Terratec G1 Videocapture

Dag allen,

Hardware:
Desktop met quad AMD FX
8gb intern
ssd 240 gb
hdd 2 tb
Video NVIDIA GF119 [GeForce GT 520]

Ik heb een terratec G1 videocapture apparaat om analoge videosignalen van een videorecorder of camera om te zetten. Aansluiting via usb. Ben al een weekje bezig met zoeken en lezen. Mijn computer “ziet” het usb apparaat wel. In Kdenlive wordt het apparaat Terratec Grabby genoemd maar levert geen beeld op.
In YAST hardware wordt ie gezien en correct benoemd. Ook de module in de kernel “em28xx” is geladen.
Waarom kan ik dan toch geen signaal zichtbaar/hoorbaar krijgen in KDEnlive?

Grtz Kage

Hoi
Is het apparaat (verkoper / product id) in de lijst hier:
https://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Em28xx_devices

Controleer via;

lsusb

Controleer ook aanmelden bij het insteken in het apparaat (misschien ontbreekt firmware);

journalctl -f

Steek de stekker in het apparaat

Geweldig dank voor je snelle reactie.

Vreemd genoeg staat mijn terratec G1 nergens in het lijstje (geen van beide zelfs.)

de opdracht lsusb levert op:

Bus 001 Device 010: ID 0ccd:10af TerraTec Electronic GmbH 

en journalctl -f zo’n 10 maal dezelfde regel:

kscreen: Primary output changed from KScreen::Output(Id: 638 , Name: "DVI-I-1" ) ( "DVI-I-1" ) to KScreen::Output(Id: 638 , Name: "DVI-I-1" ) ( "DVI-I-1" )

Ik had al gezocht naar drivers maar er zijn alleen OSX en Win drivers op de site van terratec.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik er mee moet.

Grtz
Kage

Hoi
OK, dus heb je VLC geïnstalleerd, stel voor dat je probeert die toepassing.

In kdenlive is het mogelijk om de X11 driver gebruikt, ipso experiment mee veranderen.

Hallo Kage,

Zoals je ziet probeert Malcolm je te helpen. Hij heeft zijn tekst met Google Translate gemaakt en tot nu toe valt het resultaat niet tegen.

Ik hoop dat hij je verder kan helpen (ik bijv. weet niets van dit soort video zaken), maar houd er rekening mee dat de vertaling heen en terug wat moeilijk kan zijn.

Ik probeer het in de gaten te houden.

Dankjewel Henk voor het “in de gaten houden”
Ik ga nu reageren in het Engels aangezien ik de vertaling toch niet helemaal begrijp.

Gr
Kage

Hi Malcolm,
Thanx a lot for answering my question in Dutch. So much appreciated.
However, I do not fully understand your answer.
I tried vlc. No luck with that one. I has only a webcam possibillity which i do not have.

The second part on Kdenlive using the X11 driver I do not understande. Could you please give that a more “noob” answer?

Grtz
Kage

Hi
VLC has the option for a capture device (I have an easycap device), I don’t use KDE so can’t really help with that application. I wonder if it’s actually a library that’s missing. I assume you have switched to packman for all the patent free stuff?

Hoi Kage,
Dit is echt belangrijk. Als je niet de Packman versies hebt van alles wat op Packman èn op de normale OSS repos staat is er altijd kans op problemen. Doe dat dus eventueel nog een extra keer.

Geen ervaring hier met dit specifieke apparaat, wel met het capturen van video via Kdenlive, al is dat al even geleden. Wat ik in mijn aantekeningen vond, was dat ik als gebruiker lid moest zijn van de ‘video’ groep ( kun je via Yast’s gebruikersbeheer “zetten”, en vereist uitloggen/inloggen of reboot ). Verder moet, zoals Malcolm en Henk al aangeven, de “schakel systeempakketten naar …” uitgevoerd zijn mbt de Packman repo.

Kun je de kaart 's aansluiten, en meteen daarna output posten van

ls -ltr /dev | tail 

Hi Henk and Malcolm,

After the clean install of Leap I added the packman repo. Afterwards I began installing all the extra stuff such as codecs vlc etc.
You suggest I uninstall and install vlc again?

Grtz Kage

Hoi Knurpht

Dank voor het meedenken!

