Naar aanleiding van het speuren naar de snel vollopende rootpartitie stelde Knurpht voor om een aparte draad te maken omdat hij het vermoeden heeft dat de videokaart verantwoordelijk is hiervoor.
Hardware:
Desktop met quad AMD FX
8gb intern
ssd 60 gb
hdd 2 tb
Video NVIDIA GF119 [GeForce GT 520]
Geen 2e besturingssysteem
De ssd schijf is volledig ingericht voor het besturingssysteem
4gb swap
20gb / ext4
36gb /home ext4
de hdd heeft 2 partities 1 aangekoppeld ntfs geformatteerd 1 niet aangekoppeld ext4 backup files
in de link hieronder kun je lezen hoe uiteindelijk de verdenking op de videokaart uitkomt. (vanaf halverwege pagina 1 tot aan einde)
Opnieuw het verhaal hieronder kopieren lijkt me niet verstandig maar kort door de bocht:
Binnen een aantal dagen na installatie loopt de root partitie vol in /var/lib/systemd/coredump
Met 8gb aan ruimte. Natuurlijk kan ik elke dag die ruimte schoonmaken maar er is wel iets aan de hand.
De gedachte aan hardware is zo gek nog niet aangezien het zowel bij Tumbleweed verse install als bij Leap 42.1 verse install plaatsvindt
Allereerst zou ik je adviseren om Leap te gebruiken, tenzij je er zin in hebt om met enige regelmaat wat handwerk te moeten verrichten m.b.t. je NVIDIA kaart. Die kaart zelf hoeft niet de oorzaak te zijn, wel zijn er nogal wat factoren in de combinatie Plasma5 + nouveau ( de open source driver voor de NVIDIA kaart, die hierin een rol kunnen spelen. Als daar in de communicatie tussen soft- en hardware iets misgaat, wordt door het systeem een coredump aangemaakt. Zoals in de gelinkte draad al gemeld, denk ik dat de videokaart/driver er iets mee te maken kan hebben.
Nou is er door de KDE ontwikkelaars sinds het verschijnen van Leap 42.1 een heleboel aan ellende gefixt en verbeterd, dus is het zaak eerst je systeem up-to-date te krijgen:
su -c 'zypper ref && zypper up'
Een tweede ding waar je naar kunt kijken, is hoe de compositor ( software die de desktop effecten stuurt ) met je hardware ( videokaart ) praat. Ga daartoe naar Systeeminstellingen - Scherm en monitor - Compositor. Als rendering op Xrender staat, dat wijzigen in OpenGL2.0 of OpenGL3.1 ( de hoogste die beschikbaar is ). Log uit en weer in om zeker te weten dat de hele desktop OpenGL gebruikt.
Leap 42.1 en NVIDIA
Herstart je systeem.
Start Yast - Software - Softwarebronnen
Klik Toevoegen
Kies Installatiebronnen van de gemeenschap, Verder
Vink de NVIDIA repo aan, OK
Je ziet de repo nu in het lijstje staan, OK
Start Yast - Software - Softwarebeheer
Klik Extra’s - Alle overeenkomende aanbevolen pakketten installeren. Als 't goed is worden nu de juiste nvidia-pakketten ( o.a. de kernel-modules, of te wel de drivers ) geïnstalleerd. En, zeer waarschijnlijk, ook een aantal andere “recommended” pakketten. Wees geduldig, tijdens de installatie van de nvidia pakketten kan het soms even lijken alsof er niets gebeurt.
Herstart na het uitvoeren van de installatie je systeem.
Je kunt vervolgens controleren of je video kaart inderdaad de nvidia driver gebruikt ipv de nouveau driver in kinfocenter - grafische informatie.
Een update:
Eerst Tumbleweed:
Eergisteren stond ineens de update naar Plasma 5.7 klaar. Die heb ik eerst gedraaid. Na afloop moest ik weg en heb afgesloten.
Bij thuiskomst en opstart blijkt alles te werken. Ook is ineens het grote tekort in de root verdwenen. Heb op dit moment zelfs 11.1gb vrije ruimte.
Bijzonder wonderlijk. Er zijn echter nog wel coredumps alleen zijn deze van zeer beperkte omvang.
De nouveau drivers lijken momenteel ook prima voor Tumbleweed…
Clonezilla
Leap 42.1
Volledige install gedaan.Update gedraaid en nvidia geinstalleerd. OpenGL 2.0 geinstalleerd. Alles zonder problemen.
Geen Coredumps dus je zou kunnen zeggen dat daar de boosdoener inderdaad zit.
Opnieuw Clonezilla
En ik ga de komende tijd eens lekker spelen met Leap 42.1. Ik was eigenlijk druk doende om een rolling release te gaan gebruiken die mij het meeste bevalt. Start was Manjaro begin dit jaar. Nu een tijdje met beide Opensuses spelen.
Vreselijk veel dank voor je inzet en het meedenken.
Wordt enorm gewaardeerd!