Gisteren leek er geen probleem te zijn met leap, maar vandaag wil het niet meer opstarten.
Als ik het goed zie kom ik bijna bij het groene scherm met de 3 punten, maar dan word me schermzwart. (nog voor het inlogscherm dus)
Hoe kan ik fsck doen ? Kan dat via de installatie dvd ?
Of is een betere manier om dit aan te pakken?
PC is dual boot, ik typ dit bericht nu helaas met Windows 7.
Als je op Esc drukt, moet je de console meldingijkten zien. Daar staat vaak wel wat wat een aanwijzing geeft over wat er aan de hand is. Wat zie je daar überhaupt?
Hoe kan ik fsck doen ? Kan dat via de installatie dvd ?
Waarop baseer je dat je een file system check moet doen? Plat gezegd zorgt het systeem daar wel voor ( de cijfertjes aan het eind van de regels in /etc/fstab ).
Of is een betere manier om dit aan te pakken?
Denk ik wel. Het lijkt erop dat X niet start of crasht tijdens het starten. Oorzaak daarvan is in 99% van de gevallen een niet bijgewerkte video driver na een kernel update.
PC is dual boot, ik typ dit bericht nu helaas met Windows 7.
Escape ga ik proberen, hopelijk komen we dan wat meer te weten.
Nu je vraagt waarom ik een file system check wil doen, moet ik toegeven dat ik niet goed weet waarom.
Ik kreeg overigens, wel een aantal updates, toen alles nog goed werkte, maar ik heb nauwelijks gekeken, wat daar stond.
Wat ik wel zag, iets me glib, bij de opdates.
Die lading updates, dat waren waarschijnlijk de KDE updates. Maar, aangezien ik die ( op eigen laptop en andere machines hier ) ook gedraaid heb en werkende systemen heb, kan het zijn dat je midden in een update sessie herstart hebt o.i.d.?
Ik typ dit bericht weer via leap, en snap er niets meer van.
Wat ik gedaan heb is via de rescue loggin in gelogd.(dat lukte de vorige keer niet) Toen probeerde ik het zypper commando, maar zal ergens wel een typfout maken, want dat lukte niet.
Wat wel lukte was
fsck /dev/sdb2
Er waren nog al wat foutmeldingen en ik maak me zorgen over de hardeschijf, maar na fsck, en een flink aantal keer y accepteren, start leap weer gewoon op.
Nu leap het weer doet, toch maar even zypper gebruikt, resultaat: niets te doen.
Goed. Dan kunnen we twee, eigenlijk drie, dingen constateren:
Je systeem is nu up-to-date
Er was/is iets met schijf /dev/sdb, partitie 2. Nou weet ik niet of er iets gebeurd is -stroomuitval, keihard gereset-, of dat je schijf 't aan het begeven is.
Als de parititie je /home bevat, direct backuppen, in zijn geheel. Filesystem fouten ( en die had je dus ) ontstaan vaak als een schijf in “degrading condition” is, dwz langzaamaan aan het stuk gaan is. Als 't een PC betreft kun je een derde schijf inbouwen en aansluiten, en in ieder geval de inhoud van /home daarnaartoe kopiëren.
Overigens kun je met ‘smartctl’ de status van je harde schijf wel uitvragen, maar ik zit daar verder niet zo in. Er zijn ook nog wel wat schijftestprogramma’s maar die schrijven soms zelf naar de schijf en kunnen die theoretisch ( en dus ook in de praktijk ) ook net de doodsteek voor de schijf betekenen. Ik zou echt heel goed willen weten wat er misgegaan is, mijn data zijn heilig voor me. Vroeger was schijfruimte zo verschrikkelijk duur, dat bad-blocks alloceren ( om de wakken heen schaatsen, noem ik dat ) wel uit kon, maar dat is al heel lang niet meer zo. En bij twijfel, schijf vervangen !!. Anders blijf je bij alles wat er anders gaat dan daarvoor altijd die twijfel rond die schijf als mogelijke factor in je hoofd houden.
Ik wil eigenlijk al langer een nieuwe harde schijf kopen.(als reserve) Ik weet niet hoe lang harde schijven mee gaan, maar beide harddisk in mijn pc zijn meer dan 5 jaar oud.
Het kan natuurlijk dat ik gewoon pech had, maar dit is nu uit me hoofd de 4e keer dat ik met fsck de boel repareer(home). Vorige keer is wel maanden geleden, maar toch.
Het was even proberen, en lezen op het net over smartctl, maar daar kwam toch iets van goed nieuws uit.
guus@linux-h5qb:~> sudo smartctl /dev/sda -a
Veel uitvoer, maar vooral de de laatste regel, passed.
