Tumbleweed en Nvidia drivers

Ik heb natuurlijk al gezocht, maar vind geen duidelijk antwoord.

Ik vind wel pagina’s die zeggen dat ik het niet doen moet.

Omdat ik inmiddels al jaren openSUSE gebruik, en altijd de AMD of Nvidia drivers gebruik, ben ik bekend met wat een opensuse site de hardway noemt.

Waar ik me aan erger is dat alle sites er van uitgaan dat je een desktop hebt.

Nergens kan ik vinden hoe ik de drivers download vanaf de commandline.

Vragen:

  1. Als ik tumbleweed en de nividia drivers gebruik, moet ik dus na elke kernel en X org update de drivers opnieuw installeren? ( uit ervaring weet ik, dat ik dan een boodschap krijg, die zegt dat de drivers al geïnstalleerd is, of ik de kernel link wil repareren. )

  2. Ik ben bekend met ./ nividia… als root. Maar kan nergens vinden hoe ik de nvidia drivers download op de commandline.

  3. Is het met tumbleweed zo, dat ik de eerste keer met de opensource video drivers op zal moeten starten, en dan pas de nvidia drivers kan installeren ?

Ad 2) Eerst maar even het downloaden, zonder desktop:
De driver packs staan hier Index of /XFree86/Linux-x86_64
De laatste versie is 381.22, om te downloaden, doe je ( in de map waar je het ding wilt downloaden )

wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/**381.22**/NVIDIA-Linux-x86_64-**381.22**.run

. Op een andere machine kun je de link wel bezoeken om te kijken welke andere versies er zijn. Vervang in het commando op beide plekken het versienummer en je downloadt een andere versie.

Ad 1) Ja. Maar, dat kun je overlaten aan DKMS. Je moet dan eerst dkms installeren, en bij de installatie van de NVIDIA blob de optie " --dkms" meegeven. Als er dan een nieuwe kernel komt triggert dkms het opnieuw bouwen van de driver. Een update van de Mesa packages betekent wel dat je 't zelf moet doen. Maar dat kan ook via dkms ( dynamic kernel module support )

Ad 3) Ja, maar da’s met de andere versies precies zo. We willen een volledig open source distro blijven, en zeker geen gedonder met NVIDIA over licenties enz.

Bedankt, nu is het me wel duidelijk.

En dat stukje over dkms, goed dat ik hier de vraag gesteld heb, anders had ik het zonder dkms geprobeerd. :slight_smile:

Je kunt op de site van NVIDIA uitzoeken welke driver voor jouw kaart is, maar volgens mij heb je wel redelijk recente hardware, dan zou die uit het voorbeeld het moeten doen. Overigens moet ik op mijn oude werkstation/server, nu alleen nog server, na vervanging van de kernel en reboot altijd wachten tot dkms klaar is met herbouwen, dan nog eens rebooten en dan draait het weer als een zonnetje. Ik wed dat er een schakel optie is voor dkms, of dat ik een script zou kunnen schrijven, om ervoor te zorgen dat dkms meteen na het installeren van een nieuwe kernel de driver opnieuw zou laten compileren, maar sinds het machien alleen server is heb ik me daar niet meer mee bezig gehouden.

Mijn grafische kaart is een geforce GTX 750 met 1 gig ram.

Op leap betekent dit dat ik de 04 versie in yast moet hebben.

nvidia-gfxG04-kmp-default
nvidia-glG04

Voor de nieuwste AAA spellen, heeft mijn pc twee probleempjes. ( vooral op windows )

Zo langzaam aan gaan de spellen een 64 bit os vragen en meer als 4 gig ram, maar mijn windows 7 is maar 32 bit.
Me moederbord is het probleem niet, ik kan desnoods 16 gig installeren ( 4 x 4 gig )

Verder begint mijn cpu een amd phenom II X4 op 3200 mhz te oud te worden.

Mijn grafische kaart is nog wel voldoende, en is ook nog redelijk nieuw.

Ik heb al online gekeken, maar word van de huidige ram prijzen niet vrolijk.
Als ik op leap, Firefox en Chrome open, dan krijg ik meestal vrij snel het probleem, dat mijn systeem te weinig ram heeft ( 4 gig ), en gaat swappen.

Op het verlanglijstje staat dus, iets meer ram.

