Updaten libreoffice

Is het noodzakelijk om libreoffice te updaten? Heb nu versie 3.4.5

Zo ja hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Geen idee.

Maar dat komt o.a. omdat je zo ongeveer niets vertelt. Welke openSUSE gebruik je? Misschien is het leuk voor ons om te weten welke desktop je gebruikt (KDE, Gnome of één van de vele andere)

En ik neem aan (maar nu gaan we steeds verder met raden), dat je de LibreOffice hebt die bij de installatie van je openSUSE hoort. Wat geeft je aanleiding tot de speciale vraag “Is het noodzakelijk …”. Als je een ondersteunde versie van openSUSE hebt en er is een dringende reden (veiligheid bijv.) om een patch op LibreOffice te doen, dan wordt die in de Update repo aangeboden.

Met YaST > Software > Online opwaarderen krijg je die Seurity en Aanbevolen patches te zien en kun je ze installeren.
Dat is niet “noodzakelijk” maar wel verstandig.

Noodzakelijk is het inderdaad niet. Zelf zit ik te wachten op de LO 3.5 pakkettten. Daar zitten ook nogal wat nieuwe features in.

Ik draai hier opensuse 12 en dan de KDE versie.

De reden dat ik dit vraag of er nuttige functies ingebouwd zitten die ik nu niet gebruik.

Bedoel je 12.1 (dit forum gaat over computers, operating systemen en software, graag nauwkeurig werken)?

Ik begrijp je laatse vraag niet helemaal. De meeste grote software pakketten zoals LibreOffice zit vol met functies. De meeste gebruik je waarschijnlijk nooit. Of ze nuttig zijn kun je alleen zelf bepalen. Als je wilt weten wat voor nieuwe functies in een nieuwe versie zitten van bepaalde software kun je het best naar de web-site van die software gaan. Daar vind je dan als het goed is wel Release Documentation. Soms zeg je dan: “He, dat is nuttig”. Maar meestal: “Wat moet ik daar nou mee?”

Ik gebruik inderdaad 12.1 hier. Als ik het goed begrijp wordt deze niet vanzelf geupdate onder opensuse maar komt er een nieuwe update bij een nieuwe versie van opensuse zelf.
Op zich werkt alles prima hoor.

Een openSUSE versie (zoals 12.1) is een in zijn geheel geteste distributie. Gedurende de “levenstijd” van een openSUSE versie worden normaal geen geheel nieuwe versies van software aangebracht. Alleen Securitty en Aanbevolen (dat kan vanwege extra vervelende problemen zijn).

Echter, als zo’n security patch door bijv. derden (denk aan Firefox, maar ook aan LibreOffice) alleen in een geheel nieuwe versie van het product wordt aangeboden kan het zijn dat deze nieuwe versie opnieuw met de huidige openSUSE versies worden geïntegreerd en als patch word aangeboden (dat heeft al een paar Firefox upgrades opgeleverd).

Maar nogmaals, verder wordt een versie zo stabiel mogelijk gehouden.

Je kunt natuurlijk zelf wel van alles doen. Daar zijn allerlei repos voor met status zoals Stable, Factory, enz. Er naar zoeken kun je het beste met: software.opensuse.org: Search . En als je beslist wilt zijn er natuurlijk ook nog andere, avontuurlijkere methodes zoals zelf bouwen.

Persoonlijk zou ik dat alleen doen als ik het heel hard nodig had. Maar ja, ik ga eigenlijk ook pas over op een nieuwe openSUSE als dat “moet” (ik draai 11.4). Maar ik wil een stabiel systeem om mee te werken. Anderen willen een speelsysteem om mee te testen. Ieder zijn meug.

Daar heb je ook gelijk in. KDE 4.8 heb ik en opera update ik naar de laatste nieuwe versie als die uit is maar voor de rest update ik alleen waar het systeem mee komt om te updaten. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad en lekker stabiel voor de zaken die ik er mee doe.
Laat het zo ook voor de rest.

That’s the way I like it. Zo heb je in ieder geval een stabiel systeem en zijn problemen vaak niet meer dan niet weten hoe iets moet. Op mijn server heb ik 5 repos en dat is 't dan: OSS, NON-OSS, Update, Packman, KDE:/Release:. De repolijst op mijn laptop laat ik maar niet zien, daar test ik alles op wat los en vast zit, en dat gaat ook wel eens mis.

Ja dat maakt een mens nieuwsgierig, hop kom op met die lijst. >:)

**
Op verzoek, maar doe dit niet na. Momenteel geeft deze lijst een hele horde dependency errors. Op productiesystemen zul je dit bij mij nooit zien:
**

#  | Alias                                | Name                                 | Enabled | Refresh
---+--------------------------------------+--------------------------------------+---------+--------
 1 | Bijwerken-van-openSUSE-12.1-12.1-1.4 | Bijwerken van openSUSE 12.1 12.1-1.4 | Yes     | Yes    
 2 | Education                            | Education                            | Yes     | Yes    
 3 | GNOME3.4                             | GNOME3.4                             | Yes     | Yes    
 4 | GNOME_Apps                           | GNOME Apps                           | Yes     | Yes    
 5 | KDE_Release_47_Extra                 | KDE Release 48 Extra                 | Yes     | Yes    
 6 | Opera_&_Firebird                     | Opera & Firebird                     | Yes     | Yes    
 7 | Subpixelhinting                      | Subpixelhinting                      | Yes     | Yes    
 8 | Tumbleweed                           | Tumbleweed                           | Yes     | Yes    
 9 | TumbleweedChromium                   | TumbleweedChromium                   | Yes     | Yes    
10 | TumbleweedPackman                    | TumbleweedPackman                    | Yes     | Yes    
11 | Tumbleweed_LibreOffice               | Tumbleweed LibreOffice               | Yes     | Yes    
12 | Utils                                | Utils                                | Yes     | Yes    
13 | X11:QtDesktop                        | X11:QtDesktop                        | Yes     | Yes    
14 | devel:languages:perl                 | devel:languages:perl                 | Yes     | Yes    
15 | devel:languages:python               | devel:languages:python               | Yes     | Yes    
16 | filesystems                          | filesystems                          | Yes     | Yes    
17 | google-earth                         | google-earth                         | Yes     | Yes    
18 | google-talkplugin                    | google-talkplugin                    | Yes     | Yes    
19 | hardware                             | hardware                             | Yes     | Yes    
20 | home:deltafox                        | home:deltafox                        | Yes     | Yes    
21 | home:malcolmlewis:Gnome              | home:malcolmlewis:Gnome              | Yes     | Yes    
22 | home:please_try_again                | home:please_try_again                | Yes     | Yes    
23 | openSUSE:12.1:NonFree                | openSUSE:12.1:NonFree                | Yes     | Yes    
24 | openSUSE:Factory:Contrib             | openSUSE:Factory:Contrib             | Yes     | Yes    
25 | packman.inode.at-suse                | Packman Repository                   | Yes     | Yes    
26 | repo-non-oss                         | openSUSE-12.1-Non-Oss                | Yes     | Yes    
27 | repo-oss                             | openSUSE-12.1-Oss                    | Yes     | Yes    

en dit is nog niet de ergste. Gevonden record was geloof ik 83, en dat waren repos van 3 openSUSE versies, waarbij de gebruiker zwaar verbolgen was dat 't niet helemaal meer werkte.

Nogmaals, probeer dit niet. Ik ben in het gelukkige bezit van een reserve SSD, waar wel een keurige repo lijst op staat. Met backup van /home en /Extra waar mijn werktoestanden op staan.