Nieuwe laptop, moeilijk kiezen - prijs of linuxondersteuning

Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen. Een ultrabook met veel accuduur, klein formaat scherm maar met hoge resolutie en aanraakscherm.
In getallen: 13" formaat, 3200x1800 resolutie, 8Gb geheugen, touchscreen, sdd (grootte niet relevant).

Ik heb twee merken op t oog, Asus en Dell. Van Asus de ux305 en van Dell de XPS 13" versie 2015. Dell staat bekend vanwege de linuxondersteuning, zie model XPS 13" van 2014.

Mijn vraag is: Wanneer is de linuxondersteuning klaar voor deze nieuwe modellen? Wanneer heeft openSUSE deze ondersteuning verwerkt? En waar vind ik die informatie van openSUSE?

Voor Dell is er iemand met een weblog die zijn ervaringen bijhoudt op Major.io. Geluid lijkt in kernel 4.0 (nu RC2) werkend te krijgen.

Mijn keuze voor specificaties is niet zo relevant. Mijn keuze voor deze modellen is dat Asus energiezuinig is met de Core-M-processor. Maar in Nederland brengt men geen touchscreen of 8Gb uit.
Mijn keuze voor Dell is vanwege de linuxondersteuning. Maar op de Dell-website staat de Ubuntu-keuze nog niet gepresenteerd.
In prijs is de keuze makkelijker, want dat scheelt 1/3, Asus is ~€1000,- en Dell is ~€1500. Maar snel de hardware met deze specs onder linux kunnen gebruiken vind ik belangrijker. De keuze voor Dell is dan makkelijk, op de drempel van de uitgaven na:(. Vandaar mijn vraag, wanneer is openSUSE geschikt voor deze hardware?
Al zou ik de kernelrepo moeten toevoegen om ‘bleeding edge’-techniek toe te kunnen passen, is op zich geen probleem. Of bijvoorbeeld standaard Tumbleweed gebruiken.

Graag jullie advies.

Heb zelf een hele goede ervaring met Asus.
Via een Duitse import is veel te krijgen met openSUSE , moet je alleen de Duitse versie omzetten in Nederlands.
Of niet vergeten bij bestelling aan te geven dat je een Nederlandse install wil.

http://ixsoft.de/

ASUS was altijd één van de fabrikanten die linux serieus nemen, ik weet niet zo goed of dat nog zo is, maar in theorie zou je kunnen zeggen dat een fabrikant die zo met Android bezig is als ASUS dat doet wel uitkijkt om linux-incompatible spullen te verkopen. Je ziet dat bijv. ook aan het karakter van netwerkprobleem posts, bijna nooit meer dat de kaart niet herkend wordt.

Ik heb zelf twee weken een laptop met touchscreen gebruikt, na één dag spelen de touchfunctie niet meer gebruikt, zou dus gaan voor de ASUS.

Asus was inderdaad goed in Linuxondersteuning. Alleen moet hun fabrikant daar wel bij helpen. In mijn 1025CE zit een videochip die Intel van een 3e partij heeft gekocht. Zonder extra ondersteuning voor drivers. Het heeft vrij lang geduurd tot ik ook de HMDI-aansluiting kon gebruiken. Vandaar dat ik nu beter oplet.

Die duitse website kan s niet[/s] WEL de Asus ux305 te koop. Leuk! Helaas is het de variant met 1920x1080-scherm. Ik heb graag 3200x1800. Geen touchscreen kom ik overheen. Hoewel ik het graag uitprobeer. En deze variant lijkt wel 8Gb geheugen te hebben. Toetsenbordindeling is onduidelijk. Kan natuurlijk ook de Duitse QWERTZ-indeling zijn. En die liever niet. :wink:

Over de Dell vind ik ook steeds meer informatie. Er loopt een project Sputnik om een Developer Edition te kunnen leveren. De director of developer programs houdt een blog bij. Uiteindelijk komt er een keer een XPS13 met Ubuntu te koop. Dan zit de hardware-ondersteuning in de kernel en zal openSuse ook werken.
Een laptop bij Dell kopen kan trouwens ook een stuk goedkoper als je vouchers gebruikt. Genoeg op internet te vinden hoe dat moet.

