Sleep & Hybernation | Eigen instelling in systemd mogelijk?

Mede forumleden,

Ik maak gebruik van hybernation.
Echter het kan handig zijn om eerst “sleep” te activeren en dan na een periode het systeem naar “hybernation” te laten schakelen. De keuze kan je in energiebeheer eenvoudig aanvinken. Echter de periode “sleep” die dan standaard wordt ingesteld vind ik veel te lang.

Graag wil ik de periode “sleep” waarna “hybernation” wordt ingeschakeld verkorten naar 10minuten of 15min maximaal.

Echter als ik in konsole het commando

Blockquote
/etc/systemd/sleep.conf

invoer krijg ik geen toegang en antwoord het systeem met het volgende

Blockquote
travel-horse:~ # /etc/systemd/sleep.conf
-bash: /etc/systemd/sleep.conf: Permission denied

Weet iemand hier op het forum hoe ik de periode “sleep” voor “hybernation” inkorten naar 10minuten?

Alvast bedankt voor de input!

Naar de naam sleep.conf kijkend lijkt mij dat een configuratiebestand. En jawel

henk@boven:~> l /etc/systemd/sleep.conf
-rw-r--r-- 1 root root 931 Feb  7 09:03 /etc/systemd/sleep.conf
henk@boven:~> file /etc/systemd/sleep.conf
/etc/systemd/sleep.conf: ASCII text
henk@boven:~> 

En dat kan je natuurlijjk niet uitvoeren.

En de inhoud is (bij mij, maar ik heb er volgens mij nooit iets aan gewijzigd):

henk@boven:~> cat /etc/systemd/sleep.conf 
#  This file is part of systemd.
#
#  systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it under the
#  terms of the GNU Lesser General Public License as published by the Free
#  Software Foundation; either version 2.1 of the License, or (at your option)
#  any later version.
#
# Entries in this file show the compile time defaults. Local configuration
# should be created by either modifying this file, or by creating "drop-ins" in
# the sleep.conf.d/ subdirectory. The latter is generally recommended.
# Defaults can be restored by simply deleting this file and all drop-ins.
#
# See systemd-sleep.conf(5) for details.

[Sleep]
#AllowSuspend=yes
#AllowHibernation=yes
#AllowSuspendThenHibernate=yes
#AllowHybridSleep=yes
#SuspendMode=
#SuspendState=mem standby freeze
#HibernateMode=platform shutdown
#HibernateState=disk
#HybridSleepMode=suspend platform shutdown
#HybridSleepState=disk
#HibernateDelaySec=180min
henk@boven:~> 

Hi Henk,

Wat fijn dat jij zo enorm snel reageert. Mijn dank.

Bij mij ziet het er nu zo uit:

Wat bedoeel je met “ziet het er nu zo uit”?

Dat “nu” zou kunnen betekenen dat er eerst iets anders was en dat je iets hebt gewijzigd. Of is dit wat het in Tumbleweed is?

En ik neem aan dat je nu

man 5 systemd-sleep.conf

aan het bestuderen bent?

Henk, als altijd adrem.

Met nu bedoelde ik dat het er zo uitziet met de instelling naar hybernation zonder eerst sleep.

Ik ben wat traag met dit vervolgbericht omdat hier in huis even iets passeerde waarop ik moest ingriijpen.

Ik heb inmiddels eerst sleep ingesteld en in de GUI aangevinkt dat sleep naar hybernation mag overgaan. Vervolgens reboot en dan ziet het er identiek uit:

Het gedrag is echter anders dan gaat het systeem naar sleep in RAM en pas na een uur over naar hybernation.

Ik ben inderdaad de man pages aan besnuffelen (en thuis tussendoor de boel aan het managen).

Mij gaat het er om dat ik leer hoe ik de periode sleep kan bekorten naar 10min of 15min max.

Zonder lui te willen overkomen, wellicht is daar een eenvoudige mogelijkheid voor in of buiten konsole.

Henk,
Ik vergat je eerste vraag te beantwoorden, dit is inderdaad; zoals jij het zegt “Wat het in Tumbleweed is”.

Ten eerste, ik heb mij over suspend/hibernation nooit druk gemakt en ik werk dus allen met wat ik zie en wat logisch zou kunnen zijn om mee te experimenteren.

Als dat wat je wilt ver korten nu 60 minuten duurt, denk ik dat dat (misschien) de SuspendEstimationSec is, want dat woord lijkt een beetje op wat je zegt en de verstekwaarde is kennelijk 60.

Die zou dus moeten wijzigen (en vergeet dan niet om het # vooraan weg te halen).

En ik denk dat je opnieuw moet booten om dat aktief te krijgen.

Ga ik doen/proberen man pages schrijft:

Echter die waarden zie ik niet ingevuld in mijn output hierboven. De enige waarde die ik daar zie is bij SuspendEstimationSec=60min en dat uur sluit aan bij de tijd waarna mijn systeem na een uurtje sleep in hybernation gaat. Ik dacht dus hetzelfde.

Henk: Alvast veel dank voor het meedenken!

Ik ga even eten en dan hiermee verder.

Korte toelichting:
Het veiligste is in mijn werksituatie zo snel mogelijk naar hybernation, omdat dan ook de LUKS encryptie wordt geactiveerd, Daarom is op mijn systemen eigenlijk alles zo ingeregeld dat sleep naar RAM niet wordt gebruikt en altijd Hybernation naar disk. Echter soms is dat onhandig, bijgevolg wil ik een instelling proberen met een korte periode sleep en overgang naar hybernation. Dat is dan minder veilig gedurende die korte periode sleep en wel meer gemak. Immers bij sleep ontwaakt het systeem uit RAM en staat direct en dan heb je alleen je desktop password nodig. Uit hybernation ontwaakt, moet ook het LUKS encryption password worden ingetoetst. Vandaar mijn wens de sleep periode te bekorten.

Heb jij man pagina’s in het duits???

Tja eigenlijk wel …Als ik ze opvraag krijg ik de man pages eigenlijk altijd in het Duits, nu is dat voor mij geen punt ik ben tweetalig opgevoed NL/Duits dus ik spreek en lees even makelijk Duits. Ik moet wel erkennen dat de technische ICT benamingen in eerste instantie wel eens lastig waren, het is niet altijd even makkelijk Engels sluit dan veel beter aan, ofwel wij gebruiken in NL veel Engelse terminologie.

Opmerking:
Standaard taal op mijn systemen is NL, 2e taal Amerikaans Engels, 3e taal Duits, 4e Taal Frans. Ik schrijf in alle vier die talen vandaar. Ik weet niet of die instellingen daarmee te maken kunnen hebben.

Hm, Ik zet mijn systeem altijd op engels. Dan lees ik (als root) dus ook de man pagina’s in het engels. Als mjn eigen genruiker heb ik wel nederlands en dan krijg ik ze in het nederlands (als dat er is, anders terugval tot engels).

Verder weet ik iet wat het instellen van mer talen voor voordeel biedt. Ik kan uiteraard altijd een document in duits of hindi schrijven als ik dat wil. Daar hoef ik geen taal voor in te stellen.

Maar goed. Zijpaadje!

Got it… Waarom de man pages in Duits verschijnen weet ik niet en begrijp ik niet. Mij stoort het niet.

Overigens petje af, Hindi is mij een brug te ver. :wink: Met Google en chat GPT komt er wellicht nog iets uit… Echter daar maak ik geen gebruik van. De systeemtalen en woordenboeken zijn voor mij nuttig, omdat ik veel in die taalgebieden werk.

Engels sluit dan veel beter aan, ofwel wij gebruiken in NL veel Engelse terminologie.