netwerkmap

Hoi Forum
Ik heb op een nas netwerkstation een netwerkmap aangemaakt.Werkt goed kan er in komen veranderen kan er alles mee doen.
Maar als ik nu met een backup programa een backup wil maken naar die map en die map dus wil invoegen waar de kopie naar toe moet word er aangegeven dat het geen map is.Ik probeer dit met het backup programa backintime,voor de rest kan ik overal backups naar toe maken maar niet naar een netwerk map.
Wie heeft een goede tip eventueel bedankt.Heeft dit iets te maken dat het een netwerkmap is.

Pieter

Hé Pieter.

Da’s een beetje weinig info. Waarmee is de netwerkmap aangemaakt, d.w.z. wat wordt daarvoor gebruikt? NFS, Samba? En hoe wordt dat ding aangekoppeld? Ben je “root” als je probeert of je er bij kunt komen, of doe je dat als gewone gebruiker? En, met welke permissies draai je “backintime”?
En, meldingen graag, en dan niet in eigen woorden, maar de meldingen zoals die van je systeem komen, graag gepost tussen CODE tags.
Kun je, ook tussen CODE tags, de output posten van onderstaande, met de netwerkschijf aangekoppeld:


mount

en


cat /etc/fstab

Hoi
Het is een schijf die aangesloten is op een synology usb station op het usb station zet je dan je rechten goed.Ik kan op de schijf komen via netwerk en dan een netwerkschijf toevoegen dan log ik in op het nas station en dan voer ik de juiste wachtwoorden in en dan kom ik op de schijf en mag hier dan alles meedoen.en dan staat de schijf ook toegevoegd bij netwerk.Als ik inlog zie ik smb servernaam staan en de naam van de netwerk map.Ik heb geen idee hoe ik back in time draai in iedergeval niet in de terminal maar gui.als ik de map toevoeg in back in time doel krijg ik de volgende melding /Linux/Backintime is geen map!

cat /etc/fstab geeft/

dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKS-00YGA0_WD-WCAS83956764-part1 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKS-00YGA0_WD-WCAS83956764-part2 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKS-00YGA0_WD-WCAS83956764-part3 /home                ext4       acl,user_xattr        1 2
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 


Mount geeft heel veel.ieter1960@linux-7mg6:~> mount
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=4042956k,nr_inodes=1010739,mode=755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,relatime)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/sda2 on / type ext4 (rw,relatime,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuacct,cpu)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=21,pgrp=1,timeout=300,minproto=5,maxproto=5,direct)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,relatime)
tmpfs on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
tmpfs on /media type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=755)
tmpfs on /var/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
/dev/sda3 on /home type ext4 (rw,relatime,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
gvfs-fuse-daemon on /home/pieter1960/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=100)

Ik hoop dat je hier iets meer uit weet te halen ben benieuwd.

Pieter

Om het geen lang verhaal te maken, heb ik de CODE tags er zelf even omheen gezet. Doe dat alsjeblieft de volgende keer, anders is de output bijna niet te lezen. En ik heb 't nu voor het eerst, en het laatst gedaan :smiley:

Blijkbaar wil backintime backuppen naar /Linux/Backintime. En die map bestaat niet. Moet je ook niet aanmaken. Als je de netwerkschijf aangekoppeld hebt, zou die aankoppeling te zien moeten zijn in het mount commando. Dat is dan de map waar backintime naartoe moet backuppen. Wil je dat die map er altijd is, dan moet je via Yast de sambaclient instellen.

Volgende keer set ik de code tags eromheen maar dan moet ik nog wel even kijken hoe ik dat doen moet ,is dat dat ding om een tekst te omwikkelen?
De samba client instellen doe je dat in Yast bij samba server.En op welk blad.

Pieter

Announcements - Nederlands (Dutch) voor wat betreft de CODE tags.

In Yast moet je 't zoeken onder “Windows Domein lidmaatschap”. Je moet je PC daar lid maken van de workgroup die de NAS heeft, vervolgens kun je op “Geavanceerd” klikken om server mappen meteen bij het opstarten aan te koppelen.

Van alles geprobeerd maar kom er nog niet weg mee, laat het even voor wat het is, nog te moeilijk ben ik bang,bedankt voor de help.

Pieter

Had er ineens bijna genoeg van maar ben onder tussen weer volop aan het zoeken(google).geef het niet zo snel op.:)Wat mij nu opvalt is als ik in Konqueror smb://Ip/map doe dan kom ik gewoon in de netwerkschijf en kan ik er alles meedoen.maar als dit kan ,zou ik dan ook niet in de map:Netwerk En dan in de map sambanetwerk moeten kunnen
komen.
Dit gaat niet dan zegt hij dat er geen werkgroup word gevonden of de firewall maar die was uitgezet…Of komt dit door dat er geen servermappen zijn aangekoppeld in windows domein lidmaatschap.Heb daar trouwens van alles geprobeerd maar dat is me nog niet gelukt.Het is wel moeilijk om uit te leggen wat ik nu wil. En dat is de servermap ergens in de pc tegen komen en er daar dan in kunnen en niet via konqueror.Hoop dat dit logisch klinkt

Pieter

Kun je eens met Konqueror die verbinding maken, dwz smb://IP/map, en dan in een terminal venster onderstaand commando uitvoeren, en dat hier posten, tussen CODE tags:


mount

daaruit zou namelijk te halen moeten zijn hoe je de aankoppeling tot stand brengt, en deze dus in je /etc/fstab moet zetten, zodat de mappen tijdens het booten worden aangekoppeld

Ik heb je mount comando uitgevoerd met het volgende resultaat:

Mount
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=4042956k,nr_inodes=1010739,mode=755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,relatime)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/sda2 on / type ext4 (rw,relatime,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuacct,cpu)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
systemd-1 on /proc/sys/fs/binfmt_misc type autofs (rw,relatime,fd=21,pgrp=1,timeout=300,minproto=5,maxproto=5,direct)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime)
tmpfs on /media type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=755)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
tmpfs on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,relatime)
tmpfs on /var/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
/dev/sda3 on /home type ext4 (rw,relatime,user_xattr,acl,barrier=1,data=ordered)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw,relatime)
gvfs-fuse-daemon on /home/pieter1960/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=100)

Ik heb zelf ook nog even gekeken of ik hier iets van snap maar eigenlijk niets.Ik hoop jij wel.