Mocht ik een beslissing nemen en iets kopen, hou ik jullie op de hoogte.

Over dat bestellen in Duitsland: ik ken iemand hier, die al jaren laptops koopt in zijn geboorteland en doodleuk bij nieuwe laptops voor vrouw en kinderen er meteen QWERTY toetsenbordjes bijkoopt en vervangt. Scheelt in het segment ( 600 ~ 800 ) volgens hem nog altijd ~100 € per laptop. Voorheen huiverde ik bij de gedachte om een nieuwe laptop meteen van een ander toetsenbord te voorzien, maar nu ik 't zelf uit nood een keer heb moeten doen …

Recent wat ervaringen met ASUS gehad, die minder positief waren: gedoe over de garantie op een Zenbook waar Windows helemaal af was, tablets/Transformers waar bij verkoop Android upgrades beloofd werden, maar die nu nog steeds vastzitten op Jelly Bean, geen custom ROMS omdat ASUS niet wil prijsgeven hoe ze Android hebben aangepast om met hun (Intel gebaseerde) hardware te werken, kortom niet meer de firma die mijn gerepareerde laptop terugstuurde met een briefje erbij dat ze de tweede schijf maar even van een bracket voorzien hadden en of ik wilde laten weten of ik met openSUSE ook op hardware problemen gestuit was.

Ben wel heel benieuwd Max, wat je beslissing wordt. Als alles goed gaat wil ik deze zomer iets nieuws aanschaffen en mijn huidige machien doorschuiven naar dochter.

Ik zal mijn voortgang in opgebouwde kennis even delen. Ik heb nog geen keuze kunnen maken. Ik heb voorkeur voor de Asus ux305 vanwege de prijs. Maar ik word steeds enthousiaster over de Dell XPS 13 vanwege de prestaties. Ik heb beide modellen ook nog niet in het echt gezien, vanwege gebrek aan tijd.

Een vergelijkende test, in het Engels, bij Computerworld. De samenvatting, dit zijn de modellen die zijn getest (hoop dat de opmaak houdt):

Features table: Asus ZenBook UX305 vs. Dell XPS 13

|
|

[TH]Size (WxHxD)[/TH]|12.7 x 8.8 x 0.6 in.|11.9 x 7.8 x 0.8 in.|

[TH]Weight[/TH]|2.6 lbs.|2.6 lbs.|

[TH]Processor/Speed range[/TH]|Intel Core M 5Y10/800MHz-2GHz|Intel Core i5 5200U*/2.2GHz-2.7GHz*|

[TH]RAM/SSD Storage[/TH]|8GB|4GB*|

[TH]Storage (SSD)[/TH]|256GB|128GB*|

[TH]Screen size/resolution[/TH]|13.3 in./1920 x 1080|13.3 in./1920 x 1080|

[TH]Graphics[/TH]|Intel HD Graphics 5300|Intel HD Graphics 5500*|

[TH]Ports[/TH]|3 USB 3.0, 1 HDMI, 1 audio, 1 SD card|2 USB 3.0, 1 mini-DisplayPort, 1 audio, 1 SD card|

[TH]Wi-Fi[/TH]|802.11n|802.11ac|

[TH]Operating system[/TH]|Windows 8.1|Windows 8.1|

[TH]Warranty[/TH]|3 years|1 year|

[TH]Price[/TH]|$700|$900*|

*Unit tested; varies with model.

Dit is de conclusie, via google translate en bijgeschaafd: *Terwijl de $ 700 Asus ZenBook UX305 zeer capabel is en een goedkoop, kan deze niet meten met de Dell XPS 13’s prestaties en een kleiner formaat. True, de ZenBook heeft een beter assortiment van poorten, twee keer zoveel RAM en opslagruimte, en een garantie van drie jaar, maar het heeft niets dat kan vergelijken met de Dell’s meer dan 11 uur levensduur van de batterij.

