Vastgelopen SUSE 11.4

OK duidelijk.
maar de melding over pakketnaam komt van het systeem hoor…niet door mij …:wink:

Maar ik heb nu weer internetverbinding…duurde even… maarkreeg de melding dat ik Gnome moest breken kan de melding niet meer terug halen
Het systeem is nu weer een redelijke hoeveelheid aan data aan het downloaden … ik hoop het Gnome pakket…

Het downloaden gaat nu wel supersnel.

Heb net nog wat dingen gepost. Neem die a.u.b. even door voor je verder gaat.

Oh, die ver… autologin. Dat moest verboden worden.

Ik kan het ook niet helpen, ik heb de laatste posts als maar gezegd: kijk eerst wat Knurpht zegt. Maar hij gaat gewoon door.

YESSSSS

Het werkt!!! ik zit in Gnome…

Dank… Ik zag mijn geest alweer zweven…

Maar Henk misschien een domme vraag
maar waarom gebruik jij geen networkmanager Hoe stel jij je verbindingen dan in?

Nou nee hoor Henk. ik ging “gewoon” door op de hints die jullie gaven… Maar ik heb idd autologin aan staan…leek me makkelijk…dus niet

Weer een leermoment.

Even een beetje feedback…
Het is dus toch uiteindelijk gelukt nadat gnome is geïnstalleerd.

Alleen bij het opstarten van Gnome krijg ik eerst een diagonaal beeld met storing. Daarna even zwart beeld maar komt dan wel met een goed beeld.
XFCE is misschien wel sneller, maar mijn ervaring is dat bij het starten van firefox het lang duurt voordat de website getoond wordt.

Dus ik ben weer terug bij KDE…met de networkmanager

Deze vraag staat nog bij Henk uit hoe hij zijn netwerkverbindingen dan beheert.

In ieder geval wil ik jullie beide ontzettend bedanken door deze N00b toch te begeleiden naar een goed einde

Bedankt

Wally

Volgens mij postte je net “over mij heen” …

Over netwerkmanager: die wordt geactiveerd als je op een laptop installeert, of een systeem zonder draadverbinding, of wanneer je zelf tijdens de installatie ervoor kiest. Op een bedrade PC zal het installatieprogramma de voorkeur geven aan de traditionele manier, via “ifup”. Nadeel van de netwerkmanager is dat de netwerkverbinding pas gemaakt wordt als een gebruiker inlogt. Dat wil je bijvoorbeeld op een server helemaal niet; dan moet de verbinding tijdens het opstarten al gemaakt worden, om bijv. shares het netwerk op te slingeren.

Maar mooi dat je GNOME nu werkt. Als ik alles goed gevolgd heb, heb je nu drie volwaardige desktopomgevingen ter beschikking. Je kunt daaruit kiezen door uit te loggen en dan op Sessies te klikken. Waarschijnlijk probeerde je systeem de “KDE” sessie op te starten, en die bestaat waarschijnlijk na je updates niet meer, heet nu KDE Plasma Workspace. Die kiezen zou een werkende KDE moeten geven. Als dat niet zo is, kun je in GNOME een terminal openen en dan het volgende commando uitvoeren:


rm ~/.kde4/share/config/plasm*

Als je vervolgens uitlogt, KDE Plasma Workspace kiest en inlogt, kom je in de standaard KDE omgeving in jouw eigen account. Je Firefox bladwijzers zijn daar gewoon ook.

Veel plezier ermee.

Ik snap er geen zak meer van. Het ene moment zeg je dat je een foutmelding krijgt op de zypper install en het volgende moment dat hij aan het installeren is. Ik geloof niet in wonderen. Volgens mij onthoud je ons gegevens. Vind ik niet leuk. Ik zit hier voor m’n lol te werken en dat moet zo blijven.

Over autologin. Ja dat is makkelijk, maar uiteraard een security gat van jewelste. En Knurpht had dus gelijk en zijn oplossing had gewerkt.

Ik heb al eerder gehint dat je niets vertelt over het systeem. Is het een desktop, of een laptop die altijd thuis gebruikt word? Dan is het nergens voor nodig om de netwerk verbinding met netrworkmanager te doen. Networkmanager is om het network door de eindgebruiker te laten beheren. Dat is dus leuk als je op een vliegveld bent en uit drie verbindingen kan kiezene en zo. Op een plaatsgebonden syteem valt configuratie van het netwerk gewoon onder systeembeheer, wordt gedaan door root en het netwerk start dan op gedurende de boot en niet pas nadat er een gebruiker is ingelogd. In YaST regel je dat door “traditional with ifup” te kiezen (k wet niet hoe dt n het Nederlands is vertaald.

