scrolbalkje verdwenen bij firefox

Hoi,

Ik heb gisteren succesvol de 13.2 suSe op mijn pc gezet. Alle bestanden e.d. zijn netjes overgenomen.
Maar er is 1 ding dat me ergert en ik vind niet direct een oplossing. Het balkje rechts op Firefox is verdwenen, je weet wel datgene dat je kan vastpakken en waarmee je naar boven en onder kan scrollen.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets voor heb. Kan er iemand me raad geven?

Oh ja, mijn desktop doet het met KDE.

Grtz.

Hm, vreemd. Volgende vragen (ze lijken mischien dom, maar jij hebt het in ieder geval niet uitgelegd of gezegd dat je het hebt gepobeerd):

. Is de webpagina die je bekijkt wel zo groot dat de scrollbar nodig is?

. Heb je gekeken of het ook zo is als het venster op de maximale grootte staat?

. Hoe is het met andere applicaties in KDE, bijv. Konqueror met dezelfde pagina, of je mail client met een lange mail?

Kan je ondanks afwezigheid van de scrollbar toch scrollen met het wieltje van de muis?

PS

Deze manier om openSUSE te schrijven heb ik nog niet eerder gezien rotfl!

Bedankt voor je reactie. Hier het antwoord op je -zeker niet domme- vragen.

• De pagina is dermate groot dat een scrollbar nodig is.
  • Ook op maximale grootte is geen scrollbar aanwezig.
  • Konqueror heeft netjes een scrollbar op dezelfde webpagina.
  • Gelukkig kan ik wel scrollen met de muis.

Grtz,
Manuella.

edit = typo.

Ik heb het ondertussen gevonden. Het beeld is net iets groter dan het scherm. :wink:

Hoe doe je dat? Wordt het venster “te groot” al je op het max knopje drukt?

Uiteraard is het handig dat je weet hoe het komt (en dat het niet echt ernstig is), maar hoe voorkom je dat het weer gebeurt?

Als ik Firefox open is het beeld net iets groter dan het scherm. Ik heb getracht in de systeeminstellingen de grootte van het scherm aan te passen, maar dat kan je niet geleidelijk, enkel in blokjes. Toen ik een blokje minderde zag ik netjes de scrollbalk, maar vanwege een veel te lage resolutie een lelijk scherm. Ik heb dat dan terug veranderd en heb Firefox geminimaliseerd en dan gewoon vergroot door te slepen met het hoekje.

Problem solved op een heel simpele manier. Er zal ongetwijfeld wel een betere oplossing zijn. Als iemand me een tip kan geven graag. Ik hoopte het zelf te vinden, maar tot hier toe zonder succes.

Heb je F11 geprobeerd?

Misschien kun je iets duidelijker zijn. Wanneer op F11 drukken? Als je bent ingelogd in KDE? Als een FF windon aktief is? En wat veronderstel je dat dat zou moeten doen?

F11 is standaard in browsers om ‘schermvullend’ aan te zetten.

@wellemieke: wat voor grafische kaart ? Drivers OK? Dual screen actief?

Ik zie dit nogal 's op laptops met dual graphics, dwz een Intel GPU als toevoeging aan een CPU, en dan een NVIDIA ernaast. Bij een schone installatie gaan dan op sommige laptops beide kaarten aan, bij die van mij zie ik dan (soms, het hangt ervan af in wat voor staat de grafische kaarten zijn afgesloten) bij een schone installatie ook vensters die groter zijn dan het scherm. Als ik dan in KDE’s Systemsettings het tweede scherm (voor de NVIDIA) uitzet, is het probleem opgelost.

Nog een vraag: gebruik je om één of andere reden een xorg.conf ?

Welke standaard?

Ik weet dat soort zgn. shortcuts nooit. Daar moet gewoon een menu entry voor zijn.

I.h.a. is het beter om uit te leggen waarom je iets aanbeveelt. Degene die het moet gaan doen moet kunnen controleren of een “aanbevolen tip” niet iets is om je systeem mee te verpesten. Bij een commando is het bijv. aan te bevelen om eerst in de man page te kijken wat dat gaat doen en er niet op te vertrouwen dat alles zonder risico is. Uiteindelijk is degene die het doet verantwoordelijk voor de gevolgen en niet degene die de tip gaf.

We zijn natuurlijk allemaal lieve mensen hier, maar mensen (ook lieve) kunnen zich vergissen. en iets gevaarlijks aanbevelen.

Klik in de menubalk op “Beeld” (in FF)
Onderaan staat de optie “Volledig Scherm F11”

Was niet best dat een bepaalde toets op ons toetsenbord risicovol is voor ons systeem.
Uiteraard heb je wel gelijk als het gaat om het uitvoeren van opdracht dmv terminal.

Natuurlijk staat dat daar wel, maar dat hoef ik toch niet uit mijn hoofd te leren. Als ik een Volledig Scherm wil, klik ik gewoon op dat menu item. Daar ga ik niet mijn muis voor loslaten en op mijn toetsenbord zitten graaien.

Uiteraard mag je dat wel uit je hoofd leren en gebruiken, maar het is fout te veronderstellen dat dus iedereen dat zo doet en/of weet.

Ik probeer, behalve te helpen met oplossingen van problemen, ook te helpen met het zo efficiënt mogelijk communiceren van probleem feiten en antwoorden. Te vaak gaan mensen er van uit dat alle anderen zo werken zoals zij dat zelf doen. In Unix/Linux zijn meestal 10 mogelijkheden om iets te doen, waarvan al gauw vier of vijf handig/goed/slim. Ga er dus van uit dat een ander een andere manier gebruikt, die je zelf waarschijnlijk helemaal niet eens kent.