Ik heb bij mij thuis een satelliet ontvanger staan van VU+, en daar kan ik normaliter gewoon mee streamen.
Daar ik mijn pc boven heb staan, en ik daar ook geregeld vertoef.
Nu is het zo dat ik sinds gisteren niet meer kan streamen vanaf mijn satelliet ontvanger daar VLC dus iedre dienst weigerd
Codec niet ondersteund:
VLC kon het formaat “h264” niet decoderen (H264 - MPEG-4 AVC (part 10))
Codec niet ondersteund:
VLC kon het formaat “mpga” niet decoderen (MPEG Audio layer 1/2)
Codec niet ondersteund:
Codec niet ondersteund:
VLC kon het formaat "a52 " niet decoderen (A52 Audio (aka AC3))
Codec niet ondersteund:
Dit is wat ik zie in VLC, hoe lost men dit op, daar dit mij met VLC nog nooit overkomen is.
Dat nu juist het rare, er is NIETS maar dan ook NIETS veranderd dus ook GEEn software update.
En als ik via YAST weer vlc aangeef om te kijken naar de codecs, en die verwijder en daarna weer instaleer, dan
krijg ik de melding:
Niets levert libx265.so.87()(64bit) nodig door vlc-codecs-2.2…4-30.3.x86_64
Tja, nu ga je zonder duidelijk plan toch allerlei dingen doen en dan hebben we niet meer de situatie zoals die was toen je het probleem ontdekte. Dat maakt helpen niet makkelijker.
Het doet mij een beetje denken aan https://forums.opensuse.org/showthread.php/520246-libx265-87?p=2794602#post2794602 . ieder geval, als je het oorspronkeljke probleem “spontaan” kreeg kan het niet hierdoor komen. Door je de-installatie en installatie heb je nu waarschijnlijk dit probleem erbij. We weten nu dus nog minder dan toe je het probleem meldde.
Het probleem groter maken was uiteraard NIET mijn bedoeling.
Maar nu blijkt tevens dat wat ik ook probeer te installeren via YAST het zij mpv of kaffeine, ik krijg met alles
de boven genoemde melding ???
Mijzelf maar even citerend: Bij mij ( Tumbleweed, maar de Packman versienummers lopen meestal wel gelijk ), zie ik dat x265-87 wél geïnstalleerd is, maar niet meer beschikbaar …, is inmiddels vervangen door x265-95. Die nieuwe versie moet triggeren dat vlc opnieuw gebouwd wordt, tegen deze nieuwe versie. Als dat niet in één keer goed gaat, kan een situatie als deze ontstaan ( zou niet mogen kunnen, ik weet dat men er aan werkt ). Het enige wat je dan kunt doen is wachten.
Als ik 't allemaal even napluis, kom ik erachter dat libavcodec57 de nieuwe versie nodig heeft, en dat wat betreft Tumbleweed e.e.a. gefixt is. Nou kan het zijn, dat er nog gedownloade pakketten op jouw systeem in de cache ( map waar zypper de pakketten eerst naar downloadet, waar ook de actuele inhoud van de repos wordt bijgehouden ) staan, die zypper voor de gek houden. Om dat uit te sluiten, doe je
su
zypper clean
zypper ref
zypper up
Om zeker te weten dat je nog steeds alles uit Packman gebruikt, wat uit de Packman repo moet komen,
zypper dup --from Packman\ Repository
en om het installeren van evt. aangeraden pakketten ( als codecs ) nog 't te herhalen
Ik snap best dat je onze hulp niet expres wilt frustreren, maar je moet toch begrijpen dat als je eerst een situatie uitlegt aan anderen en die anderen dan proberen die situatie the begrijpen en eventueel nadere gegevens vragen, het dan niet slim is om de situatie te veranderen. Het is al moeilijk genoeg om op een forum, waar wij niet over je schouders mee kunne kijken, precies alles te begrijpen.
Bovendien, wat is het nut van verwijderen van software en daarna weer installeren? Dan heb je weer precies hetzelfde.
Behalve in dit geval. In dit geval hebben we kennelijk te maken met een nog niet uitgevoerde nieuwbouw van het pakket (zie ook de laatste post uit de link die ik gaf). Daar zullen we dus op moeten wachten. En dan installeren. En dan kijken hoe het met je probleem staat. Iets anders kan ik er op dit moment ook niet van maken.
Bovendien, wat is het nut van verwijderen van software en daarna weer installeren? Dan heb je weer precies hetzelfde.
Mee eens, maar … de gedachte vind ik niet raar. Ik sla er soms steil van achterover hoe vaak ( ook in de linux wereld ) deïnstalleren en reïnstalleren als mogelijke oplossing gezien wordt. Met het hele dependency en conflict systeem zou de situatie voor en na precies hetzelfde moeten zijn. Ik moet er niet aan denken dat het anders zou zijn.
Behalve in dit geval. In dit geval hebben we kennelijk te maken met een nog niet uitgevoerde nieuwbouw van het pakket (zie ook de laatste post uit de link die ik gaf). Daar zullen we dus op moeten wachten. En dan installeren. En dan kijken hoe het met je probleem staat. Iets anders kan ik er op dit moment ook niet van maken.
Het lijkt erop dat men bij Packman nog steeds dingen niet goed heeft in hun buildservice. Zo’n nieuwe x265 versie mag pas vrijgegeven worden als alle erop leunende pakketten ook herbouwd zijn.
Beste Henk en Knurpht, bedankt zover voor wat jullie hebben uitgevogeld.
Ik wacht voorlopig maar even af, om te zien of het later van de week wel werkt.
We zijn al weer meer als een week verder, maar ik heb nog steeds GEEN werkende VLC Player.
Gezien mij vorige draadje https://forums.opensuse.org/showthread.php/520255-Vlc-geeft-probleem had ik gehoopt dat dit probleem
nu toch wel verholpen kon zijn.
Ik kan nog steeds GEEN vlc of iets anders dan vlc (zoals mpv,kaffeine enz enz)installeren.
Is er iemand met een oplossing hiervoor ???
Ik snap dat het heel vervelend is. Ik volg de discussie in het Engelse gedeelte op de voet en zodra ik een (hopelijk positief) bericht heb meld ik dat hier.
Er zijn kennelijk nog steeds problemen bij het bouwen van pakketten bij Packman. En omdat een pakket (ik geloof niet VLC, maar een onderliggend) opnieuw gebouwd moet worden, wachten we daarop.
it’s xz compressed use it until packman updates ffmpeg (I think that’s where the missing dependency is)
use it at your own risk, it’s clean as it’s from packman but I’m just some dude on the intranetz https://www.virustotal.com/en/file/c…is/1475791893/
OK. Dat ding downloaden, openen met Ark, uitpakken, en kopiëren naar /usr/lib64 ( moet met beheerdersrechten ).
Omdat deze versie niet in een pakket zit, denkt de software installer dat 't er nog steeds niet is. In dit geval kun je nu kiezen voor “Breek …” , en vlc updaten. Wat de software installer denkt te missen, heb je handmatig op je systeem gezet. Een herstart zorgt ervoor dat ook het hele systeem zich bewust is van de aanwezigheid.
Vannacht om 00:35 heeft wolfi323 in de Engelse draad vermeld dat het nu opnieuw is gebouwd en dus opgelost zou moeten zijn.
Vanmorgen om 09:25 meldt iemand dat het mogelijk nog niet op alle mirrors is aangekomen. Dat kan natuurlijk heel goed. Proberen dus of het bij jou al goed gaat.