VPN-Server

Hallo, ik heb al een tijd het idee om een VPN server op te zetten. Nu heb ik thuis een server draaien. deze doet dienst als e-mail, kalender & adresboek server.

De server draait op opensuse 11.4. Nu wil ik graag mijn bestanden op de server gaan opslaan. zodat ik, maar ook andere mensen, bij de bestanden kunnen komen welke voor hun bedoelt zijn.

Nu is mijn vraag: Wat voor VPN server / programma kan ik hier het beste voor gebruiken? De cliënten zijn hoofdzakelijk laptops op OSX, maar natuurlijk ook windows en Linux.

Ben voor elke suggestie dankbaar.

Gaat het alleen om het delen van bestanden? Aankoppelen van partities etc? Dan NFS voor linux/OSX clients, Samba voor Windows clients. Je kunt ook denken aan een remote desktop applicatie, maar dan zitten je clients tegen een linux desktop aan te kijken.
Zelf gebruik ik fish / sftp om van waar dan ook bij mijn bestanden te kunnen, maar je kunt ook nog denken aan iets als owncloud.
Hebben we 't hier over lokaal netwerk gebruik of wil je echt gaan VPN van waar ook ter wereld (wordt vaak zo genoemd, terwijl 't alleen gaat om het bereikbaar maken van m.n. documenten)

Het gaat inderdaad om het delen van bestanden. Maar niet lokaal.

Ik ben namelijk bezig met het opzetten van een kleine bouwfirma. Het gaat dus noodzakelijk worden dat uitvoerders vanaf verschillende bouwlocaties in het land, bij bedrijfsdocumenten kunnen komen, maar ze er ook op kunnen zetten.

Ik wil namelijk dat dit centraal word opgeslagen (in verband met diefstal / verlies etc. van laptops). Alles constant naar elkaar toe mailen vind ik geen optie.

Met FTP is weer het probleem dat alles heen en weer gekopieerd moet worden. Dit vinden uitvoerders over het algemeen weer te veel gedoe.

dus ik moet het zo zien te krijgen, dat ze de computer opstarten, en direct een werkmap aangekoppeld krijgen die ze als lokale map kunnen gebruiken.

Vandaar dat ik aan VPN zat te denken. Of is er misschien een betere oplossing?

Als ik in Softwarebeheer zoek op VPN, en even wat lees, kom ik op openvpn en strongswan. Moet zeggen dat ik ook (nog) niet zo in deze materie zit.

Daar ben ik ook al mee bezig geweest, maar wil niet echt lukken.

Ga er komend weekend maar weer mee bezig.

Ik ben even aan het kijken geweest op de pagina’s van OpenVPN - Open Source VPN , en heb besloten dat 't voor mezelf ook wel eens tijd wordt om hier iets mee te doen. Mijn server kan dat makkelijk trekken, en ik kan met mijn laptop testen. Ik hou je wel op de hoogte, heb alleen niet veel tijd op het moment.