De Dell XPS 13 snijdt de grootte van een 13,3-in. systeem om wat wij verwachten van een die een 11,6-in houdt. of 12.1-in. beeld, wat het gemakkelijker te dragen, vasthouden en verpakken.

De Dell XPS 13 is niets minder dan de meest innovatieve notebook die vandaag beschikbaar zijn. Ik kan niet wachten om mijn vingers te krijgen op de ultra-HD aanraking versie.*

Zoals jullie kunnen zien, zijn twee modellen vergeleken die qua prijs overeenkomen. In de review is Asus wel met 8Gb te verkrijgen en in Nederland niet. De videokaart gebruikt ook het geheugen uit RAM. Handig om rekening mee te houden in mijn keuze! En de reviewer heeft voorkeur voor Dell.

Dan, hoe goed doet Linux het op deze laptops?

https://wiki.archlinux.org/index.php/ASUS_Zenbook_UX305 en http://anderson.the-silvas.com/2015/03/13/asus-zenbook-ux305-a-very-sexy-linux-laptop/
Conclusie: Asus ux305 wordt ondersteund (zonder veel moeite) door de kernel die in Fedora21 wordt gebruikt.

Wat dan met de Dell en Linux? Barton George wil een Developers Edition uitbrengen van een XPS 13 model.
In de commentaren van het blog over de XPS 13 bij Major IO wordt iedere dag nog aan ervaringen gedeeld hoe de kernel werkend te krijgen met een Dell XPS 13. Dat lukt bij de ene distributie beter dan bij de andere (Fedora, Arch, Ubuntu). Vandaar dat de Developers Edition (met Ubuntu) misschien nog niet is aangekondigd.

Ik kan nog wel wachten. Of op een 8Gb model van Asus, of op de Developer Edition van Dell. Als ik NU moet kopen, kies ik een Dell XPS 13 met QHD, touchscreen en 8 Gb Ram (snelheid processor en grootte harddisk maakt mij niet zo uit). Ter vergelijking een Full HD zonder touchscreen met i7 is net zo duur als een QHD met touchscreen en i5, beide 8gb RAM.

Ik heb toevallig de afgelopen week een paar reviews gelezen over beide machines. Mijn keuze zou jouw laatste optie zijn, de Dell, maar dan met Full HD, geen touch en een i7. Ik heb al een paar machientjes gezien met een QHD scherm, gebruikers klaagden zonder uitzondering over de batterijduur ( waar hebben we 't over, mijn huidige en vorige ASUS’en trekken mijn gedrag op de batterij krap twee uur, het tegenvallen ging over "er hooguit 3-4 uur op kunnen werken ) en in twee gevallen over blazen bij het kijken van video.
Waar ik zelf op dit moment op zou letten is niet resolutie, maar een IPS scherm. Recent nog een opdrachtje gedaan waarbij op mijn scherm kleuren helemaal OK leken, Lenovo van wederhelft iets ernaast weergaf. Bij de klant de afdruk eens naast een IPS scherm én mijn laptop gehouden. IPS had gelijk.
Met wat ik 't afgelopen jaar meegemaakt heb aan laptops waar linux op moest ben ik niet zo bang meer voor niet werkende hardware. Ik denk zelf dat het terugmergen van de Android-ontwikkeling in de linux kernel daar veel toe bijgedragen heeft. Er is opeens een gigantische markt en dus loont het ook om bijv. minder gangbare wifi-chips te ondersteunen.

Heb je in die reviews ook gezien wat men van de beeldkwaliteit van QHD en van FHD vind? Ik kom steeds tegen dat QHD mooier is. En ja, dan is het logisch dat je accuduur inlevert. Je moet veel meer puntjes ‘aangloeien’. :slight_smile: Ook over schalen (onder windows) van bijvoorbeeld lettertype lees je nog onvolkomenheden. Dat zal ook wel worden opgelost.

IPS-scherm zeker op letten. Dat scheelt enorm in kijkplezier. Als je een scherm gebruikt voor grafisch werk dan zeker. Calibreert ook fijner tussen scherm en papier.

