Typen gaat af en toe niet

Ik ben druk bezig met opensuse aan het ontdekken, bevalt me prima. Echter ik loop tegen een paar probleempjes aan, namelijk het volgende:

Als ik typ kan het wel eens voorkomen dat ik niets meer kan typen, als ik dan naar een andere browser ga of een andere plaats waar ik kan typen kan ik daarna gewoon weer verder gaan waar ik mee bezig was. Iemand een idee hoe dit op te lossen, dat ik dus gewoon kan blijven typen zonder dat zoiets gebeurt. Dit gebeurt overigens vrij vaak in mijn browser: opera.
Weet niet of het probleem daar misschien ligt bij opera.

Verder kan ik niets aanpassen op mijn andere partities vanuit opensuse. Heb namelijk een dual boot met vista en een data partitie die ik van vista en opensuse kan benaderen. Echter onder opensuse heb ik daar geen rechten om daar bv een nieuwe map aan te maken.
Wat moet ik hiervoor doen zodat ik ook gewoon vista en mijn data partitie kan aanpassen indien nodig.

Heb je het bestand /etc/X11/xorg.conf al weggegooid?

Een tip: Maak een extra gebruikersaccount aan, bijv. “TestAccount” voor gebruiker “testaccount”. Log vervolgens uit, en log in als gebruiker “testaccount”. Als de “fout” zich daar ook voordoet, is er een systeemprobleem, als 't zich daar niet voordoet, zit er in je eigen homedirectory, waar al je instellingen en data staan, iets niet goed. Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.
Tweede tip: open een terminal venster en start het programma “top” ( “top” intypen en op Enter slaan, NB zonder aanhalingstekens). Als het fenomeen zich voordoet, kijk je in de terminal of opera soms heel veel CPU(rekenkracht) of geheugen aan het gebruiken is.

Welke Opera heb je overigens geïnstalleerd? Gebruik je daarbij je Windows Opera map, dat kan namelijk, of heb je “gewoon 2 aparte Opera’s” ?

Over de windows partities:
Kun je output posten van:


cat /etc/fstab

en


cat /etc/filesystems

Ik heb opera geinstalleerd via de 1 click methode van opensuse en heb daarna de instellingen van mijn bookmarks, contacten en mijn map mail teruggezet. Behandel namelijk altijd de mail via opera.
De rest van de tips ga ik later doorvoeren, heb nu geen tijd wegens mijn werk.

Hier alvast de uitslag van de codes.

fred@linux-lw2i:~> cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-MAXTOR_STM3160811AS_6PT49PXT-part5 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-MAXTOR_STM3160811AS_6PT49PXT-part6 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-MAXTOR_STM3160811AS_6PT49PXT-part7 /home                ext4       acl,user_xattr        1 2
/dev/disk/by-id/ata-MAXTOR_STM3160811AS_6PT49PXT-part1 /windows/C           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=en_US.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/ata-MAXTOR_STM3160811AS_6PT49PXT-part2 /windows/D           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=en_US.UTF-8 0 0
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

fred@linux-lw2i:~> cat /etc/filesystems
vfat
hfs
minix
reiserfs
*

Verander in de bestanden de rode regels -> de blauwe, c.q. voeg de blauwe toe. Laat de rode regels staan, maar voeg als eerste teken een “#” toe, zoals in de code. Het hekje (#) zorgt ervoor dat de regel niet gebruikt wordt. Zo weet je in ieder geval wat het geweest is. De bestanden open je met


kdesu kwrite /etc/fstab
kdesu kwrite /etc/filesystems

Ik kan met bovenstaande acties mijn partities weer benaderen.
Wat betreft opera, ik zag dat er een nieuwe versie is uitgebracht namelijk versie 11.6.
Ik neem aan dat deze vanzelf geupdate wordt in opensuse of moet ik dat zelf doen, zo ja hoe?

Misschien even wachten tot de nieuwe update erop staat en het misschien een bug is die verholpen is.

Mooi, da’s alweer een item van het lijstje. Vind 't zelf een semi-bug. Is ook al gerapporteerd, maar waarom de afwezigheid van ntfs in /etc/filesystems er nog steeds is, ???

Over Opera: ik denk persoonlijk niet dat dat wat oplost. Wat nog wel zou kunnen, is dat Opera de goede java versie niet vindt. Kun je nazoeken door in de adresbalk “opera:config” in te typen.

Opera 11.60 zal ongetwijfeld over een paar dagen wel in de update repo verschijnen. Installeer die dan. Je gaf aan dat je Opera per 1-click hebt geïnstalleerd, kan het zijn dat die uit een andere repo dan “Non-OSS” komt? Kun je uitvinden door in Softwarebeheer het pakket aan te klikken en dan onderaan bij versies te kijken. 1-click was niet nodig geweest, Opera wordt met openSUSE meegeleverd, op de DVD tenminste, zit dus ook in de non-oss repo.

Uiteraard hoef je niet te wachten. Opera maakt zelf ook rpm-pakketten voor openSUSE. Ikzelf download die altijd in een bepaalde map. Die map heb ik in Softwarebronnen als repo toegevoegd.

Opera komt uit de repo “Non-Oss” zie ik.
Ik heb zojuist handmatig opera gedownload en geinstalleerd. Heb zojuist ook een map aangemaakt en daar de RPM in geplaatst. Heb deze map ook in softwarebronnen toegevoegd, heb ook het vinkje gewone RPM-map aangevinkt. Is dat de bedoeling dat deze ook aan gevinkt is?
Ik neem aan dat ik de volgende keer een nieuwe versie gewoon in die map kan zetten en dan wordt deze vanzelf geinstalleerd bij het kijken naar nieuwe software. Na installatie die versie gewoon verwijderen neem ik aan?
Zit ik nu niet bij 2 repos met opera?

Die uit Non-OSS moet gewoon werken. Het enige dat ze bij openSUSE doen, is de inhoud van het pakket opnieuw inpakken, zodat bijv. de icoontjes op de juiste plek komen te staan.

De rest van je vragen: JA. Behalve de laatste: Opera heeft geen eigen repo. Omdat Opera weliswaar gratis is, maar geen open source, staat het in de non-oss repo, maar het wordt wel sinds jaren met openSUSE in de distro meegegeven.

Wat je kunt doen, om te kijken of het langzame typen een systeemprobleem of een gebruikersprobleem is, is om via Yast een nieuwe gebruiker aan te maken, in te loggen als die gebruiker en dan te kijken of Opera het langzaam typen fenomeen ook voor die gebruiker heeft. Als dat niet zo is, staat er iets niet goed in je .opera map.

Daar ga ik me in het weekend mee bezig houden. Laat de uitkomst hier weten natuurlijk.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om een aparte gebruiker aan te maken voor opera maar heb wel een idee waar het aan ligt dat ik dat krijg.
Als ik een tekst selecteer naar het klembord en daarna plak via mijn muis met rechts daarna heb ik dat. Doe ik de tekst plakken met CTRL+V dan heb ik daar geen last van.

Het treedt dus alleen op met een tekst plakken via de muis, de tekst staat er dan al. Op spatie drukken werkt dan niet.

Net even geprobeerd,. om na te doen wat jij doet, maar dat heeft bij mij geen enkele invloed, Opera werkt zoals 't hoort.

Vreemd, heb dit ook nog nooit meegemaakt overigens. Alles werkt prima voor de rest buiten dat dan.
Misschien eens op het forum van opera hier over een vraag stellen of het bekend is daar.