Hieronder vind je de output:

drwxr-xr-x  4 root root           360 12 sep 12:02 sndcrw-rw----+ 1 root video      81,   0 12 sep 12:02 video0
crw-rw----+ 1 root video      81,   1 12 sep 12:02 vbi0
drwxr-xr-x  3 root root            60 12 sep 12:02 v4l
drwxr-xr-x  2 root root          4240 12 sep 12:02 char
drwxrwxrwt  2 root root           180 12 sep 12:02 shm
crw-rw-rw-  1 root tty         5,   2 12 sep  2016 ptmx
drwxr-xr-x  2 root root             0 12 sep  2016 pts
drwxrwxrwt  2 root root            40 12 sep  2016 mqueue
drwxr-xr-x  2 root root            60 12 sep  2016 cpu

Alles met eigenaar root zo lijkt het?

Grtz
Kage

Kage,

Ik denk dat er een misverstand is.

Alleen toevoegen van de Packman repo is niet genoeg. Je moet alle pakketten, die je van de installatie (en dus de OSS repo) hebt en die óók op Packman voorkomen vervangen door de Packman versies. Dat gaat niet vanzelf door het toevoegen van de Packman repo.

YaST > Software > Softwarebeheer. Dan van het uitklapmenu Beeld > Bronnen.
Je krijgt nu een lijst van Bronnen/Repositories. Daarvan kies je Packman (de exacte benaming kan verschillen, maar ik denk dat het duidelijk is).
Rechts heb je nu een lijst van pakketten van Packman. Daarboven is een regel:
Schakel systeempakketen naar de versies van deze installatiebron …
Klik op het onderstreepte gedeelte. Nu worden de pakketten gekozen die de OSS pakketten gaan vervangen. Klik Accepteren rechtsonder en de installatie wordt gestart.

Doen svp en even terugmelden of er nog iets werd geïnstalleerd of niet. Zodat we zekere weten dat je geen gebroken multimedia zaken meer hebt.

Yep, da’s normaal. Maar de groep van video0 en vbi0 is ‘video’ en daar ben je niet standaard lid van. In beide gevallen zie je dat de root en de video groep mogen lezen en schrijven van het apparaat.
Via Yast’s gebruikersbeheer kun je je eigen gebruiker toevoegen aan de video groep. Nadat ik dat indertijd gedaan had kon ik 't capturen via Kino en later Kdenlive ‘sturen’.

Als je niet bang bent voor een terminal venster kun je met

zypper lr

je repos uitvragen. Elke regel begint met een volgnummer. Stel dat 't volgnummer van je Packman repo “7” is, dan doe je vervolgens

su -c 'zypper dup --from 7'

Hoi Henk en Knurpht

Dank voor de verduidelijking. Ik had het idd niet goed begrepen. Inderdaad werd er direct allerlei spul aangaande vlc geinstalleerd. Daarna opnieuw opgestart. Tevens heb ik zoals Knurpht ook aangaf mezelf lid gemaakt van de groep “video”. Ook daarna opnieuw opgestart

VLC blijft echter geen beeld tonen. Datzelfde geldt voor kdenlive,. Heb de hardware getest op een Windows pc en daar werkt het. Dat de hardware niet oke zou zijn kunnen we dan ook uitsluiten.

grtz
kage

Ik zit niet zo in VLC, maar heb je in Kdenlive’s instellingen gekeken of 't apparaat nu zichtbaar is bij “Opnemen” ? Default heeft dat veld geen waarde ( ik heb in mijn laptop alleen een webcam en die was niet geselecteerd ). Als ik wel mijn webcam selecteer en ga capturen, werkt 't.

Hoi Knurpht,

Hieronder een screenshot van de instelling in KDENLIVE.
Helaas geen beeld

http://www.datkanikzelf.nl/temp/fotokladblok/351cbnza.png

https://goo.gl/photos/b4kcGRzDSfH5ihVR9

Overigens: 't kan aan mijn eeuwenoude instellingen liggen, maar de interface rond de clip/project monitor zag er bij mij niet lekker uit. Even met de muis over het deel eronder totdat ik een ‘schuif-cursor’ kreeg en het onderste stuk iets naar beneden getrokken. Daarna op “+” geklikt en op het opname knopje. Werkt allemaal zoals 't zou moeten.