Snelheid thuisnetwerk

Dag allen,
Al een tijdje ben ik aan het zoeken naar de mogelijkheid om binnen mijn netwerk een hogere snelheid dan de 117mb/s te halen… Misschien is het slim als ik mijn (thuis)netwerk even wat beter omschrijf.
Glasvezel tot in huis. 1GB abbo via Tweak. (Speedtest.nl bevestigd de snelheid)
In de woonkamer bevind zich de router waar oa TV en alle Wifi verbindingen langsgaan. Cat6 van router naar 8 poort Switch (10/100/1000) in de keuken waar een 5 tal computers achter zitten. Allemaal met cat6 netwerk kabels. Het gaat om alles wat achter deze switch zit. Daar zit oa een HP Z820 achter die als server wordt gebruikt met Truenas Scale als serversoftware. Deze server is 1gb netwerk snelheid capabel. Mijn Daily driver is een HP Z640 waar Tumbleweed op draait. Als ik in yast het netwerk bekijk zie ik de standaardinstelling Automatisch en op 100mb/s ingesteld. Elke verandering daarin resulteert in max 117mb snelheid over het netwerk. Ik denk dat ik 1gb binnen mijn netwerk moet kunnen halen of in ieder geval fors hoger dan de 117mb die ik nu max bereik.
Ik weet heel weinig van netwerken af.
Is er iemand die mij kan helpen de netwerksnelheid te verhogen?

Groet
Karel

maar ook:

Glasvezel tot in huis. 1GB abbo via Tweak. (Speedtest.nl bevestigd de snelheid)

Dus de vraag hoe is die 117mb/s gemeten en is en welke getallen je daadwerkelijk op speedtest ziet, ik zie dit voor mijn ADSL verbinding:

Screenshot_20221224_122940

NB: Plaatjes delen op dit nieuwe forum is heel makkelijk, je kan gewoon een screenshot met Spectacle naar het edit-window trekken en klaar.

Hoi Marel,

Dank voor je reactie.
Ik heb met Spectacle ook 2 afdrukken gemaakt. De eerste is van speedtest.nl en de tweede is de systeem monitor van Tumble en wel het kopje geschiedenis waar je het verloop ziet van een kopieer opdracht van mijn server naar mijn daily. Indien ik omgekeerd kopieer zie je exact hetzelfde beeld

Toch even vragen, Is de netwerkkaart van de HP Z640 ook 1 Gbit capabel.
Je kan altijd overwegen om een glasvezel netwerkkaart te plaatsen. Helaas zijn deze nogal prijzig.

Ja, die is ook 1 GB capabel, daar deed ik speedtest mee. Dank voor het meedenken.
kanux@localhost:~> inxi -n
Network:
Device-1: Intel Ethernet I218-LM driver: e1000e
IF: eno1 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: ec:b1:d7:62:3c:7a
IF-ID-1: virbr0 state: down mac: 52:54:00:2c:60:83

Welk commando/protocol gebruik je daarvoor?

Het kan zijn dat het overdrachtsprotocol de bottleneck is maar misschien ook je daily.

NFS, maar ook smb vanaf een andere windows machine naar/van de server ook dat levert de zelfde max snelheid op.

Je eerdere post laat 117 Mbps zien en toeval of niet, dat zie ik ook hier, What are typical NFS read/write rates, terug.

Toch lijkt het me niet zo slecht als het lijkt, Speedtest is in Mega-Bits/s (Mb/s) en Systemmonitor in Mega-Bytes/s (MiB) en 117 Mib is 936 Mb/s als ik het goed heb.

Inderdaad, als ik dit zo lees, ook al is de post uit 2012, dan vermoed ik dat je helemaal gelijk hebt. Bovendien klopt het wat je zegt over Speedtest.nl MiB vs MB is inderdaad een faktor 8 en dat had ik dus niet geregistreerd.
Dank voor je hulp en meedenken, en nog een prettige kerstdag verder

grt
Karel