vergrendeld document

Wanneer ik een document bewerk met LibreOffice in Windows 7 en daarna terug opent met LibreOffice in OpenSUSE KDE 13.1 krijg ik volgende boodschap:

Documentbestand ‘Agenda2014.ods’ is vergrendeld voor bewerking door:

Onbekende gebruiker

Open het document alleen-lezen of open een kopie van het document om te bewerken.

Daarna moet ik betreffende document (spreadsheet) openen als kopie, bewerken en terug opslaan door het originele te overschrijven.
Vanwaar zou dit conflict kunnen komen?

LibreOffice
Versie: 4.1.5.3
Build ID: 410m0(Build:3)

Niet goed afgesloten in Windows?

Mogelijk (vrijwel zeker) heb je op Windows een andere gebruiker.

Het zijn maar gokjes. Ik zou het nooit ook op Windows openen. Maar dat zegt niet zoveel: ik zou nooit Windows gebruiken. :wink:

Niet goed afgesloten in Windows!

Deze mededeling herken ik van mijn werk waar ik mag werken met Windows. Een document wordt door een gebruiker geopend en er blijft een control(bestandje) open om te voorkomen dat 2 mensen tegelijk werken in een document. Als je Windows stopt (waarschijnlijk hardhandig) zonder LibreOffice netjes af te sluiten, dan blijft de controle openstaan.

Ik weet niet zeker of t echt een bestandje is, misschien zit de controle in het document. Maar overschrijven verhelpt t probleem inderdaad.
Onbekende gebruiker zul je krijgen omdat de libreoffice versie van openSUSE de gebruikersnaam uit Windows niet snapt. En het zelfde komt ook voor als je op een netwerk, ongeacht Windows- of openSUSE-gebruik vanaf 2 verschillende LibreOffice’n dit document probeert te openen.

Niet goed afgesloten in Windows!

Ik begrijp niet wat er daarmee bedoeld wordt. Nadat een document opgeslagen is, kan men dat gewoon afsluiten denk ik.
Ik heb nog nooit een taak laten “hangen” zonder af te sluiten.

Op opensuse is de versie van LibreOffice: 4.1.5.3 Op windows: 4.2.1.1
Ik denk dat het iets met de compabiliteit te maken heeft. Die versies hebben daar waarschijnlijk niets mee te maken. In Extra > Opties… > Laden/Opslaan > Algemeen, is Gebruiker-specifieke instellingen samen met document laden, ontvinkt.
Verder staat bij Standaard bestandsindeling en ODF-instellingen, de ODF-formaat versie ingesteld op 1.2 Uitgebreid (aanbevolen).
Documenttype: Tekstdocument
Altijd opslaan als: ODF-tekstdocument

Ik weet niet indien er meer opties zijn om die vergrendeling uit te schakelen. De bedoeling is om dit jaar nog, volledig te stoppen met windows.
Suse moet ook mee willen hélol!

Het komt waarschijnlijk door een tijdelijk bestand (volgens mij verborgen). Deze heeft een ~ voor de bestandsnaam. Deze word gemaakt door Windows en soms niet goed verwijderd. Als je die handmatig verwijdert zal het misschien wel goed gaan.

Als je een bestand X.odt opent met LibreOffice onder linux wordt in dezelfde map als waar je bestand staat een tijdelijk bestandje aangemaakt met de naam

.~lock.X.odt#

, inderdaad om dubbel openen en bewerken te voorkomen.

Ik heb dit eerder gezien, waarbij het door iemand van OpenOffice (Libre was er toen nog niet) tot in detail werd uitgelegd, als ik 't me goed herinner zat 't zo:

Omdat je het bestand opent onder Windows, staat het dus ook op een NFTS of FAT partitie. En daar kan linux

1. zijn gebruikersrechten niet op kwijt. Dus zal sowieso de gebruiker altijd onbekend zijn aan de linux kant.
  2. het lockbestand niet op kwijt, omdat dat met .~ begint.

Kortom, LibreOffice aan de linux kant kan niet de juiste constateringen doen om het document zonder meer read/write te openen.

Zou je deze documenten bijv. op een Samba (SMB) share zetten op je NAS, dan heb je daar geen last van, omdat de NAS zelf linux draait, en je voor de NAS geen Windows of openSUSE gebruiker bent, maar een NAS (weliswaar ook linux) gebruiker. Of er nou een Windows LibreOffice lockfile staat, of een openSUSE LibreOffice lockfile, speelt dan geen rol meer. Ik weet uit ervaring dat een openSUSE gebruiker die van zo’n NAS een ods, odt probeert te openen die een Windows gebruiker van dezelfde NAS al open heeft de melding wel komt. LibreOffice checkt onder openSUSE dus niet alleen of er een linuxgebruiker het document open heeft, óók of er een Windows gebruiker mee aan het werk is.

Bedankt voor de informatie. Ik zal eerst de handleiding van mijn nas doornemen en dan eens experimenteren met samba share.

Weer wat geleerd. je beschrijft precies t zelfde gedrag alsof dat lock-bestandje was achtergebleven. LibreOffice kan t niet (opnieuw) maken. En rechten is ook een oorzaak. Niet alleen door achterblijven na een slecht afgesloten windowssessie.

