Switch ATI en Intel

Hallo,

Ik heb Opensuse 12.1 (KDE) op mijn HP Pavilion geïnstalleerd.
Nu wil ik graag switchen tussen mijn ATI (HD Radeon 5000 serie) en de Intel kaart.

Standaard draaien beide kaarten, maar dat kost veel accutijd.
Ik heb nu de drivers (ATI Catalist) geïnstalleerd, en kan nu via het programma van ATI mijn ATI kaart selecteren.
Opnieuw opstarten, en het werkt.

Maar als ik switch naar de INTEL kaart, gaat het mis.
Na het Bootscherm crashed de X-server.

Weet iemand hoe ik kan switchen tussen de kaarten?

Hier ligt een lastig gebied, waarover met name de mensen die de kernel bouwen veel te laat geïnformeerd zijn. Ik heb zelf geen hardware met dubbele grafische chip, en kan dus ook niets testen/proberen. In mijn eigen geval zou ik de ATI perse aan het werk willen hebben, het terugschakelen naar de Intel acht ik van minder belang. En dan heb ik ook nog eens een keer geen ATI chips/kaarten.

Wat wel van belang is, willen we je kunnen helpen, is wat je allemaal precies gedaan hebt om het werkend te kunnen krijgen. Wel intructies je gevolgd hebt, gebruik je vga_switcheroo of iets dergelijks? Heb je een xorg.conf aangemaakt? Het zou namelijk kunnen dat die keihard het gebruik van de ATI verwacht.
Heb je al in de log bestanden gekeken, om uit te vinden waarop de Xserver crasht?

De enigste reden dat ik wil schakelen naar de INTEL kaart is mijn accutijd.
Toen ik voor het eerst Opensuse op de laptop installeerde was de accu wel erg snel leeg.
De ATI kaart is natuurlijk veel beter, maar kost meer stroom dan de INTEL.

Enigste wat ik heb gedaan is het installeren van de drivers.
Daarbij wordt er een programmaatje geïnstalleerd, waar je aan kunt vinken, welke kaart je wilt gebruiken.
Dit programma genereert ook de Xorg.conf bestand.
(voorheen was er geen xorg.conf bestand)

Maar ik heb al een tijdje alleen de ATI kaart, en nu is mijn accutijd al heel erg verbeterd.(Ook mijn laptop wordt niet meer zo warm)
Ben het nu ook wel met je eens dat het eigenlijk niet zo belangrijk meer is om de INTEL kaart te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor je reactie

Deze drivers lijken niet te werken met 12.2

12.2 geïnstalleerd (geen upgrade) en geprobeerd de drivers te installeren.
Maar X start niet meer op.
zal me een beetje gaan verdiepen in vga_switcheroo.
Maar begrijp van andere forums, dat ik alleen de ATI kaart kan uitschakelen, en de Intelkaart gebruiken.
Nou ja, beter dat dan een oververhitte laptop

Ik koop nooit meer een HP met een ATI kaart erin.
En ik baal een beetje dat Linux (meerdere distro’s hebben problemen met de drivers, behalve Ubuntu)geen fatsoenlijke oplossing heeft voor dit soort laptops.
Er zijn steeds meer laptops met switchable graphics.

de fabrikant is natuurlijk de schuldige, niet Linux.
Een simpele BIOS update zodat je de kaarten kunt uitschakelen zit er bij HP niet in.

misschien dat deze draad in de engelstalige forums je helpt: http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/laptop/445072-i-have-problem-switchable-graphics-laptop-3.html

Weet iemand of in de nieuwe release hier aandacht aan is besteed?

Ik heb Ubuntu 13.10 uitgeprobeerd en die zijn er mee bezig
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/HybridGraphics#Known_issues
(En het werkt)

vgaswitcheroo werkt ook wel, maar is toch vrij omslachtig.

Het sneue is dat bij *buntu het “kijk eens wat wij gevonden hebben, mag iedereen gebruiken” weg is (mijn gevoel/interpretatie). Heb gisteravond nog wat zitten rondklikken, en het is niet alleen “het werkt”, er zijn mensen die “black screens” rapporteren.
Heb er nog niets over zien voorbij komen, om je vraag te beantwoorden, maar ik weet en volg niet alles.

Je hebt gelijk dat Ubuntu langzaam maar zeker op een eiland zit.
Ben ook helemaal geen fan van Ubuntu, maar installeer wel vaker een distro om te kijken wat ze te bieden hebben.
Meestal doe ik dat in VirtualBox, maar toen ik hun oplossing las heb ik Ubuntu een keer op de laptop geïnstalleerd.
(En er heel snel weer vanaf gehaald :wink: de scopes en/of HUD zijn een nachtmerrie)

Maar ben wel blij verrast dat een distro er aandacht aan besteed.
(ondanks dat Ubuntu meer Touch gericht is)
Hybrid technologie is toch iets wat je veel ziet bij laptops.

Sinds ik niets vermoedend mijn huidige laptop kocht (bestickerd met een NVIDIA stickertje), en probeerde die te ruilen voor een NVIDIA-only variant, ben ik daar ook wel achter. Het lijkt wel alsof laptops met ATI en NVIDIA alleen nog maar in die hybrid-graphics versie komen. In de regel werkt het ontwikkeltraject zo, dat eerst gezorgd wordt dat “onder de motorkap” alles goed werkt, daarna is er wel iemand die er een interface(je) bij maakt om e.e.a. voor de eindgebruiker makkelijker te maken.