Had op de schijf nog ruimte van ongeveer 10Gb vrij.
Was aan het werk met een Blender (3d) bestand.
Deze bestanden kunnen nogal oplopen in bestandsomvang.
Het pakket gaf de melding device heeft geen opslagruimte.
Het syteem sloeg vast. Heb toen met de aan/uitknop het systeem uitgezet.
Daarna wil het systeem niet meer opstarten.
Heb met een live usb suse 15.3 het systeem opgestart.
Met de applicatie Files kan ik door de mappen bladeren
Zie de ssd schijf, de windows partitie is goed benaderbaar.
Ook is de mappenstructuur van suse zichtbaar, bin, boot, ect zijn benaderbaar.
Het belangrijkste de Home directory geeft aan dat de “Folder is empty”.
Gelukkig heb ik pas nog een kopie getrokken van de homedir, maar toch.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem met het ssd opslag in combinatie met Btrfs indeling kan aanpakken?
Heb je die wel gemount op je live systeem? Of is die onderdeel van je root (kennelijk Btrfs) file syseem?
Alles is nogal vaag. Veel verhaal en weinig feiten. Ik snap dat het misschen niet makkelijk is om de feiten van je live systeem hier gepost te krijgen. Maar een
lsusb -f
is toch wel het minste.
Ook
cat /etc/fstab
van je echte systeem, niet van het live systeem, is handig.
@Dgm Je hebt sowieso nog een probleem. Leap 15.3 is ver over de houdbaarheidsdatum, 15.4 support eindigt eind december. Je kunt nu niet upgraden omdat je er de ruimte niet voor hebt. Ik zou in jouw geval een verse installatie van 15.5 doen, en daarna de backup terugzetten.
Ik heb het idee dat we op verschillende paden zitten.
Wij denkne bij het gebruik van een reddings-systeem (installatiesysteem, of live-systeem) aan het booten in multi-user mode, en het daarna zo goed mogelijk mounten van mounten van het kapotte bestandssysteem op bijv. /mnt enz. Dat geeft Knurpht ook aan. Wij verwachten ook geen screenshots, maar copy/pasted computer textt met gebruik van de </> knop (zoals Knurpht ook laat ziem met zijn suggestie voor commando’s).
Wij verwachten zeker geen gebruik van de desktop in een reddinggsaktie.
Ik zou eerst maar eens Knurphts voorstel proberen vanaf de console, ingelogd als root van het reddings-systeem.
Dat denk ik ook. Als je de commando’s die ik gegeven heb “sdaX” vervangt door “nvme0n1p6” zou je snapper list kunnen doen. Dat geeft een genummerde lijst. Met snapper delete "indexnr_hier" kun je vervolgens snapshots verwijderen.
Je kunt overigens ons output sturen door: "commando_hier" | susepaste te doen. Dat retourneert een URL en die kunnen wij dan lezen. Zie hier bijv. mijn repos: SUSE Paste zijn de output van zypper lr -d | susepaste
@hcvv Ik heb de verkeerde link gepastet, was die van susepaste.org terwijl die niet meer gebruikt wordt, sorry, wist ik ook niet. @Dgm : Je moet dus de paste.opensuse.org link hier dan posten. Zal dat nog wat verder checken en evt. een bugreport maken. Voorheen bestonden beide URLs werkend.
Om de commando's van knurpth uit te voeren moet je op het systeem root rechten hebben.
In de terminal het commando gegeven “su” met wachtwoord “linux”.
Met de controle whoami krijg ik keurig terug dat ik root ben.
Nu had ik op het systeem de root rechten.
Bij commandows knurpt:
mount /dev/nvme01p6 /mnt (moest even puzzelen met de nvme01p6)
mount --bind /dev /mnt/dev
mount --bind /proc /mnt/proc
mount --bind /sys /mnt/sys
chroot /mnt
mount -a
Hieperde piep!!! kon de partitie weer benaderen.
Op de terminal met rm een paar omvangrijke Blender bestanden verwijderd.
Bij de herstart, ………… spannend!
En de boel draait weer.
Nu staat het systeem te een copie te draaien, morgen over naar de nieuwste versie.
Voor zover ik zo gauw terug kan lezen hierboven heb je niet verteld welke desktop je gebruikt. Behalve als de desktop op geen enkele wijze is betrokken bij een probleem, moet je dat wel zeggen. Wij kunnen dat niet raden.
Als je KDE/Plasma gebruikt, dan is er in het hoofdmenu > Systeem > Super User Mode om een “root terminal” te krijgen. Dan wordt namelijk Konsole opgetstart met als eerste commando su - en dan dus gelijk om het wachtwoord van root gevraagd. Ik denk dat andere Desktops soortgelijke mogelijkheden hebben.
Als je toch vanuit een “gewone” terminal “root wilt worden” gebruik dan niet su zonder meer, maar altijd
su -
zonder die - zijn er veiligheidsrisico’s.
Het is natuurlijk niet nodig en ook niet slim om hier het root wachtwoord te posten. Het is trouwens een volledig waardeloos wachtwoord.
Nogmaals, al die rare GUI programma’a zijn leuk voor je dagelijkse werk, maar voor systeempoblemen kun je echt beter in de terminal werken and dan de tekst hier copy/pasten.
Maar alles werkt nu, dus dat is alemaal kennis voor de volgende keer.
Zegt mij nites. Vermelden is altijd het beste. Zeker als je ook screenshots geeft.
En het ging inderdaad om ruimtegebrek, maar bij het vragen om informatie kregen wegeen text, maar allerlei plaatjes. Altijd goed on te weten wat iemand gebruikt.
Hoe beter de potentiele helpers zich kunnen inleven in de omgeving van de probleemeigenaar, hoe beter de hulp kan zijn.