videokaart vervangen

Omdat mijn AMD hd5750 waarschijnlijk veel te warm word, heb ik een andere videokaart gekocht.
Een nvidia gt 630.

Ik had al een nieuwe fan op de kaart geknutseld en daarna deze gekocht,
https://www.conrad.nl/nl/arctic-cooling-accelero-l2-plus-koeler-voor-grafische-kaarten-918866.html , maar nog steeds zie ik temperaturen van boven de 60 graden.

Nu zit ik met de vraag hoe ik dit aanpak binnen openSUSE 13.1.

De nividia drivers heb ik al gedownload.

Maar nu ?

Moet ik eerst de fglrx driver un installen ?

Of kan ik gewoon het nvidia run bestand starten als root ?

su -
sh /whatever.run ?

Volgens mij kan je gewoon het run bestand starten, zonder de uninstallen van fglrx.
Ging bij mijn nieuwe kaart zonder probleem.

Waarom zo? Waarom niet via Yast - Software - Bronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap - nvidia repo toevoegen, sleutel vertrouwen - Yast - Software - Softwarebeheer, de juiste nvidia pakketten worden vanzelf geselecteerd, installeren, reboot, klaar? Of gebruik maken van de one-clicks die hier en daar staan?

Omdat ik bang ben, dat als ik de nvidia kaart er in heb gestopt, openSUSE niet meer wil starten (grafisch)

Als dat wel zo is, dan heeft de yast manier natuurlijk mijn voorkeur.

Hoewel, nu ik dit typ.
Kan ik met amd kaart, de nvidia drivers installeren via yast ?

Dan afsluiten, kaart vervangen en opnieuw opstarten ?

Gaat niet werken, tenzij met een hoop handwerk. De NVIDIA installer checkt namelijk de aanwezigheid van een NVIDIA kaart (dwz probeert in het eindstadium de driver te modproben) en dat lukt niet. Aangezien de fglrx driver nix doet met nouveau zou nouveau gewoon moeten werken. Wat ik zelf wel 's gedaan heb in zo’n dubieus geval, is booten van een USB stickje, dan het geïnstalleerde systeem overnemen ( HOWTO in NL-HOWTO’s ), en via Yast - Repos de nvidia repo toevoegen en vervolgens de driver (ook via Yast) installeren. Je hebt dan sowieso het elkaar bijten van de videodrivers niet.

Na een par uur kloten, en opstarten via de recovery optie, heb ik de amd driver verwijderd, en toen nvidia drivers geinstalleerd.

Het goed nieuws is dat ik weer een desktop heb.
Vervolgens de one clcik install gedaan, maar…

Steam wil niet starten :

openGL GLX extension not supported by display

Een korte test op win 7 sluit de hardware uit, daar werkt het wel.

Als ik de het nvidia panel wil starten dan krijg ik:

You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run nvidia-xconfig as root), and restart the X server.

Dus ik probeerde, init 3, maar alles wat ik daarna probeer, log in incorrect.

Ik heb geprobeerd:
su
su -
root
Mijn naam ( de naam die ik zie als ik inlog zonder de commando regel) Met hoofd en kleine letters

Maar bij alles na het intypen van het wachtwoord, login incorrect. >:(
Wat doe ik fout ? Of is er iets vreemds aan de hand ?

En als ik probeer wat nvidia suggereert, dan krijg ik:

WARNING: Unable to locate/open X configuration file.

Package xorg-server was not found in the pkg-config search path.
Perhaps you should add the directory containing `xorg-server.pc’
to the PKG_CONFIG_PATH environment variable
No package ‘xorg-server’ found
New X configuration file written to ‘/etc/X11/xorg.conf’

Ik heb het opgegeven, en openSUSE opnieuw geïnstalleerd.

Nu ging de one click install wel goed.

Steam klaagde hierna niet meer en het nvidia panel werkt ook weer.
Ik moest wel een commando opgeven dat iets met de x server bestand doet.

Ik heb nog wel een ander probleem dat ik niet snap maar daar open ik wel een nieuw topic voor op.