Hallo, ik ben recent overgeschakeld van leap 15.3 naar tumbleweed om de nieuwste kernel te hebben. Maar nu merk ik dat de pc niet vanzelf in slaapstand of scherm vergrendelen gaat, dat deed die in het begin wel, het kan op twee manieren aangesproken worden,
1 ) in instellingen–>werkruimte–>gedrag van werkruimte–>scherm vergrendelen. Daar staat aangevinkt scherm vergrendelen na 5 min. en na ontwaken uit slaap.
2) In instellingen–>hardware–>energiebeheer–>daar staat aangevinkt scherm uitschakelen na 15 min. sessie onderbreken (automatisch scherm vergrendelen na 5min.
Waar loopt het mis of moet er ergens iets uit of nog meer aan?..
Alvast bedankt voor de tips, Peter.
Sorry, ik zie dat hier in het nederlandstailge deel een sub-forum KDE is (dat hebben we niet in het Engelse deel). Dus dat is duidelijk. Nochmaals mijn verontschuldigingen.
Hallo, normaal vergrendeld het scherm na vijf minuten en wordt het uitgeschakeld na 15 minuten, nu gebeurt dit niet meer, geen vergrendeling of geen slaapstand (van het scherm dan)…De pc gaat nooit in slaapstand. Peter.
Ok, ik begrijp nu dat “dat de pc niet vanzelf in slaapstand of scherm vergrendelen gaat” alleen over het scherm gaat. en niet over de PC.
Hm, ik heb zelf vergrendelen niet aanstaan en scherm uitschakelen na een aantal minuten.
In (KDE) Intellingen > Hardware > Energiebesparing staat Energiebesparing bij het beeldscherm aangevinkt en dan Swtich off after 10 min (vreemd die halve vertaling, maar we leven er mee).
Niet aangevinkt staat Sessie onderbreken
Wel aangevinkt Knop voor afhandeling van evenementen (hoera, de Zwarte Cross, sorry, rare vertaling), maar dat heeft met je probleem niet veel te maken.
In Instellingen > Werkruimte > Gedrag van de werkruimte > Scherm vergrendelen is Automaticaly after niet aangevinkt. Wel is aangevinkt After waking from sleep, maar ik neem aan dat dat “sleep” van de PC is.
Kortom ik denk dat wat ik heb in de configuratie ook is wat er gebeurt.
Hier verschillen wij dus alleen in de vink van Automaticaly after 5 minutes.
Misschien moet je dat een uitzetten, outloggen en weer inloggen en dan weer aanzetten. Klinkt nogal dom, maar vooral als deKDE configuratie al vanaf oudere versies van openSUSE bestaat, zou dat kunnen helpen.
Ik heb 10 minuten, maar dat is niet zo belangrijk uiteraard.
Ook hier zou je wat kunnen wijzigen. Bijv. aan-uitzetten of de tijd veranderen, Wel telkens uitloggen en weer inloggen.
Wat “Sessie onderbreken” precies betekent weet ik niet.
Bovenstaand Veranderen - Uitloggen - Inloggen, Weer veranderen - Uitloggen - Inloggen - Testen is een soort van aanloop naar een andere test: maak een nieuwe gebruiker aan, configureer daar naar wens en probeer.
Hey, niks lijkt te helpen, 1 keer zonder dat er iets was veranderd aan de instellingen werd het scherm vergrendeld, het scherm uitschakelen bleef achterwege… Peter.