Inderdaad, die documenten moeten via een samba server aangeboden worden. In mijn Admin Page van de NAS heb ik alle mappen de lees- en schrijfrechten gegeven voor SMB, NFS, RSYNC en HTTP.
In de documentatie van Netgear heb ik het volgende gevonden:

How do I access a shared folder on my ReadyNAS OS 6 storage system by using a network-attached Linux or Unix device?

You can access shared folders on your ReadyNAS system using a network-attached Linux or Unix device.

Note: Your ReadyNAS system does not support NIS because it is unable to correlate NIS information with SMB user accounts. In mixed environments where you want SMB and NFS integration, manually specify the user ID and group ID of the user and group accounts to match your NIS or other Linux or Unix server setting.

To access an SMB shared folder using a network-attached Linux or Unix device:

1. Ensure that the SMB file-sharing protocol is enabled on your ReadyNAS system.

For more information, see the "How do I set Network Acccess Rights to Shared Folders on my ReadyNAS OS 6 storage system?"support article.

1. Using a terminal program, enter the following command:

mount -t smb -o username=<user name>,password=<password>] //<ReadyNAS IP address>/<shared folder name> <mount point>

•<user name> and <password> match the user name and password on the ReadyNAS.

•<ReadyNAS IP address> is the IP address of the ReadyNAS.

•<shared folder name> is the name of the shared folder that you want to access.

•<mount point> is the name of an empty folder on the Linux or Unix device.

Via Netwerkservices van Yast kan ik een Samba-server aanmaken. Ik weet er geen weg mee, omdat er al verschillende opties zijn voor die setup. Welk type server bijvoorbeeld?
Wanneer ik een lege map heb in mijn Persoonlijke map, moet ik dan het hele pad aangeven voor <mount point>? Hetzelfde voor de <shared folder>?

Ik heb zelf ook Samba draaien op mijn server maar ik heb geen van die shares automatisch ergens “gemount”… Ze zijn allemaal toegankelijk via Dolphin en ik heb ze toegevoegd aan mijn “Places” (Heet dat Plaatsen in het Nederlands?).

Als je iets automatisch will mounten zal het in je FSTAB moeten staan. Ik weet niet of er een manier is om dit via YAST te doen…

@adhemar: er kan iets anders aan de hand zijn. Gisteren kon een gebruiker na een update een documenten van NFS meer openen. Na enig gezoek vond ik dit:

Hanging when using NFSv3 sharesIf LibreOffice hangs when trying to open or save a document located on a NFSv3 share, try prepending the following lines with a # in /usr/lib/libreoffice/program/soffice:

file locking now enabled by default

SAL_ENABLE_FILE_LOCKING=1
export SAL_ENABLE_FILE_LOCKING To avoid overwriting on update you can copy /usr/lib/libreoffice/program/soffice in /usr/local/bin.

Ik heb toen middels

kdesu kwrite /usr/lib64/libreoffice/program/soffice 

de twee regels uitgecommentarieerd (ze werken dan niet meer):

# file locking now enabled by default
# SAL_ENABLE_FILE_LOCKING=1
# export SAL_ENABLE_FILE_LOCKING 

en gebruiker’s laptop herstart. Het probleem was daarna verdwenen, gebruiker kan weer lekker op de NFS shares werken.
Om te voorkomen dat bij de volgende update deze “hack” overschreven zou worden heb ik dit gedaan:

su -c 'cp /usr/lib64/libreoffice/program/soffice /usr/bin/soffice'

Mijn document is niet meer beschrijfbaar. Ik heb die onderstaande regels uitgecommentarieerd.

file locking now enabled by default

SAL_ENABLE_FILE_LOCKING=1

export SAL_ENABLE_FILE_LOCKING

Wanneer ik het laatste commando invoer:

willy@linux-gcyn:~> su -c 'cp /usr/lib64/libreoffice/program/soffice /usr/bin/soffice'
Wachtwoord:
cp: ‘/usr/lib64/libreoffice/program/soffice’ en ‘/usr/bin/soffice’ zijn hetzelfde bestand
willy@linux-gcyn:~> 

Hoe kan ik weer toegang krijgen tot mijn document zodat ik het kan bijwerken?
Moeten we soms niet kijken in de richting van een samba-server?

Na een vraag bij Netgear adviseerden ze om in mijn geval de app ownCloud te gebruiken. Dit is geschikt voor alle platforms. Om mijn agenda.ods bij te werken wordt dus een private cloud gebruikt.

https://owncloud.com/

Tussen mijn desktop pc en de laptop in de windows mode werkt dit prima, net zoals Dropbox.
In opensuse, waar ik met succes de owncloud-client geïnstalleerd heb, zie ik de mappen en bestanden in Dolphin, maar ze worden niet gesynchroniseerd.
http://software.opensuse.org/download/package?project=isv:ownCloud:desktop&package=owncloud-client

Nu zal ik verder moeten kijken op het forum van ownCloud om te weten wat ik in opensuse nog moet aanpassen. Of weet iemand iets van owncloud en opensuse?

Hoi adhemar,

Het is natuurlijk niet onlogisch om dit aan je bestaande draad te hangen, maar als je de aandacht wilt trekken van OwnCloud kenners, is het handiger on een nieuwe draad te maken met minstens het woord OwnCloud in de titel.