netwerkmap

Ik heb ze allemaal geprobeerd bij de eerste 2 in de terminal gebeurd er niets,en bij de laatste zegt hij //IPvandeNAS/map, wel ingevuld met nummer en goedemap natuurlijk.
Bestaat niet.En ik heb volgens mij wel alles goed ingevoerd.Ik had goede hoop.:\

Na weer flink van alles uitgeprobeerd te hebben,waar ik weer van alles van heb geleerd,denk ik dat het toch beter is om maar uit te zien naar een kleine nas die het NFS heeft:).
Misschien helpt dat me om wel voor elkaar te krijgen wat ik wil.Want het lukt me niet.Ondanks de goede help.Dus misschien wil ik dit onderwerp in de komende tijd wel weer wat nieuw leven in blazen.

En deze dan:

//IPvandeNAS/map /pad_naar_aankoppelmap      smbfs   username=USERNAME_ON_NAS,password=PASSWORD_ON_NAS 0 0

Deze doet het ook niet , het is de zelfde fout waarschuwing als de andere regels hij strand op het eerste stuk,het ip en de map :deze bestaat niet zegt hij.en volgens mij doe ik het wel goed hoor.

Kun je eens exact posten wat je in fstab zet, en de exacte melding (IP en mapnamen mag je wat mij betreft vervangen, als de rest maar exact is wat je systeem zegt). Ik kan namelijk op diverse manieren een share vanuit een windoe virtuele machine op deze manier aankoppelen, denkelijk doe je dus iets niet goed. Een andere mogelijkheid is dat je op de NAS iets niet goed hebt staan, maar da’s schieten in het donker.

Je bedoelt dus een voorbeeld van de bovenstaande regel:

//IPNAS/nas /home/pieter1960/nas smbfs username=pieter1960,password=PASSWORDNAS 0 0

En dan natuurlijk als ip 192enz en natuurlijk een goed pasword

Nee, dat bedoel ik niet, tenzij je op de NAS een username pieter1960 (zijn wij ongeveer even oud?) hebt. Als je met Konqueror de NAS benadert moet je toch een username en password invullen, waarna de share te benaderen is? Die gegevens moet je gebruiken.
Als je er zin in hebt om dit toch aan de praat te krijgen, zijn de stappen: eerst verbinding en aankoppelen, daarna rechten. Gezien het feit dat 't via Konqueror wel wil moet het via fstab ook willen, kwestie van het juiste commando om te mounten. Zo denk ik dat er voor username= ook nog “rw,” moet staan. Wat ook van belang is, is dat er geen spaties in het 4e stukje staan.

Eerst moet je in /home/pieter1960 een map “nas” aanmaken. Dan moet op de NAS ook een user pieter1960 bestaan, of je moet dat in het voorbeeld veranderen, door “username=…” en “password=…” te vervangen door de gegevens die je gebruikt als je met Konqueror verbinding maakt. NB. dus niet “uid=” en “gid=”. En voor “netdev” staat een underscore (_), geen spatie. Deze regel zou het dan moeten doen:

//IPvandeNAS/nas /home/pieter1960/nas cifs [LEFT]username=pieter1960,password=PASSWORD_ON_NAS,_netdev,uid=pieter1960,gid=users  0 0[/LEFT]

waarbij het adres van de NAS er dus als “//192.168.1.100/nas” uit moet zien. Geen http of smb of wat dan ook ervoor.

EDIT:.De editor maakt er twee regels van. Dat moet er één zijn, met een spatie achter “cifs”.

Deze zou het moeten zijn maar hij doet het niet:

[/QUOTE]//192.enz/nas /home/pieter1960/nas cifs username=pieter1960,password=password,_netdev,uid=pieter1960,gid=users 0 0[QUOTE]

Bij password natuurlijk het pasword Ik snap er niets van ik geef het niet graag op,maar hij zegt nog steeds dat die map niet bestaat,maar de code zou zo goed moeten zijn?
Alles is verder gedaan mappen aangemaakt enz

//192.enz/nas /home/pieter1960/nas cifs username=pieter1960,password=password,_netdev,uid=pieter1960,gid=users 0 0
vergat even wat.

