Ik heb een unstable package gehaald van software.opensuse.org uit een home-dir. Die installeerde prima. Ook de 50-broadcom-wl-blacklist.conf staat bij /etc/modprobe.d om diverse modules niet te laden. Alleen dat laatste werkt niet. modules als b43, bcma, etc. zie ik nog steeds met lsmod. Misschien moet ik nog meer doen?
Ik kan niet alles zien, maar
mkinitrd
hoort te kijken naar wat er geblacklist wordt. Dan wordt een nieuwe ramdisk aangemaakt, zonder die drivers.
Maar, ik zou 't ook niet uit een home: repo halen. Uitgerekend vandaag is 't even niet eenvoudig: Leap heeft gisteren een kernel-update gehad, maar de nieuwe broadcom-wl pakketten van Packman voor die nieuwe kernel zijn er nog niet of worden nog gesynct naar de repos. Ik denk dat ik zelf voor het gemak een goedkoop USB-Ethernet adaptertje zou kopen, die dingen bevatten meestal wat minder recente hardware. Het is dat de rommel hier al ingepakt is voor verhuizing a.s. voorjaar, anders kon ik je er wel één opsturen die ik al 5 jaar gebruik om tijdens installatie als de jouwe toch netwerkverbinding te hebben. Ze zijn ook niet gek duur.
Anders moet je nl hier Index of /pub/linux/packman/suse/openSUSE_Leap_42.1/Essentials/x86_64/ de broadcom-wl en broadcom-wl-kmp-default pakketten downloaden, en van http://download.opensuse.org/update/leap/42.1/oss/x86_64/ de nieuwe kernel-default . Op het moment van kijken is broadcom-wl-kmp-default echter voor kernel-default-4.1.12, terwijl de update repo al kernel-default-4.1.13 bevat.
Je downloadt 't hele zootje dan naar een mapje, zet dat mapje middels USB over naar je XPS 13 en wijst dat mapje dan tijdelijk aan als repo. Pakketten installeren, reboot en dan zou je in business moeten zijn.
De blacklist-optie blijft niet werken. De dir naar Repo ging prima. Ik heb ook mkinitrd gedaan, maar geen resultaat. Met Lsmod zie ik nog steeds b43 staan terwijl volgens de blacklist.conf niet hoort.
Ik heb een usbdongle kunnen lenen, geen wifi maar bedraad. Daarmee alle pakketten kunnen installeren.
KDE Plasma 5 is nog niet klaar voor hoge resolutieschermen zie ik. Daar even naar gezocht en ik kom op deze pagina:
https://community.kde.org/KDE/High-dpi_issues
Daar zie ik bij System settings | Initial setup nog op TODO staan, met deze beschrijving.
Be aware of huge DPI sizes and initialize settings with sane values (Window theme sizes, Icons, Panel sizes, etc)
Ik vermoed dat men hier nog aan werkt. Aangezien ik toch ook geen wifi heb, denk ik maar terug te gaan naar 13.2. Zulke kleine letters is niet te doen.
Wederhelft had daar ook last van. In Systeeminstellingen - Lettertype kun je 120 DPI afdwingen.
Voor zowel Firefox als Chrome zijn met wat googlen ook opties in de configuratie te vinden waardoor de font-rendering op high-dpi schermen beter wordt.
Gevonden! Gelukkig heb ik nog een laptop waar ik wel letters kan zien. Ik kon die instelling maar niet vinden op de Dell en was er wel weer klaar mee. In 13.2 vind ik de DPI-instelling bijna blind.
Affjin, zit nu onder Font bij Appearance. De instelling moet minstens op 180 DPI, 200 is nog beter. De titels van vensters schalen niet direct mee. Pas bij een reboot is dit zichtbaar. De laptop start wel heel snel weer op. Dank voor het duwtje in de goede richting Knurpht.