Model Family: SAMSUNG SpinPoint F3
Device Model: SAMSUNG HD502HJ
Serial Number: S20BJ9CZ400074
LU WWN Device Id: 5 0024e9 202337532
Firmware Version: 1AJ10001
User Capacity: 500,107,862,016 bytes [500 GB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Rotation Rate: 7200 rpm
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ATA8-ACS T13/1699-D revision 6
SATA Version is: SATA 2.6, 3.0 Gb/s
Local Time is: Tue Mar 8 15:15:49 2016 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
Ik heb een computer winkel blij gemaakt, en een nieuwe hardeschijf besteld.
Gisteren toen ik de pc af wilde sluiten, deed hij weer vreemd, dat is niet de eerste keer, en gebeurd alleen soms als ik openSUSE afsluit.
Ik hoor dat de pc een paar keer piept, en langer over het afsluiten doet. ( het is steeds een enkele piep, paar seconde niets, weer een piep, en dat een keer of 4)
Ik gok, dat suse druk bezig is met het file systeem te repareren, en daarom verhinderd dat de pc afsluit.
Verder heb ik de laatste tijd te vaak problemen, en de vorige kaar dat ik zo vaak problemen had met opensuse was de oorzaak ook een hardeschijf.
Moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik de gegevens over ga zetten. Genoeg sata aansluitingen op me moederbord, maar ik denk niet dat het goed gaat als ik twee harde schijven heb die alle bij een besturingssysteem willen starten.
Waarschijnlijk kan ik daar de windows schijf voor gebruiken, eerst wat ik bewaren wil, naar de windows schijf kopiëren en dan later terug naar de nieuwe hardeschijf.
Ik heb de volgende hardeschijf besteld.
Seagate Barracuda ST1000DM003 - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm -buffer: 64 MB
Die piepjes komen van het BIOS, er is dus echt een hardware probleem.
Ik gok, dat suse druk bezig is met het file systeem te repareren, en daarom verhinderd dat de pc afsluit.
Filesystems worden gecheckt en gerepareerd tijdens opstarten, niet tijdens afsluiten. Wat wel kan, is dat de schijf corrupt/stuk is, en de kernel daarom de unmount niet voor elkaar krijgt. Ik heb zelf 's geklooi met een schijf gehad, enorm zitten zoeken omdat het ding nog maar een jaar oud was, en toen zag ik in de logs opeens allemaal regels over files die nog open waren voor een gebruiker die niet eens ingelogd was. Vrijwel meteen daarna kreeg ik bij
ls -ld /home
dit te zien
---------- 7 ? ? 4096 20 jan 14:44 /home
waarna ik de backups maar op een nieuwe schijf ben gaan zetten.
Verder heb ik de laatste tijd te vaak problemen, en de vorige kaar dat ik zo vaak problemen had met opensuse was de oorzaak ook een hardeschijf.
Moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik de gegevens over ga zetten. Genoeg sata aansluitingen op me moederbord, maar ik denk niet dat het goed gaat als ik twee harde schijven heb die alle bij een besturingssysteem willen starten.
Waarschijnlijk kan ik daar de windows schijf voor gebruiken, eerst wat ik bewaren wil, naar de windows schijf kopiëren en dan later terug naar de nieuwe hardeschijf.
Ik heb de volgende hardeschijf besteld.
Seagate Barracuda ST1000DM003 - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm -buffer: 64 MB
Naar je Windows schijf kopiëren en terug kan, maar sta er dan bij stil dat Windows de rechten niet meeneemt. Je kunt beter vanuit Windows genoeg lege ruimte maken op de Windows schijf, dan opstarten van een USB stick, in de lege ruimte een linux partitie aanmaken, aankoppelen, de oude schijf elders aankoppelen en dan de boel kopiëren incl. de rechten.
Je zou ook met “dd” de hele schijf in één keer kunnen overzetten naar de nieuwe, maar dan moet je van tevoren je fstab aanpassen naar de ouderwetse /dev/sdX# wijze. Nu wordt er op uniek schijf ID en parititie# gemount en dat gaat niet werken omdat je nieuwe schijf een ander ID heeft. Ook zul je GRUB opnieuw moeten installeren / configureren.
Wat ik zelf 't liefste doe in zo’n situatie, is de gelegenheid te baat nemen en een schone installatie uitvoeren, waarbij ik dan van tevoren /home/* al gekopiëerd heb naar de nieuwe schijf. Kost stukken minder tijd dan via de dd methode.
O ja, zorg voor alles voor backups. Al was 't maar binnen de machine. En op een linux file system
Bedankt ik leer weer nieuwe dingen.Dat de bios die piepjes maakt weet ik. Bij het opstarten hoor ik ook een piep, dat betekent echter dat alles goed is,
Wel een vraagje. Ik begrijp dat ik de rechten kwijt ben, als ik spullen naar de windows schijf kopieer, maar die komen toch weer terug als ik het met linux terug zet naar mijn home ?
Ik heb al jaren dingen die ik bewaren wil, zowel op de Linux als Windows schijf staan.
