SMTP server ziggo geeft foutmelding

Goedenavond,

sinds vandaag lukt het mij niet om mail te verzenden,

Leap 15.2.
mail programma Thunderbird.

Dit is de melding;

Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail: fout met uitgaande (SMTP-)server. De server antwoordde: Bad HELO: localhost.localdomain does not exist - Please see RFC 2821
section 4.1.1.1.

Dit zijn de server instellingen;

server; smtp.ziggo.nl
poort; 587
verbindingsbeveiliging; STARTTLS
Authenticatiemethode; normaal wachtwoord

Ik heb alle serverinstellingen al geprobeerd, nieuw account in thunderbird aangemaakt maar geen positief resultaat.

Ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben, en of iemand een mogelijke oplossing heeft,

Groet Hendrik.

Ik gebruik noch Thunderbird, noch Ziggo, dus je moet dit niet al te serieus nemen.

Het lijkt mij dat the SMTP server probeert je domein/hostnaam op te lossen (waarschijnlijk als veiligheidscontrole). Maar localhost.localdomain is natuurlijk een naam die buiten je eigen systeem niets zegt.

Waarom jouw systeem meegeeft dat dat zijn domainnnam/hostnaam is weet ik niet.

En als het “ineens” gebeurt en jij hebt niets veranderd (geen update met Thunderbird componenten erin), dan kan het natuurlijk zijn dat Ziggo iets heeft gedaan. Ziggo heeft vast wel een forum, probleemmeldingen site o.i.d. Heb je daar al gezocht?

Bedankt voor je reply,

Ik heb geen toevoegingen geintaleerd in thunderbird , de kale versie die aangeboden word in de standaard repo`s versie; 68.10.0,

de fora heb ik geheel doorgenomen en ook alle serverinstellingen van ziggo zelf geprobeerd zonder resultaat…

Nou nieuwe dag nieuwe kansen,
vergeet het maar krijg het niet voor elkaar mail te verzenden,
ook niet met andere mailprogramma`s, zoals Kmail,
Ik dacht weet je wat LEAP opnieuw instaleren zal mischien helpen.

Alle partities verwijderd opnieuw aangemaakt en geformateerd, zodat er van de oude configuratie niets overblijft.

Drie keer raden… nog steeds onmogelijk mail te verzenden met dezelfde foutmelding.

Trouwens in windows 10 met thunderbird en dezelfde server configuratie kan ik gewoon mail verzenden.

Zou het een LEAP probleem kunnen zijn?

Zijn er meer mensen die mail (SMTP) problemen ondervinden met LEAP 15.2?

Opnieuw installeren is zelden een oplossing, behalve als je systeem echt geheel naar de … is.

Maar als je net hebt geïnstalleerd, weet je vast nog wel wat nu je hostnaam en domeinnaam zijn.

Duidelijke beschrijving van het probleem!

Door te doen wat de foutmelding zegt kwam ik terecht op https://tools.ietf.org/html/rfc2821#section-4.1.1.1 en daar begrijp ik dat inderdaad localhost.localdomain geen geldig adres is.

Vervolgens zoeken op "thunderbird HELO: localhost.localdomain", de derde link is:https://binblog.info/2014/10/21/overriding-the-mozilla-thunderbird-helo-hostname/

Dus probeer eens “about:config” en een normale naam.

Over het waarom ineens de foutmelding op kwam, ik vermoed dat ziggo dingen heeft aangescherpt.