Miijn systeem staat hier op mijn bureau. Als het geboot is werkt het netwerk, ook als ben ik niet ingelogd. En dat is maar goed ook, want het ysteem exporteert NFS naar het systeem van mijn vrouw. En die moet ook kunnen werken als ik er niet ben. En ze moet dan ook kunnen printen en de printer hangt aan mijn systeem.

Henk, ik ben dit meer tegengekomen, en ik denk dat we 't nog meer tegen gaan komen. Er zijn ook steeds meer providers die je niet simpelweg een modem geven, maar een draadloze modemrouter incl. 1 of 2 draadloze USB netwerkkaarten, zodat je (reclame) “geen lelijke draad” meer door je huis hoeft te trekken. Dan gaan mensen dus openSUSE installeren op een onbedraad systeem, en wordt de netwerkmanager als standaard instelling tijdens de installatie gekozen…met alle gevolgen van dien. Als ik mensen spreek die willen gaan installeren, raad ik ze altijd aan om dat, in geval van een PC, even met een bedrade verbinding te doen, of bij de netwerkkeuzes de configuratie te overrulen en te kiezen voor “ifup” en meteen de netwerkkaart “instellen”. Scheelt 'n stuk. Met domweg een draad in zijn PC had @Walliy dat probleem in ieder geval niet gehad.
Een ander iets is, dat ik vind dat er ergens bij de ontwikkelaars een afslag is gemist. Had zelf ook in een netwerk geupgrade van KDE 4.6.0 naar 4.6.3 en op maandagochtend kon niemand meer inloggen, een echte linux gebruiker dacht aan het crashed van de X-server, dus misschien videokaart kapot, totdat-ie merkte dat het overal zo was. Ik had het zelf ook. Kortgezegd logde ik altijd in op een sessie genaamd “KDE”, die na de upgrade niet meer bestond. Nou kwam ik er snel achter, zag dat de sessie weg was toen ik in GNOME wilde inloggen (er waren er eerst 3: KDE, KDE Plasma Workspace, KDE Plasma Netbook) en maar 2 KDE sessies zag.

Henk,
Als ik je het idee gegeven heb dat ik je informatie heb onthouden spijt mij dat oprecht.
Tijdens het uitwisselen van informatie is er volgens mij vaak “over elkaar heen” gepost. Dat werkt ook onduidelijkheid in de hand.

De terugmeldingen die ik van het systeem kreeg heb ik je netjes gemeld. En ik kan er ook niets aan doen dat het niet in een keer werkte. Ja ik heb tijdens het vele herstarten de netwerkkabel eruit gehad.
Maar toen ik de kabel weer plaatste had ik geen enkele indicatie dat het systeem het internet wel of niet op kon. Want ik zat op de command line.
Hetzelfde geldt voor het feit dat het systeem zo verschrikkelijk traag de installatie files downloade.
Dit was zowel voor de DVD als voor de CD.
Uiteraard begrijp ik dat je hier voor je lol zit en probeer anderen te helpen met de problemen. Geloof me, dit wordt door mij bijzonder op prijs gesteld en ik probeer niemand te frustreren.

Natuurlijk heb ik hier en daar op het net rondgekeken. Maar je komt vaak tegen dat je voor wat betreft de internetverbindingen wordt aangeraden niet IFUP moet gebruiken, maar de networkmanager. Verder wordt er dan geen uitleg gegeven, en als nieuwe gebruiker ga je er van uit dat de schrijver gelijk heeft…toch?

V.w.b. mijn systeem.
Het is een desktop voor gewoon thuisgebruik. Toen ik de PC kocht zat er een “gigantisch” grote schijf van 80 Gig in.
Maar omdat ik geprobeerd heb om te “dual booten” (Linux met WINXP) is er iets niet goed gegaan, waardoor de MBR dusdanig
kapot was dat ik de schijf alleen nog maar kon gebruiken voor opslag en niet als systeemschijf. Ook de “handige” progjes die o.a.
door MS werden geleverd om de MBR te repareren boden echter geen soelaas. Totdat ik vorige week een klein progje ontdekte
genaamd ClrMBR, en deze was WEL in staat om de MBR weer te repareren. Tot die tijd werkte ik met een opstartschijf voor WINXP van 30 Gig, en de oude schijf werd als opslag gebruikt.
Het is voor mij puur hobby en hopelijk begrijp ik ooit alle Linux opdrachten.
Want ik heb diep respect voor jullie die de diverse commando’s zo maar uit den mouw kunnen schudden. En nogmaals, jullie reageerden dusdanig snel op mijn posts dat we hier en daar “dubbel” zaten, maar ik heb absoluut geen intentie om iemand tegen de haren in te strijken.