( en als ik weer een baan vind, een i7 )

Ik ben ook aan het kijken naar de obs manier.
Dan moet je zelf even een rpm maken, en een stukje software installeren.
Daarna gaat in de meeste gevallen een update zonder problemen.

https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_the_hard_way

Yep, je hebt waarschijnlijk nog DDR2 en da’s niet goedkoper geworden. Toch heeft goed rondkijken zeker zin, heb begin dit jaar voor € 20 4 bankjes van 4GB gekocht via Marktplaats, maar die zijn al in gebruik.

Installatie via de .run deelt niet in in 01, 02, 03, 04. Het is één pack voor alles. De pakkettenbouwers splitsen dit uit. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door de schakelopties " --no-x-check " en " --no-nouveau-check" mee te geven, dan kun je zelfs vanaf een draaiende desktop de installatie doen.

DDR3 240 pins, maar het probleem is dat ik bijvoorbeeld geen 2 x 1 gig kan vinden, en de 2 x 2 gig kingston die er nu in zit word ook niet meer gemaakt.

Het makkelijkst zou waarschijnlijk zijn om 2 x 4 gig te kopen, maar dat is op dit moment geld wat ik niet heb.
Zoals ik de handleiding van me moederbord begrijp is het beter om 2 of 4 slots te gebruiken, en is 16 gig de limiet.

Op marktplaats misschien wel tweede hands geheugen gevonden.

Volgende week eens een kopje koffie gaan drinken in een computer winkel waar ik vorig jaar stond.
Een winkel van een stichting die refurbished computers verkoopt.

Laat ik nu net van mijn zoon gisteren 2 bankjes van 2GB DDR3 gekregen hebben. Ik weet niet of je slots vrij hebt, maar PM anders maar even.

Ik ken iemand die net post kreeg, en die toen 2 ram bankjes op het moeder erbij geplaatst heeft.

K infocenter meld nu 7.8 gig ram. :slight_smile:

De snelheid van deze bankjes is één stap minder (volgens de sticker), maar of ik dat merk ?

Ik heb nog niet in de bios gekeken wat mijn moederbord met deze ram reepjes gedaan heeft. ( hoe ze herkend zijn)

Verder heb ik wel een beetje gerommeld aan de andere 2 bankjes die er al in zaten.
De reden van dit rommelen was omdat ik soms al de pc start 4 bliepjes hoor. Dat is volgens mij een geheugen error, maar omdat de pc vervolgens gewoon werkte, heb ik daar weinig aan dacht aan besteed.

Nu de pc echter sneller lijkt, moest ik er toch even aan denken.

Kurpht, bedankt. :slight_smile:

De pc lijkt sneller met (firefox) , misschien is 4 gig ram toch een beetje weinig voor een 64 bit OS ?
Of zou het psygomatisch zijn?

En het goede nieuws lijkt niet op te houden.
Ik moet eens goed op gaan letten bij het opstarten, maar het lijkt er op dat ik dat vreemde scherm kwijt ben, en nu weer een vertrouwd scherm zie.
Ik gok dat een update iets gefixed heeft.

Blij dat er iemand blij mee is.

Meer RAM scheelt altijd wat in snelheid. De kernel hoeft niet eerst ruimte te maken voor het laden van FF, want er is nog zat. Het heeft niet zozeer met 32 of 64 bit te maken, programma’s als FF en Chrome zijn gigantisch, websites worden “vooruit” gelezen, terwijl de browsers ook steeds meer in lokale RAM laten doen. Zeker met meerdere tabs open scheelt dat.
RAM wordt qua kloksnelheid overigens aangesproken op niveau van de “traagste” module.

Voor wat betreft die 4 piepjes: heb ik ook al 's meegemaakt, dacht dat RAM stuk was, maar las ergens dat je de contacten 's schoon kunt maken met wat alcohol. Gedaan, weg piepjes.

Ik heb helaas goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat ik naast leap 42.2 ook firefox weer mag starten zonder een computer die bevriest.

Ik geef niet zo snel op, de vorige post die ik plaatste was tenslotte met de 8 gig.

Helaas maakte de 8 gig mijn systeem vreselijk instabiel, er was een update probleem, en een poging tot yast te starten, faalde.
Toen zag ik een plasma crash mededeling, segmentatie fout. :frowning:

Dit boven op het feit dat als ik firefox startte ik vervolgens de aan uit knop 5 seconden vast moest houden.
Ook ctrl alt met bijvoorbeeld F5 deed niets meer, en ik zag iets wat in nog nooit gezien heb.

caps lock en scroll lock knipperde op het toetsenbord.

Na ongeveer de 5e keer opnieuw opstarten gaf ik het op.
De twee extra bankjes er uit, en de pc werkt weer gewoon.

