Vastgelopen SUSE 11.4

Na installatie van SUSE 11.4
Heb ik nu een megaprobleem.
Ik heb een beetje gespeeld met KDE en XFCE maar ik heb per ongeluk op GNOME gedrukt.
Maar Gnome is niet geïnstalleerd, Dus het ging fout.
Nu heb ik alleen nog een groen scherm zonder enige icoon. dus ik kan niet meer terug naar KDE of XFCE.
Ook als ik via Fail/Safe opstart. kan ik niet in de command line komen…
Het installeren op zich heeft al een eeuwigheid geduurd (downloadsnelheid van de te installeren pakketten gemiddeld 1.08 Kb. Dus het heeft ongev 48 uur geduurd, maar dit terzijde).
Mijn vraag is: hoe kom ik in de cli en welk commando heb ik nodig om KDE of XFCE terug te krijgen.
Bij voorbaat dank voor het geven van een antwoord

Wally

Hallo Wally,

Welkom. Omdat we niet over je schouder hebben meegekeken zou ke misschien kunnen uitleggen waar je “op Gnome hebt gedrukt”.

Begrijp ik het goed dat je in een groen scherm zonder iets terecht komt na het booten?

Als dat zo is kun je proberen in de echte console te komen door Ctrl-Alt-F1 te drukken. Post terug of je dan de console met de tekst login prompt krijgt.
Voor dat je een iets beter idee geeft waar je op Gnome hebt gedrukt is het erg moeilijk om te zeggen wat je daar moet doen.

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was.
Ik heb een “oude” PC waar ik SUSE 11.4 op geïnstalleerd heb.
Hoewel ik bij de installatie gekozen heb/had voor XFCE (dacht ik). Start het systeem toch op met KDE. Dus wellicht toch verkeerde keuze gemaakt. Op het net gekeken hoe ik XFCE zou moeten installeren en zou moeten kiezen.
Dat is allemaal gelukt.
Je moet dan je account uitloggen, en dan zie je links onder een uitklapmenu waar je kan kiezen wat voor systeem je kiest XFCE KDE of Gnome.
Dat schakelen tussen KDE en XFCE was geen probleem. En hoewel ik Gnome niet had geïnstalleerd, Staat de keuzemogelijkheid wel open. Ik denk even kijken wat er gebeurd als ik GNOME aan vink… geen slim idee achteraf.
Ik denk dat het systeem blijft zoeken naar Gnome, maar in de tussentijd krijg ik het groene bureaublad zonder icoontjes…

Ik zal me gelijk even voorstellen.

de naam is Wally van Houten. 53 jaar oud. Jaren terug in aanraking gekomen met Linux door het Freesco programma. Misschien dat je het kent? De router op een 3.5 inch floppy.
In het begin van internet was het nog verboden om als client een router te plaatsen. En deze dingen waren toen ook nog niet eens te koop volgens mij. Maar vanuit mijn werk had ik diverse Cisco opleidingen gevolgd dus wist er wel iets vanaf en zodoende kwam ik bij Freesco (Free Cisco) uit.
Afgelopen week heb ik in de boekenwinkel een exemplaar van “Linux starter” gekocht met een cd’tje van SUSE 11.3. geinstalleerd, maar wilde mijn draadloze verbinding niet zien.
Toen maar van het net 11.4 gedownload. Maar zoals ik eerder al aangaf een waanzinnig trage verbinding met de server, zodat ik bijna 48 uur moest wachten totdat de installatie een keer voltooid was…geen reclame voor SUSE by the way.
Dus om de hele installatie opnieuw te gaan uitvoeren om mijn probleem op te lossen gaat wat ver. Misschien dat dit redelijk eenvoudig is op te lossen.

Hopelijk heb ik wat duidelijkheid gegeven

Gr.

Wally

Leuk dat je wat over jezelf vertelt. Als je naar Stel je voor…gaat zul je zoiets ook van een aantal anderen (o.a. van mij) vinden. Je kunt daar het je bovenstaande tekst ook aanhangen.

Het is me nu duidelijker wat je hebt gedaan.
Het verbaast me dat Gnome in dat rijtje staat als je Gnome helemaal niet hebt geïnstalleerd

Ook vertel je niet of je de Ctrl-Alt-f1 hebt geprobeerd.

Overigens die 48 uur downloadtijd is idioot. Tenminste voor Nederland, waar bijna iedereen een breedbandverbinding heeft. Heb jij nog een inkies telefoonverbinding? Wat heb je gedownload? De KDE DVD?

Zit net te kijken
CTR alt F1 werkt
en ik krijg het log in scherm…

Ik wordt zojuist geroepen voor het eten, dus het kan even duren totdat er weer een
reply komt

Wally

Heb trouwens een Ziggo account. En die is snel genoeg.
Heb ook nog Fedora geprobeerd. Moest ook nog zo’n 600 files downloaden. Maar dat ging in tien minuten. Dus aan mijn internet verbinding ligt het volgens mij niet

Bij SUSE diende 1173 files gedownload en geinstalleerd te worden. En dat ging echt niet sneller dan de eerder genoemde 1.03 KB

Wally

Smakelijk. Ik ga nu hetzelfde doen.

Denk nog eens na over je antwoord wat je hebt gedownload. Heb je geen DVD gedownload, maar iets anders gedaan? De DVD is maar één file (uiteraard), maar wel een grote.

Ja, ik heb in eerst instantie de DVD gedownload…4.6 Gig geloof ik.

Maar deze moest ook nog zo’n paar honderd files downloaden hoor… daar was ik ook een avondje zoet mee.
Maar na installatie kon ik op geen enkele manier het net op… Ik kon geen netwerkmanager vinden of zoiets, en er was ook geen icoon op de werkbalk…(wat wel was bij fedora en Ubuntu).

Dus ik ging er vanuit dat er een foutje in het prog zat.

Daarna heb ik de CD gedownload. iets van 139 MB.
Want ik dacht “als ik de nieuwste files direkt van de server haal, kan het haast niet fout” Deze moest dus de 1173 filetjes downloaden, maar ook hier een hoop gedoe eer dat het netwerk stond. Maar daar kon ik wel bij de KNETWORKMANAGER en gaf een mooi icoontje.
Maar op een of andere manier kan ik de gebruikte usb WIFI dongle niet via DHCP gebruiken. Alleen als ik een vast IP-adres toeken werkt het. heel apart…maar het werkt

Maar dat is niet prio 1.

Ik zou graag weer teruggaan naar KDE en heb nu een scherm open middels CTRL-ALT-F1, waar ik kan inloggen…en hopelijk geef jij het verlossende antwoord hoe het weer goed komt…:wink:

Wally

Volgens mij had je al veel eerder hier moeten vragen. Als je geen netwerk verbinding hebt kan dat meestal via het forum vlot worden opgelost. Nu heb je een ingewikkelde installatiegeschiedenis achter de rug die wij waarschijnlijk moeilijk kunnen volgen.

En omdat je van het systeem helemaal niets hebt verteld weet ik ook niet of je wel met networkmanager moet werken.

Maar naar je probleem. Je doet alsof wij dat allemaal dagelijks hebben, maar als je eerst op de forums (en met Google) hebt gezocht, heb je gemerkt dat dit niet voorkomt. Dus het idee van dat lossen we even op is wat voorbarig. Ik herhaal: het is vreemd dat je Gnome kan kiezen op het inlogscherm terwijl je zegt dat je geen Gnome hebt geïnstalleerd. Ik begrijp ook dat je in plaats van een loginscherm een groen beeld hebt. Is dat egaal groen? Of toont dat het strepenpatroon dat bij 11.4 hoort?

Ik wil iets proberen. Als we Gnome alsnog installeren lukt het misschien wel. Het is een gok, maar omdat ik niet begrijp wat er mis is moeten we wat.

1. log in in dat tekst scherm me je “gewone” username en password;
  2. tik
su -

(let op de - ) en geef het root password;
3) tik

zypper install -t pattern gnome

Dit haalt weer een heel stel packages binnen. Als je echt een beroerde verbinding hebt lijkt me dat niet zo leuk, maar normaal gesproken moet dat toch in 10 minuten gebuerd zijn. (Ik haal zo’n DVD ISO file binnen in een paar uur en ik heb geen supersnelle verbinding, gewoon ADSL).

We kunnen ook nog even wachten op iemand met een briljant idee (die zijn ook op dit forum :wink: ).

Je moet waarschijnlijk ook

zypper install -t pattern gnome_basis

doen. Ik denk dat gnome gnome_basis meeneemt, maar het is misschien beter om eerst gnome_basis en dan gnome te installeren.

