Sinds een paar dagen openen mijn dekstop bestanden de gewenste applicatie niet meer, maar worden ze geopend in kate.
Ik ben ook al ingelogd als een andere gebruiker en bij deze gebruiker openen ze wel zoals verwacht, dus het moet wat in de configuratie van de gebruiker zijn … maar kan alleen niets vinden.
Kijk eens naar Systeeminstellingen - Toepassingen - Bestandsassociaties. Je kunt daar zoeken op ‘.desktop’. Als die niet standaard meer is, zou je onderaan op Standaard moeten kunnen klikken. Daarna misschien even uit- en inloggen.
Je kunt daar overigens ook komen door in Dolphin rechts te klikken op een .desktop bestand en dan Eigenschappen - Opties voor dit bestandstype.
Bedankt voor dit aandachtspunt maar helaas dit was hem niet.
Ik heb snel even een virtualbox op een windows machine aangemaakt om makkelijk te vergelijken. En ook op dit punt zijn ze exact gelijk.
Ok, een open deur natuurlijk. Een paar dagen geleden was het probleem er niet. Een andere gebruiker heeft het niet. Dus nog weer heeeel hard nadenken wat er een paar dagen geleden is gewijzigd in je desktop configuratie. Er moet iets zijn.
Bij mij staat bij “bestandassociaties” voor *.desktop: Kate, Kwrite, LibreOffice Writer, Okular.
Dan klopt het dus dat Kate wordt aangeroepen.
Ik neem echter aan dat in jouw geval het *.desktop bestand te zien is als een icoon op je werkblad (klopt dat, of zit ik verkeerd? zelf heb ik die niet) en dat in zo’n situatie iets anders moet gebeuren.
Ik ben even als een olifant door de porselein kast gegaan. Heb de gebruiker weggegooid, vervolgens weer opnieuw aangemaakt. Vervolgens weer aangelogd. Probleem is weg dus mijn probleem zit dus echt in mijn configuratie.
Van backup al mijn bestanden teruggehaald en de desktop naar mijn eigen inzichten aangepast. Activeiten aangemaakt, achtergrond aangepast, folder (widget) op de desktop met daarin mijn veel gebruikte apps etc etc.
Alles werkte naar behoren Uitloggen lekker slapen en vanmorgen weer ingelogd … &#$$#$%%^&& probleem is terug!! Dus het heeft wat te maken met het configureren van de desktop (eigenlijk was ik al vrij zeker van deze gedachte, maar weet het nu “echt” zeker lol!
Nogmaals zelfde truc, gebruiker weg, gebruiker aangemaakt, bestanden terug. Folder (widget) aangemaakt op de desktop. Getest of nu bij het klikken op een icoon de applicatie gestart wordt of dat het bijbehorende bestand in kate wordt geopend … wordt gestart ECHTER (zoals verwacht) vraagt Plasma eerst “Wat wilt u doen met dit uitvoeringsbestand?” Keuze uit openen/uitvoeren/annuleren. Ik wil uitvoeren (bij de keuze openen wordt het {denk ik} geopend in kate en dat wil ik dus juist niet). Tevens een checkbox voor ¨Deze vraag niet meer stellen¨ Aangevinkt, want niet meer stellen, ik wil altijd uitvoeren.
Ik heb dus nu een (goed) werkende omgeving maar mij onderbuik geeft aan dat wanneer ik de desktop naar mijn eigen inzichten ga aanpassen het probleem wel eens terug zou kunnen komen.
Ook zegt mijn onderbuik dat de instelling “open/uitvoeren” dan (terug) gezet wordt op openen.
Da’s nou net het punt. Die staat in de bestandsassociaties. Mijn gok is dat dat in het stukje “Ingebed” staat. Bij mij staat daar de optie “groep applicaties” aan. Die instellingen van de groep applicaties kun je vinden door te zoeken op x-application.
Als het nu weer gebeurt, kun je uit de bestandsassociaties de instelling van x-desktop nakijken, evt. wegsmijten. Dan wordt je opnieuw gevraagd wat er met zo’n bestand moet gebeuren. Maar, verder weet ik niet wat je precies bedoelt met aanpassingen aan de desktop, geen idee dus wat dat triggert.
Er blijkt nogal wat onduidelijkheid te zijn. Hopelijk verduidelijkt het onderstaande het een en ander.
een kale desktop, dus geen enkel icoontje of widget op de desktop
vanuit startmenu → toepassingen → … sleep je een toepassing naar de desktop
Dit heb ik gedaan voor amarok, dolphin en yast. Er zijn nu dus drie icoontjes op de dekstop. Als je op een icoontje toetst wordt de applicatie gestart (het gewenste gedrag).
In de map /homje/<user>/Bureaublad staan nu drie bestanden, Amarok, org.kde.dolphin.desktop en YaST.desktop
Maak nu een map widget aan op de desktop met als Locatie “De bureaubladmap tonen”
Op de desktop krijg je nu een map met daarin de drie icoontjes. Toets je op een icoon dan wordt de bijbehorende applicaite (amarok/dolphin/yast) gestart. Ook dit is het gewenste gedrag.
Van de map /home/<user>/Bureaublad maak ik een kopie /home/<user>/BureaubladTest
Ik maak nu nog een map widget aan met als locatie “Een map opgeven:” (file:///home/arjan/BureaubladTest)
Als je echter op een icoontje in deze map widget toets dan wordt het bijbehorden dekstop bestand (in /home/arjan/BureaubladTest) geopend in Kate. Dit is dus niet gewenst gedrag
Hopelijk is nu eenduidig waar ik tegenaan loop.
Kan iemand het verschillende gedrag verklaren. Ik heb de eigenschappen van de bestandne in Bureaublad en BureaubladTest vergeleken en vindt (zoals verwacht) geen verschillen.
Ik denk dat de map ~/Bureaublad een beschermde is, met eigen eigenschappen. Op een EN installatie is 't ~/Desktop. Helpt het als ipv kopie een symlink maakt?
Had het weer >:) De oplossing die ik gevonden heb is om de .config map terug te zetten van backup. Verre van ideaal maar beter dan alle andere oplossingen.
Ergens onder .config zit de switch die het gedrag beinvloed. Als ik die gevonden heb laat ik het weten …