Server monitoren

Dag Allemaal,

Tot voor kort had ik hier een server (OpenSUSE 12.2) onder m’n tafel staan.
Er draaiden non-stop een paar taakjes:

/usr/local/bin/showlogs
#! /bin/sh

Logfiles tonen op /dev/tty11

/usr/bin/tail -F /var/log/mail -F /var/log/zarafa/gateway.log -F /var/log/apache2/access_log -F /var/log/apache2/concerto-news.nl-access_log >/dev/tty11

/usr/local/bin/showtop
#! /bin/sh

Top tonen opt /dev/tty9

/usr/bin/top >/dev/tty9 2>/dev/tty9 </dev/tty9

/usr/local/bin/zarafa-stats
#! /bin/sh

Zarafa-stats tonen op /dev/tty8

/usr/sbin/zarafa-stats --top >/dev/tty8 2>/dev/tty8 </dev/tty8

…en dat was hardstikke handig: even CTRL-F11 (voor de ‘goed-meldingen’), CTRL-F10 (voor de foutmeldingen), CTRL-F9 (hoe druk heeft de machine het?) en CTRL-F8 (wie is er ingelogd?) en ik wist zo’n beetje alles.

Sinds kort heb ik een cloudbox bij Versio en daar draait de server nu in.
Als ik nu wil weten hoe hij erbij staat doe ik:

sudo ssh -X 123.123.123.123
root’s password:
Password:
mc

…en dan kan ik alles gaan bekijken - ik vind dat lang niet zo handig.

Wie heeft er een tip hoe ik het wat gebruiksvriendelijker kan maken?

Dan nog wat: Ik heb ook geprobeerd om vnc aan te zetten volgens de thread van een poosje geleden.
Gaat prima, maar ik krijg een zwart schermpje zonder muiscursor of wat ook, wel van het juiste formaat (1024 x 768; dat moet je in /etc/xinetd.d/vnc wel even aanzetten)
Wat doe ik fout?

Vriendelijke groet,
Wim

CTRL-ALT-F11 en zo natuurlijk…

Dit is mijns inziens uit den boze. Op alle door mij beheerde servers staat root access via ssh uit, is op bijv. Centos (veel op het web gebruikt) default. Bij mij wordt inloggen

ssh -l 'remote username' 123.123.123.123 

met daarachter aan nog de “-p” optie en een niet standaard poortnummer. Om “mc” te draaien heb je ook geen X-forwarding nodig (de -X).

Het ligt er helemaal aan wat je precies met de server wilt, maar zou je de server niet eerst headless (zonder X) laten draaien?

Ik zit niet echt heel erg in dit soort materie, maar volgens mij heb je in een ssh sessie niet de beschikking over alle virtuele terminals, en kan wat jij wilt alleen door aparte ssh sessies te starten. En dat moet je nooit met root rechten doen.

Wim,

Dit is denk ik de oplossing voor jou: http://software.opensuse.org/package/linux-dash

Nog even over linux-dash: Het pakket bevat een bug, er wordt een bestand /etc/apache2/conf.d/linux-dash.conf aangemaakt, die nergens toe dient, maar wel het goed starten van apache2 tegenhoudt. Dat bestand moet je dus hernoemen (bijv. naar linux-dash.conf.old) of verwijderen. Daarna start de apache webserver gewoon weer, en kun je met een browser via http://IPadresOfURL/linux-dash de stand van zaken op de server bekijken.

Dan doet vervolgens het stukje netwerken het niet, omdat het pakket php5-curl mist. Als je dat ook installeert is ook die rapportage keurig in orde.