Op mijn laptop ACER Aspire A515-51 model N17C4 heb ik UEFI Versie 5.0 staan.
Nu ik een nieuwe installatie uit wil voeren, vanaf een USB-stick met een iso image, kan ik geen medium meer kiezen! Er zijn enkel twee grijze blokken zichtbaar, met F2. Gebruik ik bij het opstarten F12 dan zie ik tweemaal het nummer van mijn harde schijf.
Wat kan er aan de hand zijn en hoe kan ik dit oplossen.?
Heb ik inderdaad ook bedacht, maar met een andere stick kreeg ik hetzelfde resultaat. En de originele stick deed het met een andere computer wel goed.
Ik heb het iso bestand “openSUSE-Leap-15.1-DVD-x86_64” gedownload op een PC, en gekeken hoeveel bites het bestand had.
Vervolgens een verse stick erin gedaan en in BASH met ‘df’ gekeken hoe hij genoemd werd; “sdb”
Dan ge’unmount; ‘umount /dev/sdb’
Hierna gecontroleerd met ‘df’ of hij inderdaad weg was.
Dan: ‘sudo dd if=~/Downloads/openSUSE-Leap-15.1-DVD-x86_64 of=/dev/sdb bs=4M’
Toen dit klaar was gezien dat het juiste aantal bites gecopieerd was.
Vervolgens gesynchroniseerd met; ‘sync’ en de stick verwijderd.
Andere laptop, met stick erin opgestart terwijl ik “F2” ingedrukt hield; je komt dan in het UEFI-menu waarin je de boot volgorde aan kunt passen. Hierin vond ik geen USB-stick meer; zelfs helemaal niets, enkel twee blanco velden. Ook met de “LEGACY” methode kreeg ik niets voor elkaar.
De laptop is nu bij de fabrikant; dus ik kan even niet experimenteren.
Ik heb inmiddels een UEFI-update van ACER gedownload, maar dat kan enkel onder Windows geinstalleerd worden, dus daar schiet ik ook niet veel mee op… Is er zo’n mogelijkheid onder Linux?
Het viel me op dat de stick leesbaar was en bestanden en folders bevatte, bij eerdere gelegenheden was dat niet mogelijk! Maar dat lijkt me normaal bij een “iso” image.
Mischien niet passend bij dit onderwerp: Ik las in Wikipedia dat in UEFI zogenaamde security-keys uitgewisseld worden met hardware fabrikanten om geauthoriseerde drivers te kunnen installeren. Is dit een middel om de ‘openheid’ waar de “Open Source” gemeenschap naar streeft weer dicht te timmeren, of ben ik dan paranoide?
Ik ben bebieuwd wat ACER met dit geval doet en zal het je melden als hij terug is…
Evenwel; een prettige dag!
Dan zit je nog helemaal in de hardware/firmware. Dat heeft er niets mee te maken of the USB stick goed is of niet, Zelfs niet of er een aanwezig is. Je zet alleen de boot volgorde. De volgorde waarin het systeem **bij booten **de apparaten gaat controleren of er iets te booten valt. Als de BIOS/UEFI bepaalde apparaten daarvoor niet wil toelaten is dat iets van de BIOS/UEFI, ofwel van de fabrikant.
Acer laptop is terug, er is een nieuwe SSD ingezet, en natuurlijk Windows(!).
In UEFI moest ik de ‘defaults’ terug zetten, voor het lukte openSUSE 15.1 te installeren (Windows bleef maar terugkomen). Het draait weer naar behoren…
Hartelijk dank voor het meedenken en wellicht tot later.
Peter