Het wordt nu inmiddels werkbaar. Maandag binnen, donderdag voldoende uitgevonden om ermee te kunnen werken. Dat lijkt een lange tijd, maar al dat puzzelen is uiteindelijk toch wel leuk. Wat nou als ik de standaard windowsinstallatie had gebruikt, dan had ik toch minder voldoening en was ik meer blijven mopperen op de software. Straks zie ik mijn laptop groeien met mogelijkheden en steeds beter worden ondersteund. En als ik daar ontevreden over ben dan kan ik een bugreport indienen en wordt t uiteindelijk een keer opgelost. Dat is tenslotte met mijn vorige kleine laptop, de Asus 1025 CE, ook gelukt.
Voor de nieuwsgierigen. Touchscreen is erg leuk als aanvulling. Ik heb de digitale editie van de krant gestart. De krant is erg leesbaar geworden.
Ook al een nadeel ontdekt, ik mis de rechter FN-toets. Op de Asus zit rechts bij de pijltjes een Fn-toets zodat je snel home/pg-up/pg-dn/end kunt kiezen. Dat is bij Dell niet.
Volgende stap is repo’s omzetten naar Tumbleweed. En ervaren hoe snel de wifi wordt ondersteund.
Ik zal mijn ervaringen ook een keer delen in het Engelse XPS13 topic, zodat iedereen sneller kan beginnen met genieten.
Je kunt denk ik net zo snel de laatste TW iso downloaden, stick van maken en daarvan installeren.
Packman heeft voor TW continu de broadcom-wl-kmp pakketten op voorraad, dus die Wifi zal ook wel werkend te krijgen zijn.
Ja, dat wilde ik ook wel al eerder proberen. Maar lukte niet. zie quote.
Ik zal op een andere laptop proberen of de tumbleweedstick daar wel start, dan wel de media is te controleren. Want natuurlijk is dat sneller, maar als dat niet lukt dan maar via de langere weg.Zo eerst boodschappen doen en het diner voor mijn gasten bereiden…
Veel belangrijker. Een diner met gasten, daar kan niets tegenop. Kook en eet ze !!
Zaterdag had ik tijd wat dingen uit te proberen. De tubleweedstick is goed. Doet t op een andere laptop. Na die poging toch weer op de Dell geprobeerd. Na 3 pogingen met om-en-om TW volledig of TW Netwerk install geeft de TW volledig ineens wel beeld. De installatie afgemaakt, reboot komt. Geen OS op disk. Maar direct weer doorgestart in de installatie (BIOS-bootvolgorde: HD, USB-stick). Dus USB-stick verwijderd. Na reboot een mooi scherm van Dell waarin de bios wil testen of de hardware nog wel goed is.
Zo verbaasd, dat ik dacht dat ik misschien iets had gemist bij de reboot-vraag. De volledige installatie duurt maar iets van 5 minuten, gaat lekker snel USB3 en een NVME-SDD. Dus nog een keer proberen. TW-volledig liep weer vast op t scherm, en 1 keer daarna toch weer installeren. Met als resultaat, geen boot van harddisk. Daarna weer LEAP geïnstalleerd. Ook in ~5 minuten en nog 20 minuten voor updates binnenhalen.
De rest van de avond genoten van de nieuwe hardware en dingen die de laptop kan en niet. Foto’s zien er prachtig uit. Bewerken doet t ook lekker vlot. Leuk om selecties via het scherm te maken ipv met de muis. Video werkt nog niet goed genoeg. Youtube werkt schermvullend op 3200x1800. Maar een film van 1920x1080 blijft in zijn eigen box met MPlayer. Is niet op beeldvullend te krijgen. Dus dat zal later nog wel volgen.
Vanmorgen een hoop gelezen over openSUSE. Ideeën opgedaan voor werkend krijgen van de TW-stick, met o.a. nomodeset bij opstarten en met de hand fixen van een bootloader via een livecd. Maar dat is allemaal zodat ik later de wifi werkend krijg. De Dell heeft een broadcom 4350 wifikaart. Upgrade zou volgens dit bericht in kernel 4.4. komen:
https://wireless.wiki.kernel.org/en/users/drivers/brcm80211
Dus even wachten op deze versie. Misschien lukt installeren van TW met een volgend snapshot dan wel.
