Maar natuurlijk. We willen toch dat GRUB alle OS-en op een machine ontdekt? Op het moment dat je met beide schijven in de machine installeert, zijn er toch ook twee Leap installaties?
Als je klaar bent, trek je de oude schijf los, boot van de nieuwe en laat Yast’s bootloader module het werk doen ( starten, accepteren, en de module zal omdat de entries naar de Leap op de oude schijf niet meer valide zijn, de bootloader+config opnieuw wegschrijven, probleem opgelost ).
Zet dat bovenste maar uit je hoofd. Schijven die kuren hebben gebruik je niet meer. Als je dat wel doet, ga je er op rekenen. En het is ontzettend sneu ( voorbeelden te over, ook hier in de forums ) als je je backup nodig hebt, en die blijkt op een corrupte schijf te staan, waarvan je al vermoedde dat die corrupt was.
Voor zover ik weet zijn de SATA kabels die in de handel zijn allemaal wel geschikt. Het gaat om het SATA type, nogmaals voor zover ik weet, I, II of III. De te behalen snelheden hangen dan af van de controllers op het moederbord.
Zolang jij niet via fstab partities van de oude schijf aankoppelt, doet het systeem niets met de schijf ( behalve 'm aanzetten ). Als je helemaal klaar bent en alles, werkelijk alles op de nieuwe schijf staat, zou ik in jouw geval 'm uit het systeem trekken en door de shredder halen.
Overigens haalt GRUB andere OS-en niet op door te zoeken naar bootable flags. Dat zou niet best zijn, want als je meerdere linuces op je systeem hebt, hebben die echt niet allemaal een eigen bootable partitie.
Bedankt ik denk dat ik nu genoeg weet.
Mijn hersensspinsel om er een data cd van maken, was alleen maar zodat ik niet leap twee keer in grub kreeg, en daarom had ik het ook over gparted.
Maar ik weet nu hoe ik dat achteraf oplos, en dat het geen probleem is. 
Kleine update er zitten nu 3 harddisk in me pc. De stoom kabel die ik al gebruikte bleek een derde stekker te hebben, en ook heb ik een derde la.
Hoewel er ruimte genoeg is voor 4 schijven, vraag ik me af of ik ook een vierde la heb.
In mij kast liggen de harddisk in een la met rubber wieltjes, verder gelijk pc van binnen afgestoft.
Of ik een geschikte sata kabel gebruikt heb weet ik nog niet, maar als ik klaar ben, gaat de derde schijf er toch uit, en dan heb ik twee sata 600 kabels voor beide schijven.
Word vervolgt.
Via google het volgende commando gevonden.
sudo hwinfo --disk
De uitvoer geeft aan dat er drie hardeschijven zijn, en ook de juiste grootte, waarschijnlijk morgen verder met de leap installatie en het formatteren.
Succes ermee.
Poging 1 is niet gelukt. De installatie dvd wil de nieuwe schijf als home aankoppelen, en begrijpt nog niet dat ik leap een tweede keer wil installeren.
De installatie dvd wil namelijk de al bestaande root partitie op de oude hardschijf gaan formatteren. Ik kan er de humor wel van inzien, ik hoop jullie ook.
Even rustig laten bezinken en dan een tweede poging wagen. (ik heb natuurlijk al even rond gekeken)
Misschien ga ik wel op zoek, naar de gparted cd. Dat is voor mij namelijk overzichtelijker.
Dan een swap home en root partitie aanmaken op de nieuwe schijf, en dan kijken wat de installatie dvd dan voorstelt.
Poging twee, ik was er bijna, maar nog niet helemaal.
Gparted live cd gebruikt, (Debian met o.a. gparted op een cd) Drie partities aangemaakt, eerst een primary partitie, en die verkleint.
Daarna in de vrije ruimte een root en swap partitie aangemaakt.
Daarna weer leap installatie dvd in de pc gedaan, en opnieuw opgestart.
Nu stelde de installatie voor om de juiste twee partities te formatteren, en de derde als swap te gebruiken. ( ik moest hem alleen nog even vertellen niet ook de swap op een andere harde schijf te gebruiken)
Paar keer accepteren klikken en ik liep vast.
De schijf volgorde, Opnieuw zet de leap installatie, de windows schijf als laatste schijf.
( >:( waarom doet hij dit ? Dit heeft me met 5 installatie pogingen van 13.2 en één keer leap al tot een grub error geleid )
Ik kon echter nu niet vinden waar ik dit aanpas.
Morgen poging 3, waarbij ik vooral hoop te vinden hoe ik sda ( windows schijf) als eerste schijf krijg. 
Vraagje:
Hoe fix ik een eventuele grub error ?
Dan kan ik gewoon leap installeren en als het fout gaat achteraf de grub error fixen.
Toelichting bij de laatste leap installatie heb ik de schijfvolgorde aangepast, van sdb => sda naar sda => sdb om dit probleem op te lossen.
Maar ik wil eigenlijk weten leren hoe ik dit oplos op de andere manier. rescue optie installatie dvd ?
Bring in the dancing girls 
Knurpht en de andere bedankt.
Ik typ dit vanaf de oude openSUSE Leap install, die ik net als de nieuwe Leap installatie op de nieuwe harddisk kan opstarten.
Ik heb nog wel wat werk aan de nieuwe leap, maar heb al een vendor change gedaan naar packman.
Tijdens installatie de schijfvolgorde aangepast, met sda als eerste schijf. Ik kon dit eerst niet vinden, maar het is zo simpel als klikken op de tekst. ( alleen niet op de regel die de schijfvolgorde aangeeft, je moet een paar regels hoger klikken)
Na installatie van de nieuwe Leap natuurlijk weer het probleem, dat de desktop niet wilde starten.
Via ctrl +alt +F1 naar de console gegaan. Als root yast gestart, en de nividia repository toegevoegd.
Na een herstart werkte het prima.
In mijn geval ging de installatie niet echt vanzelf. Ik moest wel wat dingen aanpassen.
De schijfvolgorde.
Dat er WEL naar de mbr geschreven moet worden.
Dan de optie die ik als ik het goed begrijp, ook een stukje grub naar de root partitie schrijft. ( dit staat tijdens de installatie direct onder schrijven naar mbr)
Ik ben helemaal blij.
Bij het opstarten dus de keus uit twee keer leap en windows.
Ik was even bang dat ik het verschil niet zou kunnen zien, maar dat is geen probleem.
De nieuw Leap staat boven aan, dan komt windows, en dan weer Leap maar met de aanduiding sdb er achter.
Hoe lang de leap waar ik dit mee typ nog blijft werken, is de vraag.
Toen ik gisteren, de debian met gparted live cd gebruikte, zag ik een mededeling langskomen, dat ik het file systeem op sdb moest controleren.
Weer een aanwijzing dat die hardschijf toch echt zijn beste tijd gehad heeft.
Nu alleen nog oa lmms, skype, chrome, qmmp en een video speler installeren op de nieuwe leap en wat folders kopiëren, van de oude naar de nieuwe leap.
De 12 gig aan mp3 heb ik al gekopieerd naar de nieuwe Leap.
Dat ging erg mooi, de rechten stonden meteen goed, ondanks dat ik het root wachwoord nodig had, om bij de oude leap installatie te komen.