Verder heb ook ik de voorkeur voor een echt nieuwe installatie. Ik zit wel te denken om op de nieuwe harde schijf een extra ntfs partitie aan te maken, of een extra Linux partitie. Een home partitie van bijna 1 terrabyte lijkt me een beetje overdreven
Het probleem is dat een FAT of NTFS bestandssystem de rechten verliest. Hoe moet jouw linux dan weten wat die moeten zijn ? Niet doen, ik heb daar al heel vaak ellende van gezien. Ook van mensen die backuppen naar NTFS externe schijven.
Maar, ik zie niet waarom je niet van oude naar nieuwe schijf zou kopiëren. Kwestie van aansluiten, via Live USB partities aanmaken en van oud -> nieuw kopiëren. Dan gaat 't met de rechten hoe dan ook goed. Als 't klaar is verwijder je de oude schijf, installeert op de nieuwe waarbij je de partitie met de kopie van /home/guus aankoppeld op /home. Je systeem kopiëren zou ik niet doen. Wat het zou kunnen opleveren weegt niet op tegen de ellende die je ervan zou kunnen hebben als daar ook dingen misgegaan zijn.
Ik heb al jaren dingen die ik bewaren wil, zowel op de Linux als Windows schijf staan.
Verder heb ook ik de voorkeur voor een echt nieuwe installatie. Ik zit wel te denken om op de nieuwe harde schijf een extra ntfs partitie aan te maken, of een extra Linux partitie. Een home partitie van bijna 1 terrabyte lijkt me een beetje overdreven
Dat is waarschijnlijk de oplossing waar ik naar zocht, een live usb gebruiken, om partities aan te maken op de nieuwe schijf.
(of gewoon aansluiten en het via leap proberen, als die nog even blijft werken)
Via google kom ik er niet uit, behalve dat ik gparted zou kunnen gebruiken. (daar heb ik als het goed is nog een live versie van)
Swap 4 gig ? ( ik heb 4 gig ram)
root 40 gig ? Het is nu 20gig op een 500 gig harddisk, of is nog groter zinvol ?
Dan nog twee gewone partities waarvan 1 home word. ( 1 terrabyte disk )
Ben ik dan klaar of vergeet ik nog een partitie ?
Als ik kijk hoe het nu is via Kinfo center, dan zie ik sdb,sdb1,sdb2, sdb3
Bij sdb zie ik partitie tabel, type bestand systeem onbekend.
Bij sdb1 zie ik swap, sdb2 is root en sdb3 is home.
Waarom gparted? De openSUSE installer kan de partities ook prima aanmaken. De nieuwe schijf zal waarsch. /dev/sdc worden ( beetje afhankelijk van de SATA poort ). Wat van belang is, is of je UEFI/Secure boot gebruikt. Dan moet je nl. een GPT partitionering gebruiken, en heb je ook een aparte /boot partitie nodig. Veel nieuwe schijven hebben vanaf de fabriek al zo’n GPT partitie tabel.
Als ik zelf nieuwe schijven inbouw, maak ik altijd een nieuwe partitietabel aan, van de soort die ik nodig heb. Geleerd op de harde manier: een dag werk weg omdat de nieuwe schijf GPT had, en het systeem daar niks mee kon ( geen UEFI ).
Als je btrfs gebruikt is ~40GB prima. Hoe dan ook komt er toch een moment dat je wat snapshots moet verwijderen. Gebruik je XFS of ext4 voor root, dan is 20 GB ruim genoeg.
( bij UEFI / Secure boot: /boot met FAT, 200MB )
4 GB swap is prima.
En dan XFS of EXT4 voor /home. Of je daar de rest van de schijf voor wilt gebruiken of nog meer partities wilt maken is aan jou.
Waar ik me zorgen over maak, is dat als ik de installatie cd gebruik, ik een probleem krijg, omdat na het opnieuw opstarten ik dan twee keer leap geinstallerd heb staan.
Een keer op de nieuwe en een keer op een oude hardeschijf.
Volgens mij gebruik ik geen UEFI maar dat ben ik aan het uitzoeken. Maar begrijp ik je goed als ik zeg, dat ik dus ook moet kijken of er op de nieuwe hardeschijf al een partitie tabel staat ?
Ik denk dat dat ik eigenlijk wil vragen hoe ik van wat nu de leap hard disk is, een data harddisk maak, of hem ieder geval niet meer bootable maak ?
Dat kan vast wel met de installatie dvd, maar ik heb geen idee hoe.
Het volgende is ook leuk.
Twee uur op zoek geweest naar twee sata 600 kabels, want die worden volgens de handleiding meegeleverd ( en ook twee sata 300 die ik ook niet vond )
Toen vroeg ik me ineens af welke kabels er nu in me pc zitten. Dat zijn namelijk sata kabels die bij het moederbord zaten.
Twee heb ik er, dus uiteindelijk toch gevonden