Voor iedereen is de keuze persoonlijk, welke opties in hardware je wilt hebben. Dell biedt daar in Nederland nu meer dan Asus.

Ja, allemaal wel gezien. Ik zie ook wel 't verschil tussen een UltraHD TV en onze FullHD. Zelfs als een Rpi2 FullHD wegstuurt en zo’n TV het upscalet, net echt en een ontzettend goed leesbare IceWM desktop. Ook op afstand. Mijn huidige laptop is 17" en 1600x900 en dat werkt prima. Zat vanochtend naast iemand met (volgens mij Lenovo) een 14" IPS scherm met FullHD. Zag er loeistrak uit. Maar, als fotografie of video je hobby of werk is, dan zo hoog mogelijk lijkt me.

Vanmiddag nog een maat gesproken die twijfelt tussen exact dezelfde modellen. Als geld geen rol speelt, dan de Dell. ( die geven tenminste ook gewoon toe dat ze dozenschuivers zijn, terwijl ASUS m.i. in ruil voor groei toch wel het e.e.a. heeft ingeleverd, o.a. de vroeger onvolprezen linux ondersteuning.

Waarom wordt de 8GB QHD±versie niet geleverd in Nederland? Ik zie hem via Duitse import voor €999 staan. De vraag is inderdaad dan of het wel een QWERTY-toetsenbord betreft.
Daar heb je hem zelfs in meerdere kleuren (wit, chrome en zwart).

Even wachten dan maar…

Ik heb een Nederlandse leverancier gevonden met dit model: UX305FA-FB012H.

Ik heb begrepen dat het gewoon een QWERTY-toetsenbord heeft.

Ik kies de Dell. Inmiddels zijn twee versies uitgebracht met Ubuntu 14.04 SP1:
XPS 13 i5, 8Gb, FHD, 256 GB
XPS 13 i7, 8Gb, FHD, touchscreen, 512 GB

Rond de pasen had Dell een kortingsactie van 7%. DIe is zojuist afgelopen. Wel jammer, wil wel extra korting krijgen. Misschien toch nog even wachten op een nieuwe kortingsactie. En op vakantiegeld. :slight_smile:

Ben voor wederhelft aan het rondkijken ( en daarmee eigenlijk ook een beetje voor mezelf ), en heb de i5 zonder touchscreen gisteren gezien, met Ubuntu. Eigenaar heeft ook een Chromebook met touchscreen, zei daar niet mee te werken. Ik ben bang dat 't mij net zo zou vergaan. Hij was overigens zeer te spreken over het toetsenbord. We hebben even geboot van een TW-KDE-Live stickje, als een zonnetje. En 256 GB, zat toch?

Mag ik even?

MSI levert computersystemen zonder besturingsysteem, je kan zelf alles samenstellen volgens de behoefte en de beurs.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande informatie.

Mvg.,
Mauk.

Ik heb mijn keuze gemaakt. Het heeft even geduurd, bijna 9 maanden, lijkt wel een bevalling. :wink:

Het is toch een Dell XPS 13"(de CNX9305) geworden, dat is een nieuwere versie met Skylake-processor dan in maart voorgesteld. Mijn wens blijft QHD+ (voor mijn foto’s) en 8 GB geheugen.
Daarbij wil ik toch touch. En waarom touch? Omdat t kan…Ik wil zien hoe goed dat gaat komende jaren onder KDE, etc… Die laatste geen erg rationele keuze dus. :open_mouth:

Afgelopen weekend, Black friday enzo in de V.S. had Dell een geweldige :sarcastic: aanbieding, van €100,- korting. Afijn t scheelt toch wel. Ik ben over de prijs heengestapt omdat ik nu meer heb gespaard + een ontvangen bonus voor mijn inzet op t werk.