Ja, ik snap daar wel wat van, maar er is iets niet duidelijk: als je met Konqueror of Dolphin naar smb://IP/map gaat betekent dat niet dat die map aangekoppeld is !!!. Wat jij wilt is daar een permanente aankoppeling van maken, zodat je de NAS partities ziet als lokale mappen, zodat je daarnaar kunt verwijzen. Heb nu bezoek, kun je 't merk etc. van je NAS even posten. Ik denk nl. dat je met de NAS ook NFS kunt gebruiken, da’s allemaal net wat makkelijker.

Ja daar ben ik naar op zoek had al wat over NFS gelezen maar nog niet ondekt in het nas programma ,dit is een simpele nas eigenlijk bijna geen nas een synology usbstation2 daar kan je dan 2 losse schijven op aansluiten.Een dsm 3.2.Ik kom hier nergens iets over NFS tegen.Ga zelf ook nog wat op zoek naar dingen over NFS en hoop dat jij me kunt helpen.

Windows<sup>®</sup>, Mac<sup>®</sup>, Linux<sup>®</sup> Bestanden delen DSM3.2 - Synology Inc. Netwerkopslag (NAS) - NIEUWE NAS-ervaring zegt dat Linux gebruikers gebruik kunnen maken van NFS. En daar kan ik je zeker mee helpen, gebruik ik overal in netwerken, omdat 't zo makkelijk is :slight_smile:

En hier Gedeelde map Account en machtigingen DSM3.2 - Synology Inc. Netwerkopslag (NAS) - NIEUWE NAS-ervaring stond ook nog wat. Je zult eerst op de NAS NFS moeten aanzetten, en de map gedeeld voor iedereen moeten maken.

Heb hier thuis 2 netwerkjes 1 windows met een grote NAS en een linux met die kleine usbstation2 nas,nu blijkt dat die van het usb station geen NFS heeft en die ander ook een synology heeft wel NFS.wel apart want het zijn beide 3.2 dsm maar wel met iets andere mogelijkheden naar het blijkt.En de netwerkjes zij gescheiden van elkaar door vlan.Dus nu weet ik het even niet meer.:dont-know:Ik ga even op onderzoek of er toch niet iets van NFS op die usb station te krijgen is.

Zo zou een fstab regel er moeten uitzien om een samba/win share aan te koppelen


//IPvandeNAS/map       /aankoppelpunt     cifs    iocharset=iso8859-15,rw,noserverino,noperm,file_mode=0777,dir_mode=0777       0 0

Deze fstab regel , ik wil hier ook wat van leren,de map is dan de map die je beschikbaar wil maken ,maar wat is dan het aankoppelpunt.En is dan het invoeren van deze regel genoeg of moet ik dan ook nog bij de firewall, regels instellen en moet ik dan ook nog bij samba-server of windows domein nog iets veranderen.

Wat ik uit het voorgaande haal, is dat de NAS smb://ip/map als share accepteert via konqueror. Daar haal ik dan uit dat er geen user-authenticatie nodig is, dus dat de NAS-map toegankelijk is voor alles en iedereen. Dat betekent dan weer dat je de NAS-map/partitie met CIFS zou moeten kunnen aankoppelen. Voordat je regels in je fstab zet (daar kan je systeem op struikelen)


su -c 'mount -t cifs //IP_VAN_DE_NAS/map_op_de_nas /hele_pad_naar_aankoppelmap'

Als 't IP van de NAS 192.168.1.10 is, en de gedeelde map “GEDEELD” heet, en je die wilt aankoppelen in /home/pieter/Gedeeld (die map moet wel bestaan, anders aanmaken) wordt dat


su -c 'mount -t cifs //192.168.1.10/GEDEELD  /home/pieter/Gedeeld'

Als jij dan in /home/pieter/Gedeeld kijkt, zou je dan de inhoud van de map GEDEELD op de NAS moeten zien.

Er is wel een user-authenticatie die vul ik in in konqueror met password onthouden en zo kom ik er elke keer automatisch in.Is zo een bovenstaande regel ook te maken met username en password erin.

Jazeker, dat was-ie oorspronkelijk ook :smiley: :



//IPvandeNAS/map       /aankoppelpunt     cifs    iocharset=iso8859-15,uid=1000,gid=100,rw,workgroup=WORKGROUPNAME,noserverino,noperm,file_mode=0777,dir_mode=0777,user=USERNAME,password=PASSWORD 0 0

waarbij je dan uid, gid, workgroup, user, password moet vervangen door jouw gegevens. Voor zover ik 't weet moet je op de NAS de share ook zo kunnen maken, dat je geen username etc. nodig hebt. Mijn eigen neiging hierin is altijd om “helemaal open” op te zetten, en de boel dat stukje bij beetje dicht te timmeren.