Het is jammer, maar precies zoals Knurpht zegt, de snelheids winst komt omdat de pc met 8 gig geen swap aan hoeft te maken.

Dat verschil merk je dus wel, en ik kon het ook zien, omdat ik een programmaatje op de desktop heb, dat het geheugen gebruik aangeeft.

Ik zit al te denken of ik die twee bankjes niet kan testen, als ik koffie ga drinken in de computerwinkel.
Het zit de nerd in mij dwars dat ik niet weet of er een probleem is met die twee bankjes of dat de combinatie met de andere twee het probleem veroorzaakt.

Misschien ga ik nog een keer in de bios kijken, hoe daar de geheugen snelheid ingesteld staat. Automatisch herkennen of handmatig.
Als die handmatig ingesteld staat op de snellere bankjes, dan heb ik het probleem waarschijnlijk gevonden.

Ja, dat kan. Ze testen ( echt goed testen ) kan ook met een installatie stick voor zover ik weet. En goed testen duurt lang ( 24 uur ). Wat je zou kunnen doen ( hopend dat BIOS de frequentie van het eerste bankje pakt ) is de originele in bank 3 en 4 stoppen en de opgestuurde in bank 1 & 2. Daarna het BIOS in en niets anders doen dan Exit & Save Changes. Voor de zekerheid.

Goed idee, maar …

In mijn geval, is er sprake van 1 en 3 en 2 en 4.

Ik zou dus de bankjes die er al inzitten, naar slot 2 en 4 moeten verhuizen, en de opgestuurde in 1 en 3.

Ik weet niet meer waarom, maar wel dat er in de handleiding o.a. staat, dat als je twee bankjes hebt, die in slot 1 en 3 moeten.

Op het moeder bord zijn daarom ook slot 1 en 3 blauw en slot 2 en 4, zwart. ( de opgestuurde gingen dus in slot 2 en 4 )

Nu ik dit typ, ik ga weer eens in de handleiding van het moederbord te kijken, bij geheugen configuraties en waar ik de geheugen snelheid handmatig in kan stellen.
Volgens mij staat er ook iets over het gebruik van bankjes met verschillende frequenties.

Het is hoopvol dat het moederbord niet klaagde over het extra geheugen, geen piepjes. Dus helemaal stuk is het niet.

Bij het lezen van je reactie over een memory test, dacht ik gelijk weer aan die winkel.
Bij bepaalde testen, was het inderdaad computer aanzetten, en dan de volgende dag kijken of het goed gegaan was.

Het woord waar ik niet op kon komen is dual channel geheugen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architecture

't Is niet helemaal mijn terrein, maar ik zou 't toch 's omdraaien. En inderdaad 's kijken of je daarna iets kunt met de klokfrequentie van e.e.a.

Ik heb de handleiding gelezen, en wat ik doe word af geraden. ( verschillende fabrikanten ram en snelheden )
Ik kan niets vinden over wat je moet doen, als je eigenwijs bent, behalve een verwijzing naar hoe je een overclock profiel aanmaakt.

In de bios stond de RAM snelheid op auto, ik heb hem op 1066 gezet.

Misschien morgen nog een keer proberen met de 8 gig. Word vervolgt.

Ik typ dit bericht met 8 gig. ( 7,8 )

Firefox meerdere tabs open, Chrome meerdere tabs open en oa twee streams.

Verder ook yast gestart en thunderbird.

Swap 0 Fysiek geheugen 2,8 gig :slight_smile:

Ik begin blij te worden, de snelheid in de bios op de langzaamste bankjes zetten was in dit geval de oplossing.

Knurpht bedankt. Het verschil is voor mij groot, pc werkt duidelijk sneller beter met 8 gig.
Ik merk er niets van dat de geheugen snelheid nu iets langzamer is, de pc is sneller.

Ik las gisteren, dat er van F1 2017 nu ook een Linux versie is.

Even een programaatje gedownload, dat kijkt of je pc het spel kan draaien.

Dat was natuurlijk een .exe >:( maar wine had er geen problemen mee.

Ik kreeg een vinkje bij cpu , gpu en ram.

De system spec van dit spel op windows zijn oa, een 64 bit os en 8 gig ram. :wink:

Dat het me processor nog goed keurt, maakt me blij. ( amd phenom II X4 )
De grafische kaart is blijkbaar ook nieuw genoeg (geforce 750gtx)

Als ik dan ook nog het logitech momo stuurtje aan het werk krijg op linux in dat spel…

Ik hoop wel dat er een steam sale komt, want de volle prijs is me te hoog.