Dell is nog niet zo ver dat men een Developer edition klaar heeft. Met Ubuntu schijnen nog niet alle drivers beschikbaar te zijn. Daar ga ik in openSUSE vast tegen aanlopen. Maar bij Fedora lees ik al goede berichten dat ‘alles’ werkt.
De levering zal nog wel even duren, tot die tijd mag ik nadenken over TW of LEAP op de laptop. Aangezien ik op mijn PC annex thuisserver een stabiele omgeving prefereer gaat mijn voorkeur uit naar LEAP. Liever alles t zelfde. Maar ja, die drivers, dan is TW misschien handiger.

Ik hou jullie op de hoogte (en aangezien dit hardware is, misschien ook in een ander topic ;)).

Ik moet nog sparen, maar mijn keus is inmiddels ook op de Dell gevallen. Heb twee weken geleden op zo’n ding ( modelnr. weet ik niet meer, ding is van net na de zomervakantie ) Leap geïnstalleerd en dat was een lachertje, alles OOTB werkend. Overigens zit er op dit moment ook niet zo’n enorm gat tussen de kernel die met Leap meekomt en die van TW, en worden door de openSUSE packagers ook nog 's veel kernel-patches gebackport naar de kernel die Leap gebruikt.

Ik heb de laptop binnen. Installeren gaat erg snel. Ik moest de bios wel in AHCI-mode zetten. Dat had ik wel ergens gelezen, maar was ik vergeten. Dat kostte 2 uurtjes rommelen met secure boot uit- en aanzetten, legacy boot aanzetten, etc. Daarna Leap geïnstalleerd.
Maar dan komt t. Niet alles wordt ondersteund.

Belangrijkste is dat ik geen netwerk heb. De Broadcomdriver zit niet in kernel 4.1 van Leap en niet in Kernel 4.3 van Tumbleweed. Ik vermoed dat t die kernelversies zijn van de iso die ik heb gedownload.

Want bekijken op de laptop lukt ook niet goed. Het scherm geeft met een resolutie van 3800x1800 hele kleine lettertjes. Iets veranderden aan de resolutie, of schalen, laat het beeld heel erg flikkeren bij muisgebruik. Natuurlijk komt na een versie installatie de update van aangepaste pakketten erover heen. Maar dan moet je wel netwerk hebben. :slight_smile:

Ik heb al heel wat zitten lezen over de broadcomkaart, een DW1820A. Vanaf kernel 4.4. zou die worden ondersteund. Wanneer kan ik een nieuwe snapshot van Tumbleweed verwachten? De huidige is van 1 december.

En anders, hoe kan ik via een usb-stick de Broadcom-ondersteuning toch toevoegen? Ik zie geen kernel-repo’s meer.

Ik kan nu niet nazien of de Acer van wederhelft dezelfde broadcom heeft, maar die van haar deed 't niet ( was ook niet zichtbaar ) zonder dat het pakket kernel-firmware geïnstalleerd was. De eerste keer dat ik ook geen broadcom-wl Nz. hoefde te installeren, als ik 't me goed herinner gebruikt ze de brcmfmac driver.

Heeft 't ding geen draadverbinding?

Je kunt broadcom-wl en broadcom-wl-kmp… op een andere machine direct bij een Packman mirror downloaden, zowel voor TW als voor Leap, en dan met de hand installeren ( met zypper ).

Klopt, het ding heeft geen draadverbinding. Daar is een extra kastje voor nodig en hoort bij de extra accessoires (DA200) en die was nog 2 weken terug nog niet te bestellen.

Packman, natuurlijk, niet aangedacht. Ga ik proberen.

Packman geprobeerd. Geen mogelijkheden voor LEAP. Wel voor Tumbleweed of 13.2.
Dan de Tumbleweed-versie geprobeerd: “Needs kernel 4.3”.

Wil wel Tumbleweed installeren, maar de iso die ik heb van opensuse.org/openSUSE:Tumbleweed_installation die stopt met een zwart scherm. Na de keuze “Installation” gaat ie niet verder. “Mediacheck” wil ook niet. Ook na 2 keer downloaden, 3 keer ‘Imagewriter’ geen werkend resultaat.Ook met legacy-boot, in 1280x1024-resolutie ben ik niet snel genoeg om te lezen wat er staat voordat t scherm zwart blijft.