Ik zal mijn voortgang in opgebouwde kennis even delen. Ik heb nog geen keuze kunnen maken. Ik heb voorkeur voor de Asus ux305 vanwege de prijs. Maar ik word steeds enthousiaster over de Dell XPS 13 vanwege de prestaties. Ik heb beide modellen ook nog niet in het echt gezien, vanwege gebrek aan tijd.
Een vergelijkende test, in het Engels, bij Computerworld. De samenvatting, dit zijn de modellen die zijn getest (hoop dat de opmaak houdt):
Features table: Asus ZenBook UX305 vs. Dell XPS 13
|
|
[TH]Size (WxHxD)[/TH]|12.7 x 8.8 x 0.6 in.|11.9 x 7.8 x 0.8 in.|
[TH]Weight[/TH]|2.6 lbs.|2.6 lbs.|
[TH]Processor/Speed range[/TH]|Intel Core M 5Y10/800MHz-2GHz|Intel Core i5 5200U*/2.2GHz-2.7GHz*|
[TH]RAM/SSD Storage[/TH]|8GB|4GB*|
[TH]Storage (SSD)[/TH]|256GB|128GB*|
[TH]Screen size/resolution[/TH]|13.3 in./1920 x 1080|13.3 in./1920 x 1080|
[TH]Graphics[/TH]|Intel HD Graphics 5300|Intel HD Graphics 5500*|
[TH]Ports[/TH]|3 USB 3.0, 1 HDMI, 1 audio, 1 SD card|2 USB 3.0, 1 mini-DisplayPort, 1 audio, 1 SD card|
[TH]Wi-Fi[/TH]|802.11n|802.11ac|
[TH]Operating system[/TH]|Windows 8.1|Windows 8.1|
[TH]Warranty[/TH]|3 years|1 year|
[TH]Price[/TH]|$700|$900*|
*Unit tested; varies with model.
Dit is de conclusie, via google translate en bijgeschaafd: *Terwijl de $ 700 Asus ZenBook UX305 zeer capabel is en een goedkoop, kan deze niet meten met de Dell XPS 13’s prestaties en een kleiner formaat. True, de ZenBook heeft een beter assortiment van poorten, twee keer zoveel RAM en opslagruimte, en een garantie van drie jaar, maar het heeft niets dat kan vergelijken met de Dell’s meer dan 11 uur levensduur van de batterij.
De Dell XPS 13 snijdt de grootte van een 13,3-in. systeem om wat wij verwachten van een die een 11,6-in houdt. of 12.1-in. beeld, wat het gemakkelijker te dragen, vasthouden en verpakken.
De Dell XPS 13 is niets minder dan de meest innovatieve notebook die vandaag beschikbaar zijn. Ik kan niet wachten om mijn vingers te krijgen op de ultra-HD aanraking versie.*
Zoals jullie kunnen zien, zijn twee modellen vergeleken die qua prijs overeenkomen. In de review is Asus wel met 8Gb te verkrijgen en in Nederland niet. De videokaart gebruikt ook het geheugen uit RAM. Handig om rekening mee te houden in mijn keuze! En de reviewer heeft voorkeur voor Dell.
Dan, hoe goed doet Linux het op deze laptops?
https://wiki.archlinux.org/index.php/ASUS_Zenbook_UX305 en http://anderson.the-silvas.com/2015/03/13/asus-zenbook-ux305-a-very-sexy-linux-laptop/
Conclusie: Asus ux305 wordt ondersteund (zonder veel moeite) door de kernel die in Fedora21 wordt gebruikt.
Wat dan met de Dell en Linux? Barton George wil een Developers Edition uitbrengen van een XPS 13 model.
In de commentaren van het blog over de XPS 13 bij Major IO wordt iedere dag nog aan ervaringen gedeeld hoe de kernel werkend te krijgen met een Dell XPS 13. Dat lukt bij de ene distributie beter dan bij de andere (Fedora, Arch, Ubuntu). Vandaar dat de Developers Edition (met Ubuntu) misschien nog niet is aangekondigd.
Ik kan nog wel wachten. Of op een 8Gb model van Asus, of op de Developer Edition van Dell. Als ik NU moet kopen, kies ik een Dell XPS 13 met QHD, touchscreen en 8 Gb Ram (snelheid processor en grootte harddisk maakt mij niet zo uit). Ter vergelijking een Full HD zonder touchscreen met i7 is net zo duur als een QHD met touchscreen en i5, beide 8gb RAM.