UEFI herkent harddisk niet en start niet op vanaf USB-stick

Goedendag,

Gisteren een thread afgesloten in “Installatie - Opstarten - Login”, met titel “UEFI herkent geen installatie medium”.
Helaas open ik hem nu weer hier!

De laptop (ACER ASPIRE 5 A515-51G-889Q) kwam terug van de fabrikant met een nieuwe SSD geplaatst en op de HD Windows 10.
Toen ik opstartte met een USB met openSUSE 15.1 iso-image erop en het UEFI-menu in ging, herkende hij alles (HD en USB). Kiezen voor opstarten van af de USB lukte, maar hij startte toch op met het installatie programma van Windows. Na de installatie van Windows, lukte het niet om op te starten vanaf de USB installatie stick. Totdat ik in UEFI de ‘defaults’ terugzette, daarna lukte de installatie van openSUSE wel!

Het is jammer dat ik niet genoteerd heb wat er aan afwijkende instellingen in UEFI stonden voor de ‘defaults’. Daar is nu niets meer aan te doen.

Toen ik daarna weer opstartte met F2 ingedrukt, zag ik in het bootmenu de harde schijf niet meer terug; enkel twee grijze velden en een veld met de USB-stick.
Echter opnieuw opstarten vanaf de USB lukte niet meer!

Een nieuwe installatie van Linux is dus niet meer mogelijk!
Het lijkt mij niet mogelijk dat de installatie van software de SSD waar UEFI opstaat beschadigd of het UEFI veranderd.
De laptop heb ik terug gebracht naar MediaMarkt om weer op te sturen naar ACER…

Ik begrijp niet wat er aan de hand kan zijn, heeft iemand enig idee?

Met vriendelijke groeten
Peter

Wacht maar even tot je de laptop terug hebt, ik kan hier wel wat vermoedens posten, maar die zijn op niks gebaseerd. Ik heb op meerdere Acers geïnstalleerd, en het was niet altijd even eenduidig hoe 't BIOS/UEFI gezet moest worden. Soms stond ook de Windows Fast Boot aan.

Oke, bedankt, zal een dag of tien duren voor ik hem terug heb…

Peter

Tot mijn stomme verbazing ontving ik een mail van MediaMarkt dat de reparatie te lang duurde en ik dus mijn geld terug krijg!
De laptop komt dus niet meer terug en we zullen nooit achter het probleem en de oplossing komen. Jammer want ik was wel benieuwd.

Enfin, bedankt voor het meedenken
Peter