Ik denk er serieus over om van ADSL naar kabel over te gaan: grotere bandbreedte (nu 8Mb/s) en betere TV dan met Digitenne.
Bij Ziggo zie ik dat Linux niet wordt ondersteund en dat de modem m.b.v. een Windows programmaatje moet worden geconfigureerd. Trouwens, bij UPS is dat niet anders.
Op de Ziggo forums heb ik geen recente of verhelderende informatie gevonden.
Nu kan ik me niet voorstellen dat de combinatie Ziggo met openSUSE onmogelijk zou zijn. Vandaar mijn vraag: Kan iemand op dit forum me de/een weg wijzen?
Ik weet dat Mandriva en Ubuntu geen problemen ondervinden met Ziggo, dus Opensuse lijkt mij ook.
Het blijft altijd een beetje vreemd dat Linux niet wordt vermeld bij providers.
Ook kpn geeft standaard door dat zij Linux niet ondersteunen. De ervaring leert gelukkig anders.
Vaak zie je dat er wel ondersteuning voor de MAC os bij staat waar dan weer geen drivers voor worden bijgeleverd
Onder lInux zijn die drivers vaak ook niet nodig om te installeren, waar die voor Windows nog steeds nodig zijn.
De netwerkmanager van kde is daarin onmisbaar.
Het probleem is vaak om in te loggen in het modem met het ip adres dat Ziggo opgeeft, daar laat regelmatig Firefox het afweten, maar kan je Konqueror daarin wel gebruiken.
Sinds jaren abbonnee bij Ziggo, heb nu het snelste alles in één. Nix modem instellen, dat doet Ziggo “bij hun thuis” al. Coax erin, ethernet tussen router en modem, stroom erop (modem en router aan), klaar. En sinds ze me mijn 5e modem gebracht hebben, haal ik de 120 Mbit/sec ook. Ik heb 't ook elders regelmatig aangesloten, ervaring leert dat signaal er meestal 1 à 2 dagen eerder is dan aangekondigd, dat de meeste routers het met standaard instellingen bedraad meteen doen. Plus een heldere handleiding, met duidelijke plaatjes.
Volgens mij heeft Ziggo ook modemrouters (een combo). die kun je met een webbrowser benaderen en instellen voor draadloos gebruik. Als je nu thuis statische IP’s gebruikt zul je misschien de interne IP’s moeten wijzigen. Sommige modems geven zichzelf een lokaal IP als ze off-line gaan, en dan één in de 192.168 serie. Als je netwerk daar dan ook in ligt (veel routers hebben 192.168… als standaard) dan kun je identieke IP’s krijgen (zowel thuis als bij een klant meegemaakt), en ligt je netwerk dus ook meteen plat.
@Benmh: Dank voor je bemoedigende reactie ! Of ik een webdrive wil maken/gebruiken weet ik nog niet. Maar het is goed om te weten dat ik over het al dan niet mogelijk zijn niet meer hoef na te denken.
@Knurpht: Kijk, dat is nou zo’n concrete reactie die mijn verwachtingen overtreft In principe is er dus geen enkel probleem. Nu kan ik serieus plannen gaan maken. Allereerst de keuze van een modem en een router. (Op dit moment heb ik ADSL van xs4all, met een FritzBox modem-router (ethernet + wireless) combinatie.) Iets dergelijks lijkt me eigenlijk wel handig om botsingen van IP-adressen te vermijden. Maar goed, ik heb helemaal geen haast. Heel veel dank dus !
Modem krijg je al van Ziggo. Ik heb 't liefst dat de router van mezelf is. Als er bij die alles-in-één-apparaten (modem-router-switch) iets stuk gaat heb je meteen ook geen lokaal netwerk meer…
Ik heb een intern netwerk op Ziggo aangesloten. Inderdaad je krijgt geen enkele ondersteuning van Ziggo. Maar het is allemaal eigenlijk helemaal niet zo spannend hoor. Bij Ziggo doen ze heel intresant maar dat is nog iets anders als interessant zijn.
Om te beginnen krijg je altijd een modem van Ziggo aangeboden. In mijn geval kreeg ik een niet werkend exemplaar, had gelukkig zelf een ander exemplaar dat wel werkte, het modem kan alleen intern door Ziggo worden ingesteld. In de handleiding staat dat je met Microsoft kan activeren, dit is onzin, het mac adres van je ontvangen modem moeten zij op hun server invoeren. Dat kunnen zij alleen intern invoeren! Dus zowel Suse als Windows machines hebben wat dat aangaat dezelfde beperking.
Dus als je bij Ziggo je mac adres van het modem telefonisch laat invoeren is je internet beschikbaar.
Let hier bij op dat het modem in principe maar 1 stuks ip adres uitdeelt. Ik hoor allerlei indianen verhalen over beveiliging. Heb zelf daarom een smoothwall firewall/router achter het Ziggo modem geplaatst. Deze laat ik mijn inkomend en uitgaand verkeer regelen en heeft ook een DHCP server aan boord, tevens heb ik hier mijn viruscontrole op geplaatst zodat ik de beveiliging van mijn totale netwerk op 1 machine kan regelen. Mijn totale netwerk bestaat uit een aantal Suse machines en een enkele Windows testmachines. Mij bevalt OpenSuse erg goed.
Linux op Ziggo werkt prima. Niets anders dan Microsoft, ook al ondersteund Ziggo het niet. Dit zegt meer over Ziggo dan Linux!
Nee hoor. Je router krijgt “aan de buitenkant” het IP dat Ziggo uitdeelt, en deelt zelf lokale IP’s, DNS-en (naamservers) en z’n eigen adres als gateway uit. In mijn geval:
De router: heeft het Ziggo IP aan de buitenkant, heeft lokaal 10.11.12.1
Mijn server, PC’s, laptops, smartphone, Wii, DSi hebben IP’s in de reeks 10.11.12.100 t/m 200
Ik gebruik als DNS-en 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (gratis DNS van Google), gateway adres is 10.11.12.1
Bijna alle providers geven je op een prive aansluiting maar 1 IP adres.
Heb je zelf geen router, dan kun je bij Ziggo ook een modemrouter nemen, evt. met WiFi.
Dank voor al deze nuttige reacties. Het is nu duidelijk dat er geen echt probleem zal zijn.
Nu kan ik plannen maken, overleggen, besluit nemen en, na de zomer, beginnen met uitvoeren.