Tips en Tricks sites

Hallo allemaal,

Na weer een strooptocht te hebben gehouden op het internet naar tips en tricks sites voor Suse moet ik toch iets kwijt. Vele sites die ik tegenkom hebben het over Suse 11.x versies en zijn al tijden niet meer bijgewerkt, vaak nog kom ik sites tegen over Suse die gaan over versies 8.x, 9.x of 10.x! Niet erg actueel meer mijn inziens. Deze site is nog wel actueel zo te zien en praat ook over versie 12.x.

Dus de vraag is dan ook: Zijn er wel actuele tips en tricks sites te vinden voor OpenSuse 12.x? Of over KDE?

Ik denk dat je 't te ver van huis zoekt, er staan hier onder “Artikelen” de wereld aan handleidingen, instructies etc. Aan wat voor tips en tricks moeten we denken?. Wat heb je precies nodig, zou je anders willen? Vergeet niet, dat veel van de “tips en tricks” artikelen gaan over dingen die mensen voor zichzelf handig vinden. Een voorbeeld ervan is het stukje dat Pjotr geschreven heeft over de “speciale tekens”, de é, ë, ẽ, ȩ enz.enz. Met zijn instructies gaat dat net zo werken als onder Windows. In mijn ogen is de veelgehoorde stelling “Linux is not Windows” hierop van toepassing, en moet je niet meer doen, dat de samensteltoets toewijzen aan je rechter-Alt toets, zodat je met R-Alt , ", e een ë maakt. Ook vond ik eens een blogpost van iemand die uitlegde hoe je zo’n beetje alle pakketten van de DVD in één zwier kon installeren (geen idee waarom je dat zou willen), vergezeld van het advies om alles services aan te zetten. Als je zo’n advies opvolgt ben je een hoop tijd kwijt aan het bouwen van traag systeem, waarbij er weinig andere oplossingen zijn dan opnieuw installeren en “het niet weer doen”.

Mijn advies:

  • probeer eerst wat je bij openSUSE zelf kunt vinden
  • volg niet zomaar tips/tricks op, probeer te begrijpen wat er mee bereikt wil worden
  • vraag hier, we helpen je graag

Het is uiteraard niet verwonderlijk dat je paginas over oude versies van wat dan ook vindt. Dat is nou eenmaal een eigenschap van het World Wide Web. Er gaat niets verloren.

En met “Tips en Tricks” moet je sowieso oppassen. De Tricks zijn vaak het een langzame maar zekere weg naar een verknoeid systeem. De Tips zijn veelal gewoon uitleg over een stukje documentatie dat velen te lui waren om te zoeken en te bestuderen. Alleen maar hetzelfde maar dan anders uitgelegd. Net zoals een onderwijzer doet. Goed (hopelijk) en verhelderend, maar niet echt iets nieuws.

Het beoordelen van de kwalitiet van het gebodene kost vaak meer energie dan het zelf opzoeken bij de bron (zoals man paginas).

Heren,

Mijn dank. Jullie uitleg is verhelderend. En inderdaad had ik al de indruk dat de meeste tips die ik vond te oud zijn om nog te te passen wat kan leiden naar een verpest systeem. Wat ik precies zoek was meer iets in de trant van de site van Pjotr.

Maar goed, denk dat het ook iets is van experimenteren in VirtualBox met OpenSuse. Hou ik mijn eigen installatie nog in orde.

Natuurlijk is één of andere zandbak (apart systeem, apart te booten, virtueel) het handigst om dingen uit te proberen.

Maar volgens mij moet je eerst weten wat je wilt bereiken (en dus proberen). In het wilde weg iets gaan doen spreekt mij geheel niet aan. Hoewel ik toegeef dat soms mensen “maar wat doen”, om dan een super ontdekking te doen (serendipiteit met een mooi woord). Ik ben daar niet voor in de wieg gelegd.

Natuurlijk zie ik ook wel eens van dat soort artikelen. Vaak weet ik na afloop niet eens wat het probleem was, maar ik heb wel de oplossing. :sarcastic:

Zijn dit goede tips die hier staan?

Een hoop gedoe om 7 a 8 seconden sneller te booten?

Is aan mij niet besteed. Ik boot normaal hooguit één maal per dag. Dan zet ik hem aan en dan zet ik mijn stoel recht, ga nog een naar de WC, ruim wat rommel op op mijn bureau. Als ik dan weer kijk zie ik mijn login scherm. Hoezo 8 seconden?

Ik ben zelfs niet van plan om het allemaal door te lezen, is voor mij veel meer tijdverlies.

Ik hou meteen op met lezen als iemand het heeft over het uitzetten van klipper (het klembord), om vervolgens uit te leggen, dat dan kopiëren, plakken, knippen niet meer werkt. Één van de grootste functionaliteiten van ieder besturingssysteem. Uiteraard kunnen wij niet alles controleren wat willekeurige bloggers allemaal met hun systeem doen, en vervolgens presenteren als het verstandigste wat je kunt doen. Zoals ik al eerder geschreven heb, begin eens met de “Artikelen” hier op de forums, openSUSE Forums - Recent Articles , dit Portal:12.2 - openSUSE wordt over het algemeen ook als een goed startpunt gezien. En … de zoekfunctie van de forums. De laatste gebruik ik zelf het meest, er van uitgaande dat er vast nog wel iemand is met mijn probleem of wens.

Als je hier in de forums een post neerzet met de titel “Hoe kan ik mijn KDE sneller maken”, krijg je in no-time tips en tricks. Als je dan ook nog wat geduld hebt, zul je reacties zien waarin mensen bepaalde tips afraden.
Ga er vanuit dat de kennis die je nodig hebt om geholpen te kunnen worden in de community aanwezig is.

Prima! Dank u nogmaals!