Raid set los koppelen

Goedeavond allemaal!

Ik wil graag een schijf los koppelen uit een raid set.

De raid set ziet er als volgt uit:

beheerder@server50:~> cat /proc/mdstat 
Personalities : [raid1] 
md127 : active raid1 sdb1[1] sda1[0]
      976760640 blocks super 1.0 [2/2] [UU]
      bitmap: 2/8 pages [8KB], 65536KB chunk

unused devices: <none>
beheerder@server50:~> 

Deze raid 1 is gekoppeld aan / zie hier onder:

beheerder@server50:~> cat /etc/fstab 
UUID=5270a95b-6083-4c58-9af9-e0197c384d7d /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
UUID=12bdd264-0f8a-42d3-836d-2413ba19df41 /backup              ext4       acl,user_xattr        1 2
beheerder@server50:~> 

En ik wil dan de andere schijf die ik los gehaald heb van de raid weer aankoppelen op een ander mount point.

Heeft iemand een idee hoe dit goed en veilig te doen is?

Normaal zou ik zelf gaan stoeien maar aangezien dit mijn server is met al mijn data wil ik zeker weten dat het goed gaat zeg maar en dus niet een kapotte opstart schijf heb :slight_smile:

dus ik wil graag meningen horen hoe jullie het zouden doen :slight_smile:

Alvast bedankt

Laters
Wesley

Ik ga er van uit dat je Linux Software RAID bedoelt (RAID is een algemene term en kan m.b.t. Linux slaan op hardware RAID apparaten, Linux Software RAID, Raid binnen LVM en misschien nog wel meer implementaties).

Ik zou

man mdadm

en waarschijnlijk ook

man md

bestuderen (ik heb wel eens een Linux Software Raid gebouwd, maar nooit één van de devices verwijderd).

Helaas is dat niet te zien. Met RAID maak je een niieuw mass storage device. Dat kan je eventueel weer partitioneren, maar uiteindelik moet je op het device of op de partitties file systemen aanmaken. En die kan je dan mounten. Wat we in de fstab zien is die file systemen (en waar ze gemount zouden moeten zijn). De file system zijn hier met

UUID=5270a95b-6083-4c58-9af9-e0197c384d7d

enz. geïdentificeerd. Je moet dan eerst met

ls -l /dev/disk/by-uuid | grep '5270a95b-6083-4c58-9af9-e0197c384d7d'

kijken welke device file dat is. Dat zou dus (één van de partities van) het RAID device kunnen zijn.

Dan geldt wat voor iedere ongebruikte schijf geldt. Besluiten of je wilt partitioneren en zo ja hoe. Daqn besluiten welke types file systeme je daar op wilt zetten. Dan besluiten waar je e.e.a. wilt mounjten. Dan is het uitvoeren van dat plan natuurlijk een eitje.

Ik denk dat het probleem is of je het verwijderen van de schijf uit de RAID (die dan eigenlijk geen RAID meer is) kan doen als de RAID in gebruik is (lees: als het file system gemount is).
Zo niet, dan moet je e.e.a. vanaf een life/rescue systeem doen.

Nogmaals, bestuderen van de documentatie lijkt mij zeer belangrijk. Er is een paragraaf over RAID-DEVICES CHANGES, maar dat wijst er op dat devices dan all verwijderd of failed moeten zijn. Dat moet je dus eerst uitzoeken.
Ook lijkt mij dat dat wat overblijft een beetje een vreemd zaakje is. Je kunt je afvragen of het opnieuw opbouwen van je / file systeem op de daarvoor bedoelde schijf niet beter is (nieuwe installatie of data vehuizen, maar in het laatste geval moet er ook e.e.a gebeuren aan de configuraties van Grub en fstab).

Ja dat het geen eenvoudige klus is was ik al achter.
Als het niet makkelijk te los te halen is dan doe ik het niet.
Server is in bedrijf en opnieuw opbouwen ga ik dus niet doen kost te veel tijd en laat ik het lekker zo.

Was gewoon benieuwd of er een simpele manier was.
En die is er dus waarschijnlijk niet.

Groetjes
Wesley