Dus, de map “nas” bestaat op de NAS? En de map “nas” bestaat ook in /home/pieter1960? Kun je eens de exacte melding geven?

De mappen zij aangemaakt en bestaan en dan krijg ik de volgende reactie :

//192.enz/nas: Bestand of map bestaat niet

En de enz staat dan voor het Ip adres.
Heb trouwens een andere synology erbij gepakt die wel NFS heeft,en toen had ik in een paar minuten met het server, client nfs de map gekoppeld.Misschien is dat dan de enigste goede manier om te doen.en werkt dit apparaat gewoon niet.heb hem al eens terug naar de fabrieks instellingen gezet maar dat hielp ook niet.

Hé Pieter,

Wat gebeurt er als je de map achter het IP weglaat? Mijns inziens moet er op de NAS iets niet goed staan. Kijk ook eens goed of de mapnaam op de NAS identiek is aan die die je gebruikt. Met hoofd- en kleine letters. En, kijk eens op de NAS of het wel werkt als je de share publiek toegankelijk maakt.

Ik had al verschillende opties geprobeerd,dus ook die zonder de map achter het IP adres,alle 2 kleineletters en het zelfde op de nas en op de pc.
Ik heb hem ook open gezet zodat je er zonder wachtwoord bij kan.Maar ik heb wel het idee, we hebben nu zoveel geprobeerd dat het ergens bij die NAS moet zitten maar de vraag
is natuurlijk waar?

Ik denk ook dat 't aan de NAS ligt. En ik heb nog steeds 't vermoeden dat 't een firewall probleem is. http://forum.popbox.com/showthread.php?tid=1825 post #5 zou wel eens de oplossing kunnen bieden. omdat cifs andere luisterpoorten gebruikt. Dat zou ook kloppen met het “er wel bij kunnen via konqueror”.

Ik kan hem wel pingen vanaf de opensuse pc ,ik ga nog even goed op onderzoek bij de NAS dit moet lukken en dan is het meer een principe kwestie als bittere noodzaak ik vind het in iedergeval leuk om te doen ,ben net met een beginnerscursus opensuse begonnen en na al die jaren windows is dit ook wel weer iets nieuws.Ik houd je op de hoogte.

Je zou eens op de NAS en op de PC de firewall kunnen uitzetten. Als 't dan allemaal wel werkt, dan mag het niet meer zijn, dan de juiste poorten openzetten in de firewall.

In Var/log gekeken en dan in de firewall en vond een blok vanaf de nas naar de pc.Heb een firewall regelgemaakt en nu is er geen blok meer.En dacht ik heb hem .
Jammer meer te vroeg gejuigd,alles geprobeerd maar het doet het nog niet.Ga weer verder kijken! zucht.

En wat is de huidige melding? Het lijkt erop dat je het bijna hebt. Ik gebruik zelf SAMBA met mijn Windows domein. Maar gebruik geen vaste mount. Als ik bestanden nodig heb ga ik via Dolphin - Netwerk - Domein Naam naar mijn schijf. Is trouwens ook geen Synology maar een Western Digital My Book World.

Dit heeft wel niks met het onderwerp te maken maar waar doe jij die curcus? Zou ook best wel zoiets willen opstarten hier in Ierland.

Ik blijf de zelfde melding houden map of bestand bestaat niet.Maar denk dat het me niet lukt omdat dit apparaat hier niet voorgeschikt is.het is een hele simpele nas.
Ik vond vandaag nog het synology forum en ga daar ook eens op kijken wat de ervaringen met dit apparaat zijn.Maar ik denk dat we nu wel heel veel geprobeerd hebben .
Een vast mount hoeft niet direkt maar vind ik wel handig voor backups automatisch te doen.En het zou gewoon leuk zij als het lukte.
Die cursus die doe ik bij het LOI.Daar moet ik ook weer wat tijd aanbesteden ipv schijven proberen te mounten :slight_smile: