usb op router

Op mijn draadloze router (RT-AC66U) zijn twee usb-aansluitingen voorzien.
In windows 7 kan ik een ingeplugde stick benaderen via het netwerk in verkenner.
Ik weet niet hoe ik die stick toegangkelijk kan maken in OpenSUSE 13.1 KDE, zodat ik daarin zekere bestanden kan bewerken.

Zie je 'm in Windows als netwerk share? Moet je daar dan ook nog een IP adres, een gebruikersnaam en wachtwoord bij opgeven?
Kun je uitleggen welke gegevens je gebruikt?
Vergeet niet dat we je graag willen helpen, maar dat een groeiend aantal van ons er geen Windows meer naast heeft (sinds de oudste de deur uit is, leven wij geheel zonder windows) en we er geen idee van hebben hoe zo’n verbinding tot stand komt. Er is best kans dat de router 't via samba het netwerk opslingert, maar da’s giswerk. Voor mij in ieder geval

Nog even een aanvulling:
Je kunt 't gewoon 's proberen, bijv. in Konqueror, met in de adresbalk sftp://IPADRESVANDEROUTER of smb://IPADRESVANDEROUTER. Als daar wel op gereageerd wordt, dwz. geen melding in de “kan niet” trant, dan ben je in ieder geval een stukje onderweg.

Ik heb een desktop pc en een laptop waarop windows 8 geïnstalleerd was.
Op de desktop pc staat windows 7 op de eerst HD. De tweede HD is via een relais omschakelbaar bij het opstarten. Het is ofwel de eerste of de tweede HD die ik kan gebruiken. In een vorig leven was ik elekticien.
1 = win 7, 2 = opensuse 13.3 kde.
Op de laptop staat windows 8 en uit ongenoegen over dit besturingssysteem heb ik dezelfde versie van opsuse als hierboven als een dual boot geïnstalleerd.
Op alle systemen werk ik met libre office, dit zijn de bestanden die ik gebruik op de stick. Op windows 7, in Verkenner, moet ik in het netwerk inloggen zoals ik inlog op de router. Admin + wachtwoord. Ik moet geen ip-adres ingeven omdat ik die usb-stick zie in het netwerk.
Die usb-stick gebruik ik in afwachting tot ik een geschikte NAS gevonden heb. Indien iemand een voorstel heeft daarover zou ik dit gaarne weten. Een grote opslag moet ik niet hebben, maar hij moet “stil” zijn.
Omdat ik 70+ ben is het overschakelen van windows naar linux geen senicure. De bedoeling is om windows mettertijd geheel achter te laten. In OpenSuse kan ik me geheel vinden.
Die usb-stick zal ik nu tijdelijk op windows 7 gebruiken tot ik een vriendelijke NAS heb. Tot dan zal ik nog van twee walletjes moeten eten…

Dank, een helder verhaal. Mijn vader, ook 70+ en (gedeeltelijk) linux gebruiker, laat dit stuk helemaal aan mij over, maar jij hebt daarin zeker je achtergrond mee. Ik kan in deze niet zo heel veel meer, dan je hints geven, kan niet controleren of dingen daadwerkelijk tot een goed werkende situatie leiden, domweg omdat ik geen Windows heb.

Het IPadres van je router kun je onder linux in een terminal venster uitvragen met

su -c '/sbin/route -n'

Onder “Gateway” zie je dan een IP adres staan. Dat is het IP adres van de router waarmee je verbonden bent.

Heb je hier al 's naar gekeken?
Dolphin - Plaatsen - Netwerk - Netwerkdiensten? Een kennis ziet daar een stukje opslagruimte in zijn modem/router.

Dolphin - Plaatsen - Netwerk - Netwerk - Sambanetwerk?

Dolphin - Plaatsen - Netwerk - Netwerkmap Toevoegen. Ik weet niet welke van de netwerkprotocollen de router ondersteunt, maar bij “Server” zul je altijd het IP adres van de router moeten gebruiken.