VLC sluit meteen weer na openen.

KDE Leap 15.2
Ik gebruik al maanden VLC. Sinds vandaag na de laatste updates geïnstalleerd te hebben, werkt VLC niet meer :
VLC sluit meteen weer na opstarten VLC.
Kaffeine en Dragon Player werken wel.

Probleem is opgelost !
Ik heb me zelf af gemeld, weer aan gemeld, toen deed VLC het weer.
Dank voor alle moeite.

MIsschien had je VLC lopen tijdens de update. Programma’s die geupdate worden kun je beter stoppen en starten (voor VLC is daarvoor geen uit/inloggen nodig denk ik).

Firefox is er ook zo één. Programma bestaat uit meer modules die eventueel tijdens draaien worden geladen. Als zo’n module wordt vervangen, maar het oude hoofdprogramma draait door, en probeert een nieuw module te gebruiken, dan kan dat misgaan.

Henk, bedankt voor de tip.
Echter vanmorgen had ik weer hetzelfde probleem.
VLC sloot meteen weer na opstarten VLC.
Ik zag echter wel het VLC symbooltje in het paneel.
Als ik erop klikte met m’n rechter muistoets, verscheen het VLC-menu.
Als ik op “Afsluiten” klikte, bleef het VLC symbooltje staan.
De enige manier om VLC weer aan de praat te krijgen was in Konsole :

pidof vlc

en vervolgens

kill -9 VLC-pidnummer

Het gebeurt echter sporadisch, meestal werkt VLC prima.

IK weet niet zeker of ik je helemaal correct kan volgen, maar het lijkt mij dat VLC (net als Amarok, vandaar mijn vergelijking) als je het window sluit blijft als icon in the taks bar. Vandaar kun je het gewoon weer aanklikken en dan opent het window weer (of rechts klikken voor een context menu). Alleen als VLC vanuit het links-boven menu echt afskuit stopt het totaal.

Amarok (en dus misschien ook VLC) gaat er kennelijk van uit dat ze zo belangrijk zijn dat je met sluiten van het window niet bedoelt dat het helemaal stopt. Ze nemen aan dat je al heel vlug weer op een muziek-bestand klikt en dus paraat moeten staan.

Henk , je volgt me prima.
Normaal gesproken reageert VLC ook op opdrachten uit het VLC-menu vanaf de Taskbar.
Als ik bijvoorbeeld in dat menu op “Afsluiten” klik, verdwijnt tevens het VLC-symbooltje in de Taskbar.
Ik heb afgelopen week dus slechts twee keer ervaren ( één keer op 9 november en één keer op 14 november ),
terwijl ik het programma elke dag frequent gebruik,
dat het VLC-symbooltje blijft staan, ook al drukte ik op “Afsluiten”.

Ik durf zelfs te beweren dat in die twee gevallen de bovenste regel in het VLC menu ontbrak :

VLC Media Player weergeven

want het valt me op dat ik die regel nu wel zie.
Toen VLC niet correct functioneerde, zou ik natuurlijk meteen op die eerste regel hebben geklikt, om VLC weer zichtbaar te krijgen.

Ik heb vanmorgen heel openSUSE opnieuw geïnstalleerd, want ik las dat EXT4 sneller is dan Btrfs , dus fouten in het systeem zijn bij deze verwijderd.

Waar je dat gelezen hebt weet ik niet, maar het is in ieder geval onzin. Maar blijkbaar is er nog steeds een groep die meent dit soort verhalen over btrfs te verspreiden.

Knurpht ,
je schreef :

Waar je dat gelezen hebt weet ik niet, maar het is in ieder geval onzin.

Ik heb dat hier gelezen :

https://www.difference.wiki/btrfs-vs-ext4/

Er staat o.a. geschreven :

Ext4 seems to be the better choice on a desktop system since it is already present as a default file system, and it is slightly faster than Btrfs when transferring files.

Ten eerste is het op openSUSE op dit moment niet de default.

En hoeveel massale file transfers doe je zo de hele dag?

O, en om het anderen makkelijk te maken, hier wordt naar verwezen: https://www.difference.wiki/btrfs-vs-ext4/

En het lijkt mij meer een verhaaltje om ook wat te schrijven. Niet erg diepgaand, zeker geen metingen.

Ik weet niet of je op btrfs doelt, maar dat is openSUSE, en sinds kort ook op Fedora wel de default fs.

En hoeveel massale file transfers doe je zo de hele dag?

O, en om het anderen makkelijk te maken, hier wordt naar verwezen: Btrfs vs. Ext4: What’s the Difference?

Wat je in de post hierna schrijft, onderschrijf ik volledig. Het web staat vol met btrfs-vs-blah getagde webpagina’s als deze. Na 2 keer gemekker over mijn adblocker is ook duidelijk dat het niet gaat om inhoud, maar het verdienmodel

Ik doel op de aangehaalde uitspraak door the OP van het artikel:

Ext4 seems to be the better choice on a desktop system since it is already present as a default file system

En dat is zowiezo onzin. Dat iets ergens een “deafult” is betekent niet dat het ergens (waar) beter zou zijn.

Dank voor de uitleg. Ik wordt wel eens moe van al die click bait ‘artikelen’.

Lees jij ze dan?

Hahaha, op een enkele keer na: nee. Maar heb er genoeg gezien om ze vrijwel meteen te herkennen. Veel actieve ad-services, veel gebruik van best-10, blah-vs-blah en distro namen in de tags ( en dan onzichtbaar op de websie, maar niet voor de robots ), in korte klappen conlusies presenteren, geen cijfers/metingen.