Dat GNOME in het selectie lijstje staat. komt omdat XFCE nogal wat GNOME pakketten binnentrekt en installeert. Daardoor moet ook ergens GNOME als optie weggezet worden. Heb zo snel nog niet kunnen vinden waar dat gezet wordt. 't Is me al wel eerder opgevallen, en er stond ook ooit iets over in de engelstalige forums.

Edit: de CD is een NET-install CD. Deze bevat niet meer dan een basis linux en de installer, alle pakketten worden dan van het web uit een repository (=installatiebron) gehaald. Deze bevat exact dezelfde pakketten als de DVD en de CD’s, en wijzigt na uitkomen van de release niet meer. Updates gaan via de Update repository. Zelfs als je de DVD op de releasedag meteen downloadt en installeert, zijn er meteen updates beschikbaar. Aantallen pakketten zeggen niet zoveel.

Edit 2:

Ik zou nog graag weten wat onderstaand commando als output geeft, ingelogd op de console door Ctrl-Alt-F1, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord:

grep DISPLAYMANAGER\= /etc/sysconfig/displaymanager

NB. Die “” voor het =teken móet er staan !!! Het commando geeft een regel terug, kopiëer die alsjeblieft hier

Dan kun je dit nog proberen:

Ctrl-Alt-F1, inloggen als gebruiker, en dan:

su (rootpassword ingeven)
init 3
rckdm restart

je zou nu het kdm inlogscherm moeten zien. Kies daar bij “Sessies”, de KDE Plasma Workspace, geef je wachtwoord in en kijk wat er gebeurt.

Ik heb het streepjepatroon behorende bij 11.4 en ook de chameleon wat er bij hoort plus de vertikale kreet openSUSE aan de rechterkant

Ik moet even opnieuw opstarten want ik heb op dit moment ook geen bekabeld internet. Ik heb de machine net opgestart zonder kabel…
ga het nog eens proberen…

@Knurpht.
Bedankt voor de info over het opduiken van Gnome buij gebruik van XFCE.
Dat van die langzame verbinding met Ziggo begrijp ik niet, maar dat is een ander probleem.
Ook zijn netwerk configuratie is wat merkwaardig heb ik het idee, het werkt toevallig :wink:

Inderdaad welke displaymanager is een goed idee. Het installeren van Gnome is een beetje een botte bijl, maar ik wist niets beters.

Als ik dit intik krijg ik de melding
Te weinig argumenten
Minstens een naam van een pakket is vereist

Ook hier krijg ik alleen het groene KDE scherm, met beestje enz maar voor de rest geen icoon of iets dergelijks

Ik geloof dat de opdracht
zypper install -t pattern gnome niet juist is

melding komt dat gnome niet is gevonden in de pakketnamen. Geen leverancier van gnome gevonden.

Ik had trouwens in KDE en XFCE wel de networkmanager tot de beschikking hoor.

Hm, weet je zeker dat je alle spaties, mintekens, onderstrepingsteken precies zo hebt? IK kan het zelf niet proberen want ik wil Gnome niet installeen, maar dit komt regelrecht uit deman page met alleen een andere pattern naam.

In ieder geval wacht maar even of Knurpht met zijn benadering iets vindt.

1. gnome is hier ook geen pakkketnaam, maar een pattern naam. Maar zoals net gezegd, pobeer eerst Knurpht’s zijn benadering.

2. ik heb niet gezegd dat er geen networkmanager ter beschikkiing is, maar dat ik niet weet of je die nodig hebt. Ik gebruik ook geen networkmanager, waarom zou ik?

Doet

zypper info -t pattern gnome

het wel? Die durf ik wel hie te doen en dat werkt hier (geeft een lijst van pakketten die in het pattern zitten).

Sorry, iets vergeten. Als je Ctrl-Alt-F1 gedaan hebt, moet je eerst Esc doen, voordat je de console te zien krijgt. Probeer daarna nog eens.

Ook heb ik het idee, dat je “autologin” aan hebt staan. Je krijgt dan bij het booten geen loginscherm te zien, en je systeem “duikt” de laatst gebruikte sessie in. Als dat gebeurt, kun je dan eens Ctrl-Alt-Backspace 2x achter elkaar doen. Je moet dan een piep horen, en teruggeworpen worden naar het login scherm, de X-server wordt ondersteboven geschopt en herstart automatisch. Maak daar een Sessie keuze.