Als TW nou draait, zou je met
sudo zypper ar -f -n Packman http://ftp5.gwdg.de/pub/linux/packman/suse/openSUSE_Tumbleweed/ Packman
sudo zypper ref
(op de sleutelvraag "altijd", dus "a" kiezen)
sudo zypper in broadcom-wl broadcom-wl-kmp-default kernel-firmware
en een reboot de netwerkkaart werkend moeten krijgen. Controleer vooral ook nog even of networking in Yast wel op Networkmanager staat, en niet op wicked.
Ook voor Leap is er via Packman broadcom-wl en broadcom-wl-kmp-default. Veel toevoegingen aan de kernel worden wel gebackport naar dat pakket. Installeer vooral ook kernel-firmware.
Had ik met Tumbleweed geprobeerd. Ik heb vanuit LEAP upgrade naar Tubleweed gedaan. Maar blijkbaar iets niet goed, want Yast wilde niet meer starten. Waarschijnlijk bij een van de dependecies een verkeerde keuze gemaakt. Je krijgt er ook heel veel bij een upgrade van LEAP naar Tumbleweed.
De poging om daarna de Broadcom-package te proberen ben ik vergeten. Na de poging Tumbleweed via USB te installeren ben ik teruggegaan naar LEAP.
Probeerde ik eerder al, maar werkte niet. Ik heb nu weer een versie installatie van LEAP. Ik zal het nog een keer proberen. Packman heb ik via Yast al toegevoegd.
Mijn vorige poging met broadcom-wl en broadcom-wl-kmp-default via Packman strandde op Yast. Via Yast | Netwerk settings probeerde ik de netwerkkaart toe te voegen, maar lukte niet. Kaart werd niet herkend. Hiervoor moest ik wel de instelling Networkmanager naar Wicked brengen (heb ik daarna weer teruggezet). Alleen installeren (via Yast) opnieuw starten en via Networkmanager heeft vorige keer bij LEAP geen werkende wifi opgeleverd.
Maar ik ga t nog een keer proberen met deze verse installatie van LEAP.
Wil je nog output van iets zien na die poging?
Geïnstalleerd. Reboot gedaan. Geen wifi herkend. Ik was wat output aan t verzamelen, van o.a. rpm -qa | grep broadcom (package geïnstalleerd) lsmod (wl geladen), zypper lr (repos actief). Tot ik dacht aan journalctl. Daarin de volgende foutmelding:
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: RPC: Registered tcp NFSv4.1 backchannel transport module.
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: cfg80211: Calling CRDA to update world regulatory domain
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: wl: module license 'unspecified' taints kernel.
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: Disabling lock debugging due to kernel taint
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: wl 0000:3a:00.0: enabling device (0000 -> 0002)
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn mtp-probe[620]: bus: 1, device: 3 was not an MTP device
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: asix 1-2:1.0 eth0: register 'asix' at usb-0000:00:14.0-2, ASIX AX8817x USB 2.0 Ethernet, 00:10:60:8a:26:bd
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: usbcore: registered new interface driver asix
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: wl driver 6.30.223.248 (r487574) failed with code 13
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: [wl_cfg80211_detach()] in ndev=ffff8802a6850000: IEEE80211ptr= (null)
dec 13 21:29:04 finsteraarhorn kernel: Bluetooth: Core ver 2.20
De boodschap “wl driver 6.30.223.248 (r487574) failed with code 13” viel op door de regel eronder in t rood.
Google heeft niet direct antwoord op de betekenis van code 13. Ik zoek nog even verder.
Ik geloof je direct. Zie 't bij de andere distros ook. Blijkbaar zat niet altijd overal dezelfde Broadcom in de XPS13.
Dank voor t vertrouwen.
Maar ik zoek natuurlijk onderzoekstips. 
De errorcode heb ik niet kunnen terugvinden. Verschillende hardware vind ik bijzonder.Lspci geeft zelfde PCI ID af. Maar kan altijd natuurlijk.
