Telegram update

Ik ben hier erg nieuw en sorry dat ik misschien nogal veel niet snap van updaten enzo. Telegram meldde mij vandaag dat ik echt nodig moet updaten. Ik zie dat Telegram het laatst begin dit jaar is geupdated, terwijl er zie ik elders nogal wat na is gekomen. Ik heb zypper up en patch opnieuw uitgevoerd. Ik zie niets nieuws. Moet ik gewoon nog even afwachten of loop ik het risico dat ik morgen niet meer op Telegram kan komen. Ik gebruik telegram alleen op de desktop aangezien ik geen smartphone gebruik. Dank voor hulp!!

Ik kan je niet specifiek over Telegram antwoorden, maar ik kan wel proberen uit te leggen wat the update politiek is in Leap.

Als een Leap versie (in jouw geval 15.3 en dat zullen we hier verder als voorbeeld nemen) eenmaal is uitgegeven worden er geen nieuwe versies van software pakketten, die tijdens het “leven” van 15.3 uitkomen, meer opgezet.
Wel worden eventuele veiligheidspatches aangebracht. Als een veiligheidspatch door de fabrikant alleen voor een intussen nieuwe versie worden uitgebracht, wordt zo’n patch door openSUSE “backported” naar 15.3 en zo gepubliceerd.

Hoewel een bepaald pakket dus niet van versie verandert (en er dus geen wijzigingen in het gebruik zullen zijn) is hij, voor zover het de veilgheid betreft, toch gepatcht. Die patches komen in de Update repository en kunnen worden geïnstalleerd met

zypper patch

Niet standaard repositories (zoals Packman) zetten wel nieuwe versies klaar. Die krijg je met

zypper up

Als je zypper up doet, wordt ook zypper patch gedaan. Dus als je normaal zypper up gebruikt is zypper patch nergens voor nodig.

Behalve veiligheids (security) patches geldt dit ook voor een aantal aanbevolen (recommended) patches. Dit zijn patches voor een zeer hinderlijke fout in een pakket.

Je kunt die opnieuw gebouwde pakketten herkennen. Uiteraard aan het feit dat ze in een Update repo staan, maar ook aan hun “build” nummer. Dat staat achter het versienummer na een -.
Bij mij hier (nog steeds 15.2) is de versie van telegram-desktop 2.1.11-lp152.1.1 en er zijn geen versies in Update. De Telegram versie is dus 2.1.11 en de build is lp152.1.1, oftewel de 1.1 build voor Leap 15.2.

Nu jouw probleem.
De service aan de andere kant test kennelijk iets. Waarschijnlijk alleen op de Telegram versie, maar zij weten dus niets van eventuele builds met veiligheidspatches.
Misschien is het nuttig om een bug-report aan te maken zodat iemand er naar kijkt en eventueel die test afvangt.
Maar dan moet je natuurlijk wel de echte foutmelding geven en niet een vaag verhaal “Telegram meldde mij vandaag dat ik echt nodig moet updaten.”

If you have installed Telegram from the Leap repositories you will have version 2.1.11, this isn’t likely to change until Leap reaches the next major release. The current version of Telegram is 3.2.5

Might be better to download from the Telegram website, you will have the choice of downloading the latest binaries, flatpack or snap. I’d probably choose the flatpack which will update itself as I understand it (as will the snap package).

Dit is het Nederlandse deel van de openSUSE forums. Als je in staat bent om the vraag te begrijpen, kun je ook imn het Nederlands antwoorden. Daar is dit het Nederlandstalige deel voor.