Korte uitleg: Inleiding

Inleiding.

Er is mij gevraagd om wat uitleg te geven bij diverse aspecten van Bash programmeren (scripting). Dat wil ik wel doen, maar om e.e.a. binnen het kader van een aantal “draden” (threads) hier mogelijk te maken hierbij enige uitleg over de manier waarop ik dat zal proberen.

Om Bash scripting uit te leggen is een bepaalde basis kennis nodig. Ik begin dus met enige hoofdstukjes daarover. Een paar onderwerpen zijn al aangevraagd, maar in de loop van de tijd kun je suggesties doen.
De hoofdstukjes worden dus threads. Ze zijn te herkennen aan de titel die altijd begint met

Korte uitleg:

Indien een ander de behoefte voelt om dat na te apen zal ik maatregelen nemen :wink:

Omdat het een thread is, zijn posts van anderen mogelijk. Uiteraard kun je vragen stellen. Eventueel zal ik dan de eerste post (het originele hoofdstuk) aanpassen. Dit is normaal op deze forums niet mogelijk, maar toevallig kan ik dat wel. Dit om te voorkomen dat een bezoeker eerst het verhaal leest en dan allerlei posten moet doorwerken om de verbeteringen te zien. Eventueel zullen daarna overbodige posten verwijderd worden. Dit alles onder het motto: het is eigenlijk geen thread maar één consistent verhaal.

Zoals gezegd, het gaat om basis informatie. Het zal i.h.a. niet worden gewaardeerd als iemand posts toevoegt waarin wordt verteld dat het toch net even anders kan, of in detail iets anders zit. Het is niet de bedoeling dat de verhalen de beginner in verwarring achterlaten. Zulke posts zullen door mij geheel partijdig worden beoordeeld en eventueel worden verwijderd.

Hoewel dit het Nederlandstalige forum gedeelte is en we dus proberen zo goed mogelijk Nederlands te gebruiken, is dit vak doorspekt met Engelse vaktermen. Vaak zal ik, na een eerste verklaring, de Engelse termen gebruiken. Dit om aansluiting met andere literatuur te vergemakkelijken.

Bovenstaande uitleg/regels zal indien nodig aangepast worden. Ik probeer er, met jullie bijdragen, het beste van te maken.

O ja, bijna vergeten. Als ik een commando geef om iets te bekijken, is het niet de bedoeling dat je dat alleen maar klakkeloos nadoet. Gebruik de man pagina van dat commando en kijk wat de opties die ik gebruik doen. Kijk welke opties er nog meer zijn. Daar blijft altijd iets van hangen. En als je later een script schrijft is de kans groot dat je zegt: Hé, maar dat kan ik geloof ik met … krijgen.

Algemeen over Unix/Linux:

Het grote gevaar root:

De onleesbare shell commando’s:

Mass storage: schijven, partities, file systems, mounten:

Netwerk

Alle bovenstaande documenten zijn, in A4 formaat, in PDF te vinden op Korte uitleg. In deze vorm zijn ze makkelijker af te drukken.

Ik heb de “draden” gelezen.
Mijn complimenten, zeer duidelijk ( zelfs voor een “Noob” als mijzelf)

Twee nieuwe Korte uitlegs toegevoegd.

Goh, Henk, dat je dit nog allemaal zo in je hoofd hebt. Pet af voor weer 2 prachtige stukken.

Nou ja, in het hoofd. Ik raadpleeg natuurlijk allerlei documentatie om te voorkomen dat ik al te grote onzin vertel :wink:

Ik vind het een fantastisch goede serie. Elke aflevering is een tocht in het grotendeels onbekende waarbij het van begin af aan duidelijk is dat het doel zal worden bereikt. Wat een didaktiek, ook door de impliciete aanmoediging details zelf uit te vinden.
Het kost altijd veel denkwerk om iets zo uit te leggen dat het voor de lezer eenvoudig en rechtlijnig lijkt.
Hierbij dus een, helaas virtueel, bloemetje !
Tja, en forumbezoekers die geen nederlands lezen weten niet wat ze missen.

Toegevoegd een Korte uitleg over de “beruchte” permission bits (zoals beloofd).

Helemaal bovenin staat een uitnodiging om nieuwe onderwerpen waar je een Korte uitleg van wilt aan te vragen. Tot nu toe is niemand daar op ingegaan.

Ik ben er al die tijd vanuit gegaan dat het dus zo wel genoeg is, maar wil de uitnodiging graag herhalen (vooral aan de eerste vrager die meer wilde weten i.v.m. het schrijven van bash scripts).

Zelf heb ik ook een suggestie: schijven - partitionering - file systemen - mounten.
Er is daar een Engels verhaal van (ook grotendeels van uw Korte uitleg schrijver), maar een niwue Nederlandse versie zou mogelijk moeten zijn.

Kom op! Voor ik op vakantie ga.

Die vette: DOEN !!.

Andere: sed

Hm, één klant.

En hier is er dan nog een.
Toen je met de serie begon had ik echt behoefte aan uitleg over de vele haakjes. En de teksten over de andere onderwerpen waren zo verhelderend dat het mij duidelijk werd dat bij mij veel systematische kennis onbrak. En zo zal het vast ook gaan met de onderwerpen die je hebt voorgesteld.
Hans.

Hier een vaste stille klant van je.
Heb de meeste werken van je uitgeprint en lees ze vaak na als ik weer eens niet begrijp dat ik het weer niet goed doe.
Opzoeken op het forum gaat wel eens niet als je de boel verknalt heb. :shame:
Leer telkens weer wat bij of aan.
Dus bij deze een virtuele schouderklop met een aanmoediging :good:

Ok, OK. Ik ben al begonnen. Maar het kost even tijd. Bij een Korte uitleg schrijven hoort de kunst van het weglaten. En dat kost even tijd.

@Benmh,
Ik weet niet hoe dat afgedrukte er uit ziet (en als alles er op staat kan je dat misschien ook niets schelen), maar ik bewaar alles hier ook los van de Forums. Als backup, je weet tenslotte nooit. En daar kan ik makelijk PDFs van maken. Zier er in ieder geval goed uit.

Ik vond dat dit eerst begrepen moet worden voordat we iets gaan mounten: Korte uitleg: Device files (/dev/sda en zo)

Graag commentaar zoals altijd. Ik ben morgen en overmorgen een beetje weg, dus jullie kunnen lekker je gang gaan :wink:

Een nieuwe Korte uitleg: File systems.

Zie boven in de inhoudsopgave.

De volgende https://forums.opensuse.org/showthread.php/498335-Korte-uitleg-Disk-partitionering

En https://forums.opensuse.org/showthread.php/498411-Korte-uitleg-Mounten-van-filesystemen?p=2646338#post2646338

Graag aan de bel trekken als je een (sub)onderwerp hier mist.

En eentje voor de eindgebruiker (de eerste eigenlijk): https://forums.opensuse.org/showthread.php/498576-Korte-uitleg-Mounten-van-filesystemen-door-de-desktopgebruiker

Veelal hebben mensen geen enkel idee waar te zoeken als “het netwerk het niet doet”.

Hopelijk hebben ze dan hier iets aan.

https://forums.opensuse.org/showthread.php/503845-Korte-uitleg-Netwerk-problemen-eerste-analyse

Zoals gewoonlijk: graag commentaar, enz.

Voor de liefhebbers:

Alle Korte uitleg documenten zijn, in A4 formaat, in PDF te vinden op http://hcvv.home.xs4all.nl/KorteUitleg/. In deze vorm zijn ze makkelijker af te drukken.