Net mijn eerste waterkoeler in de pc gestopt, het is een H55 van corsair geworden
het doel is een stille pc te hebben, overklokken op deze pc doe ik niet.
nu heb ik een beetje zitten spelen, origineel draait de pomp aan 1400tr en de ventilator op de radiator aan 1600tr.
via fancontrol heb ik bekomen dat de cpu temp op 35 graden uitkomt en stabiel blijft
via deze config (/etc/fancontrol):
# Configuration file generated by pwmconfig, changes will be lost
INTERVAL=10
DEVPATH=hwmon0=devices/platform/coretemp.0 hwmon1=devices/platform/it87.656
DEVNAME=hwmon0=coretemp hwmon1=it8720
FCTEMPS=hwmon1/device/pwm1=hwmon0/device/temp2_input
FCFANS= hwmon1/device/pwm1=hwmon1/device/fan1_input
MINTEMP=hwmon1/device/pwm1=37
MAXTEMP=hwmon1/device/pwm1=50
MINSTART=hwmon1/device/pwm1=80
MINSTOP=hwmon1/device/pwm1=60
MINPWM=hwmon1/device/pwm1=30
bekom ik dat de radiator ventilator niet draait.
Nu dacht ik om de radiator vent hardware matig uit te koppelen en de pomp op de cpufan te zetten, zou dit een goed gedacht zijn?
Ik hoop voor je dat er hier mensen komen die ervaring hebben met waterkoeling. Heb er zelf wel eens over nagedacht (server/werkstation staat hier in de kamer), maar er voor gekozen om eerst maar eens een stillere kast met fatsoenlijke fans te kopen. Dat bleek toen zo’n klap verschil te maken, dat we de woonkamerventilatie uit moeten zetten om de machine te kunnen horen. En die woonkamerventilatie staat altijd aan. Denkelijk ben je beter af in een hardware tweakers forum. Maar, wie weet… het kan even goed dat iedereen behalve ik zijn machines al met water koelt
Ik heb ook niet veel verstand van waterkoeling. Maar volgens mij is 35°C al laag voor een CPU. Ik heb ook een stille pc en mijn cpu is ~37°C. Mijn fan op het koelblok draait pas als ik de CPU ga belasten. Ik heb een systeemmonitorwidget in KDE draaien die de temperatuur weergeeft. Handig om direct te kijken i.p.v. direct op de /etc-bestanden op te vragen.
Weet je zeker dat je fan niet draait? Nooit? Heb je de pc al eens aan t werk gezet?
Niet dat ik een oplossing heb als je fan echt niet werkt. Dit is meer een aanbeveling of je voldoende hebt getest.
ja ik weet zeker dat de ventilator op de radiator nooit draait, althans sedert enkele dagen.
heb fancontrol zelf geconfigureerd zodat dit nooit gebeurt, net zoals je zelf aangeeft 35° is goed
vandaar ook de vraag, zou ik de ventilator afkoppelen?
deze pc staat in de living en moet stil zijn.
Het is geen werkpc, de werkpc staat in de kelder, gebruikt altijd een ssh voor cpu belastende progs.
kom met die pc van een luchtkoeler “Coolermaster Hyper212 Evo” maar die was al enkele jaren oud en de ventilator begon lawaai te maken
en die coolmaster zal in recup gestoken worden in de pc van mijn ouders, dan gaan ze er ook op vooruit