System bevriest bij afmelden account

In eerste instantie, iedereen een heel goed 2016 gewenst.

Afgelopen week heb ik Tumbleweed Gnome geinstalleerd op mijn laptop. Hier draaide eerst Leap Gnome op. Systeempartitie is geformateerd, dus ik heb geen upgrade uitgevoerd. Ik heb een aparte home-partitie.

Alles draait prima, met uitzondering van het afmelden van het account. Bij het afmelden zou ik weer terug moeten keren naar het inlogscherm gdm. Echter, bij het afmelden wordt direct een zwart scherm getoond met de cursor in het midden en is nergens meer enige beweging in te krijgen.
Ik heb een nieuw account aangemaakt om te kijken of config files op mijn home-partie hier de oorzaak van zouden kunnen zijn maar ook dit is niet het geval. Ook bij de nieuwe account heb ik hetzelfde probleem.

Opvallende is dat onder een wayland sessie (nieuw in gnome-shell 3.18, en een van de redenen om TW uit te proberen), het afmelden wel werkt! Alleen kan ik geen Yast gebruiken onder een wayland sessie, dus is dit voor mij geen oplossing.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt.

Groet,

Martin

Jij ook de beste wensen !!

Een paar dingen:

• Welke videokaart, heb je een gesloten driver geïnstalleerd?
  • Yast kun je altijd gebruiken, heb je zelfs helemaal geen desktop omgeving voor nodig. Yast is nl. zowel in GTK ( GNOME ) als Qt ( KDE ) als ncurses te gebruiken. Open maar 's een terminal venster en doe
su -c yast

Wat ik wel 's heb gezien, is dat Evolution nog druk bezig was mails te indiceren, en grote moeite had daarmee op te houden. Toen ik een volgende dag opnieuw e.e.a. probeerde was het “hangfenomeen” verdwenen. Maar, gezien het feit dat dit in een schoon user-account zich ook voordoet, zal dat niet het geval zijn.

Hallo Knurpht,

Videokaart is intel graphics met nvidia optimus. Bumblebee is nog niet geinstalleerd, Nouveau al wel geblacklist.
Raar is dat ik dit niet eerder gehad heb, niet in eerdere installaties van TW, maar ook niet in Leap. Xorg-x11 heeft wel net updates gehad zie ik in de repo (30 dec). Bug misschien?
Herinstallatie van xorg heeft ook niet gewerkt. Net als de herinstallatie van gdm en gnome-shell.
Nog een idee? Anders ga ik gewoon terug naar Leap. Voordelen van TW wegen niet op tegen dit nadeel namelijk :wink:

Groet,

Martin

edit: Evolution is nog niet ingesteld inderdaad. Dat die inderdaad een reboot of afmelden wel eens blokkeerd is mij bekend.

Ik heb gezien dat er een nieuwere snapshot is en heb die zojuist gedownload (12-29). Deze ga ik eerst maar eens installeren. Sha256sum klopt in ieder geval :slight_smile:

Ook met een nieuwe verse installatie met de laatste snapshot hetzelfde probleem. Aangezien maandag de laptop weer up en running moet zijn heb ik zojuist Leap weer geinstalleerd. Afmelden van een account werkt weer zoals het hoort.

Groet,

Martin

Als je bumblebee niet gebruikt, en geen NVIDIA driver, kun je beter nouveau niet blacklisten. Het systeem valt dan nl. terug op de nv driver. En, zolang jij bumblebee niet gebruikt zal de NVIDIA de hele tijd aanstaan ( en dus stroom verbruiken ), zelfs als je er niets mee doet.

Maar, als Leap wel goed werkt, zou ik TW even laten liggen tot ik er zelf een beter beeld van zou hebben wat er precies misgaat. Als je van experimenteren houdt kun je ook 's het pakket suse-prime proberen, je kunt dan je hele desktopsessie op de NVIDIA kaart draaien ( de Intel doet dan niks anders dan de output naar het scherm sturen ).

Ik had nouveau geblacklist om dit uit te sluiten. Normaal zal ik dit inderdaad niet doen. Ik wist overigens niet dat Nvidia in dit geval ook aanstaat. Goed om te weten! Thx.

Maar, als Leap wel goed werkt, zou ik TW even laten liggen tot ik er zelf een beter beeld van zou hebben wat er precies misgaat. Als je van experimenteren houdt kun je ook 's het pakket suse-prime proberen, je kunt dan je hele desktopsessie op de NVIDIA kaart draaien ( de Intel doet dan niks anders dan de output naar het scherm sturen ).

Zal eens naar suse-prime kijken. Klinkt wel aardig. Meestal weet ik voordat ik ga beginnen wel of ik de Nvidia optie gebruik of niet.

Alles draait inmiddels weer netjes op Leap. :slight_smile:

Groet,

Martin.

(Succes met je nominatie voor de Board!)