Hopelijk heb ik je met deze info iets milder gestemd?

Groet,

Wally

@Henk
En nu dat jij het verschil tussen de manager en IFUP hebt uitgelegd is het voor mij duidelijk waarom je geen manager gebruikt.

Wally

En voor jou is het gebruik van networkmanager dus ook niet nodig.

Het bekende broodje aap: het is draadloos, dus is het een reizende laptop, dus networkmanager. Dat is er nier uit te rammen. >:)
Te meer daar veel mensen alleen het single user systeem genaamd Windows kennen. En daar leer je dus nooit iets van de werkelijke zaken voor wat betreft computers begrijpen.

Ik wil toch nog even reageren op de post van Knurpht.

Ik weet niet waar de aanname vandaan komt dat ik geinstalleerd zou hebben zonder bedrade pc,
Maar dat is niet het geval.
Ik ben vwb Windows/routers en netwerken niet echt ongeletterd. (CCNA opleid en diverse windows 2000 beheersopl. gevolgd)
Dus alles wat geinstalleerd wordt gaat in eerste instantie via het draadje.
Alleen dit ging even anders. Het werkte, in ieder geval voor mij, niet " out of the box" . en dat was even wennen.
By the way, het systeem weigert vwb wifi nog steeds een verbinding te maken via DHCP. het werkt alleen via een vast ip-adres. Terwijl dit bij Ubuntu en Fedora, SMART, Knoppix (zo maar een paar distros die ik uitgeprobeerd heb) wel in een keer werkte. Maar dat is niet echt een probleem, het werkt en ik moet zeggen dat na 2 dagen stoeien met het systeem ik enthousiast begin te worden.

En, oh ja, ik heb het auto login weer terug gezet naar handmatig en heb eindelijk mijn toetsenbord " normaal" kunnen instellen zodat ik ook het “” teken kan gebruiken…:wink:

Heren Knurpht en Henk nogmaals dank voor de assistentie en ik hoop dat ik in de toekomst bij onduidelijkheden wederom van jullie ondersteuning gebruik mag maken.

Wally

Je bent altijd welkom.

Overigens is het hebben van Windows kennis meestal geen aanbeveling v.w.b. het hebben van algemene kennis van operating systems en zeker niet voor Unix/Linux. Het betekent meestal: zoveel mogelijk vergeten en opnieuw beginnen rotfl!

Probeer wat algemene informatie over Linux te vinden. De vastgeplakte artikelen in het engelstalige deel van deze forums geven wel de nodige links en zo.
Deze bijv.: New User How To/FAQ (read only)
En er is veel informatie op de openSUSE website zoals: Portal:Documentation - openSUSE

Veel plezier met openSUSE!

Dank,

Nee hoor, ik pretendeer geenszins verstand van OS’sen te hebben. Ik wilde alleen even aangeven dat de basiskennis vwb het installeren van pc’saanwezig is, en dat ik bijv. nooit een pc ga installeren direct via de draadloze verbinding.

Ik ga me zeker trachten te verdiepen in de Linux materie. Dank voor de links

Wally

Heb jij ook IPv6 wel uitgezet? Ik kom de laatste dagen weer veel mensen tegen die daar problemen mee hebben. Geen tijd om de hele thread opnieuw te lezen. Als 't niet uitstaat, dan alsnog even doen.

@Knurpht ik denk dat dit niet aan IPv6 ligt maar aan de kernel.

Dit heb ik 2 jaar terug gehad met ubuntu. Toen werd mij ook aangeraden om IPv6 uit te zetten maar dit hielp niet.
Later met een kernel update is dit wel opgelost.

Misschien word de netwerkaart van TS nog niet goed ondersteund in de kernel?

Ik draaide onder netwerkmanager…Daar kon ik niet zo gauw zien of IPv6 wel of niet ingeschakeld stond.
Dus maar overgestapt op IFUP. Daar stond ’ ie inderdaad ingeschakeld. Uitgezet en inderdaad, DHCP werkt nu wel. Wat direkt opvalt is dat het laden van webpagina’s merkbaar trager verloopt dan wanneer ik onder netwerkmanager draai.

En wat ik dan ook mis onder IFUP is dat ik geen icoontjes meer heb over de status van de verbinding.
Ik vind het altijd wel prettig om te kunnen zien of bijvoorbeeld mijn router nog wel zijn werk doet.

Of kan ik op een andere manier zien of het eea nog goed draait?

Wally