Ik las wel al dat iemand met kernel 4.4. RC 4 een werkende wifi had met de broadcom 4350. Ik heb ook een handleiding gevonden om de wifi-kaart te vervangen van Broadcoam naar een Intel. Ik heb vertrouwen dat t een keer gaat werken, desnoods door hardware aanpassen. Verder is het geweldige hardware. Alles dat wel werkt is erg mooi en snel.
Ik wil nog wel een keer proberen hoe de switch naar Tubleweed gaat. Kijken of ik nu wel de juiste keuzes maak bij een upgrade. Het zijn er nogal veel namelijk.
http://download.opensuse.org/repositories/Kernel:/HEAD/standard/ serveert op dit moment kernel 4.4 rc4 …
sudo zypper ar -f -n Kernel:HEAD http://download.opensuse.org/repositories/Kernel:/HEAD/standard/ Kernel:HEAD
sudo zypper dup --from Kernel:HEAD
zal een vendor switch uitvoeren naar de Kernel:HEAD repo, en zodoende naar 4.4 rc4 updaten, incl. de evt. andere geïnstalleerde kernel-* pakketten. Rebooten, en kijken wat er gebeurt. Via de geavanceerde opties van GRUB kun je altijd nog de vorige kernel opstarten.
In TW “landen” geen beta of RC versies van de kernel, 4.4 komt pas in TW als-ie vrijgegeven is door kernel.org en de pakketten bouwen met de openSUSE patches.
Dank voor de tip. Zojuist geprobeerd. Wifi werkt inderdaad met de nieuwe kernel. De broadcom-packages werden verwijderd.
Na invullen van t wifi-wachtwoord en verwijderen netwerkkabel uit de USB-dongle bleef plasma hangen. Na reboot wilde plasma niet meer starten. terugplaatsen van kabel laat plasma weer starten.
Ondanks dat… WIFI werkt! Bewijs is geleverd. Het gaat goed gekomen.
Al zou ik terug moeten van kernel omdat iets niet werkt zonder netwerkkabel, dan weet ik dat t met de volgende kernelrelease gaat werken.
Jeehee!
ik zag een nieuwe Iso voor Tumbleweed. Eerst van 20151216 en daarna 20151217. De eerste installeerde niet, de tweede installeerde direct. En t werkt ook. Totdat ik kernel 4.4 rc 4 installeerde. Eerst bootte de laptop niet, geen efi-regel in de bios, handmatig aangepast en wel booten. Maar daarna blijft t scherm zwart. Geen idee waarom.
Tumbleweed opnieuw proberen te installeren, maar nu blijft na eerste start van de installatie t scherm zwart. Uiteindelijk lukte t toch nog een keer te installeren. Werkt. Maar na kernel-update niet meer. Terwijl ik die nodig heb voor de wifi. Door de kleine lettertjes zie ik niet wat op t scherm staat vlak voor t zwart wordt.
Afffijn, terug naar LEAP. Verse installatie, kernel 4.4 RC 4 erbij. werkt.
1 ding gaat nog niet zo goed. Met NFS-client diverse mounts aangemaakt. blijkbaar zorgen die ervoor dat bij opstarten zonder netwerkkabel de boel blokkeert. Met kabel start t zomaar door. Naderhand kabel verwijderen blokkeert plasma. In journalctl zie ik NFS diverse time outs geven. Na een tijdje komt plasma weer vrij. Ik kan wel browsen (wifi werkt) en in Konsole dingen doen. Na vrijkomen van t plasma-panel heb ik ook weer de NFS-mounts beschikbaar.
Wat kan ik daar aan doen?
@Max_23: Na de updates van gisteren heeft Tumbleweed nu kernel 4.4 !!! Veel plezier
Dank. Als ik tijd heb zal ik weer proberen Tumbleweed te installeren. Via Kernel:Head heb ik al 4.4 met LEAP en dat werkt prima. Nu nog dat de installatie van Tumbleweed lukt. ![]()