SSD clone

Hoi
Ik heb 1 SSD waar mijn Opensuse op draaid ,nu heb ik nog eenzelfde SSD een lege dus,Vandaag vrij dus ik dacht ik ga mijn Opensuse clonen naar die andere SSD.
Gebruikt Clonezilla -rede backup en nog een ander clone programa.
Dat clonen ging vrij snel,Maar het opstarten van die nieuwe SSD dat ging niet.:frowning:
Ben ook nog bezig geweest met de de beschreven resque mogelijk heden met de live versie op usb stick,en de dvd maar het is me niet gelukt om de SSD op te starten.
1 keer ging hij door tot het groene scherm met de opensuse logo en dacht ik heb hem maar hij ging niet verder en dan kwam ik in de resque mogelijkheid.
Mijn vraag is zou dit wel moeten kunnen het clonen.Heb iets gelezen dat het moeilijk is omdat het dus een ander apparaat is als de orginele SSD.
bvbd Pieter

openSUSE gebruikt per default de /dev/disk/by-id/ om disks aan te duiden en dus niet regelrecht /dev/sda. enz. Dit om te voorkomen dat bij een toegevoegde disk, als sda ineens sdb kan zijn, alles fout gaat. Maar dat betekent dat de id (fabrikant-type-nummer) is gebonden aan de oorspronkelijke disk. Jouw gekloonde disk heeft een gekloonde inhoud, maar de id is niet gekloond. Je moet dus in /etc/fstab en voor een systeem disk in de GRUB configuratie (maar ik ben nog niet vetrouwd met hoe je dat in GRUB2 doet) en eventueel zelfs in de initrd dat aanpassen. Anders blijft alles de oude disk zoeken.

Je kan dit in principe voorkomen door, voor je gaat klonen, over te gaan op /dev/disk/by-uuid/ . Dat zijn de unieke aanduidingen van de file systemen en die staan in de file systemen en worden dus meegekloond. Hetzelfde geldt ook als jee de file systemen eigen (zgn. volume) labels geeft en dan /dev/dis/by-label/ gebruikt.

Het probleem dat Henk hier beschrijft ken ik van voor naar achter. Ik gebruik geen clonezilla, maar dd om een eerste kloon te maken, daarna rsync om /home te syncen. ƉƩn van mijn SSDā€™s heeft een mini-USB aansluiting, wat het eenvoudig maakt om de fstab aan te passen voordat ik er Ć¼berhaupt van probeer op te starten. Op dit moment zit ik sterk te denken over het inbouwen van een ā€œcaddyā€ als vervanging van de DVD drive, om beide SSDā€™s ingebouwd te kunnen hebben.

Je kan dit in principe voorkomen door, voor je gaat klonen, over te gaan op /dev/disk/by-uuid/ . Dat zijn de unieke aanduidingen van de file systemen en die staan in de file systemen en worden dus meegekloond

Als ik het goed begrijp moet je dus de orginele identiteit naam van de SSD aan bepaalde gedeeltes van de orginele disk koppelen zodat die meegekopieerd worden naar de andere SSD.:\

ƉƩn van mijn SSDā€™s heeft een mini-USB aansluiting, wat het eenvoudig maakt om de fstab aan te passen voordat ik er Ć¼berhaupt van probeer op te starten

Mijn andere SSD zit ook aan een usb poort dus als je zou opstarten met die orginele en die nieuwe zit op de usb dan zou je iets moeten veranderen in die fstab dan zou het
ook moeten kunnen op te starten met die nieuwe.
De orginele SSD zit in een caddy kan er zo uit en die nieuwe er dan in.:\

om beide SSDā€™s ingebouwd te kunnen hebben.

Dan moet je elke keer in de boot volgorde aangeven van welke je opstart ? of gaat dan die grub met een menu dit overnemenā€¦

Dat laatste stukje, daar denk ik nog over na. Mijn laptop heeft een bootoptie waarmee ik kan kiezen van welke schijf ik opstart. Volgorde veranderen in het BIOS levert onherroeplijk problemen op. Het liefst zou ik e.e.a. zo hebben, dat ik willekeurig welke SSD er uit kan trekken en dan automatisch van de andere opstart.

Raid 1? Vraag me niet hoe je het zou moeten instellen trouwens :slight_smile:

Zat eigenlijk ook aan zoiets als raid1 te denken maar als je dan iets fout doet op de ene schijf gaat het foutje volgens mij ook naar de ander.
Je zou een raid 1 keer per week moeten hebben ,maar dat slaat denk ik nergens op :).
Had wel wat succes met Redo backup naar een externe schijf en dan weer terug naar de zelfde schijf dat was ook redelijk snel gedaan,denk dat ik daar maar mee tevreden moet zijn.:expressionless:

ach, dan doe ik vandaag een KDE installatie met NIS en NFS op een nieuwe PC, half uurtje vanaf USBstick, klaar. Op mijn eigen hardware gaat dat nog veel sneller. Wat me me dan doet afvragen waarom ik systeemkopiƫn heb. Voor mijn gevoel is het zootje USB sticks waarmee ik rondloop belangrijker. Daar krijg ik alles weer mee aan de praat.
Wat anders is /home. Die backup ik heel netjes.

Gemak dient de mens :good:

Vandaag nog een laptop van predikaat ā€œstukā€ mee ontdaan. Win7 start, zwart scherm, nix meer, eigenaar zegt ā€œstukā€. Stickje erin, booten, nix ā€œstukā€. Installeren? Doe maar, voor zoon. Weer een kind blij (er was al een nieuwe gekocht).

Ongeveer hetzelfde hier. Een vriendin van ons: ā€œhij doet het nietā€. Illegale Windows erop. Vriendje die dat gedaan heeft niet beschikbaar. Dan maar een nieuwe. Mij als hulp bij het aanschaffen gevraagd. Toch even gekeken. Krijgt een tekstscherm van Windows met een paar opties (o.a.: terug naar vorige versie of zo). Niets doet iets nuttigs. Mijn conclusie: ā€œde hardware is OKā€. Toch vlug vlug nieuwe aangeschaft voor de kerstaanbiedingen bij de MediaMarkt stoppen.

Later probeer ik met de demo DVD van 12.2. Boot gewoon. Nu staat dat ding hier met 12.2 er op. Moet er nog een doel voor vinden.

Maar de vriendin heeft eigenlijk spijt vande dure laptop aanschaf :frowning:

Gisteren in de bus ā€œGeef ik #!* meer dan ā‚¬ 1000 uit aan een nieuwe laptop, moet ik ook nog 's ā‚¬ 169 betalen om er een gewone Windows op te krijgenā€¦ā€. Heb 't maar bij een milde glimlach gelaten.

Het is inderdaad zo dat een instalatie van Opensuse best wel snel gaat het is alleen wel lastig om bepaaalde programa instellingen weer terug te krijgen:(.
Vooral als je veel moeite met zoeken en op het forum vragen hier hebt moeten doen.:slight_smile:

Dan krijg je al gauw van hoe moest dat ook al weer.:\

Aan de andere kant leer je er natuurlijk ook wel weer een hoop van:).

Ik wil niet sarcastisch wezen, maar je zou iets kunnen noteren.
En een backup van /etc stelt je in staat om de meeste configuratie files van de vorige installatie in te kijken.

IK moet inderdaad wat meer noteren,want elke keer terug zoeken op het forum is niet echt handig:|.

Dat in dat /etc kijken is een goede tip bedankt.