Op de tweede pc hier in huis draait Leap-42.3. Een van de veel gebruikte programma’s daarop is PySolFC, een veelzijdig patience programma. Dit werkt probleemloos, net als op eerdere versies van Leap.
Dus heb ik ,als voorbereiding op het upgraden van 42.3 naar 15.1, geprobeerd het op mijn eigen pc - met Leap-15.1 - aan de praat te krijgen. Daarvoor heb ik de openSuSE “games” repo opgehaald:
hws@koos151:~> zypper lr games
Alias : http-download.opensuse.org-7aba1e92
Naam : games
URI : http://download.opensuse.org/repositories/games/openSUSE_Leap_15.1/
Ingeschakeld : Nee
GPG-controle : ----
Prioriteit : 99 (standaard prioriteit)
Automatisch vernieuwen : Aan
Pakketten behouden : Uit
Type : rpm-md
URI van GPG-sleutel :
Padvoorvoegsel :
Hoofdservice :
Trefwoorden : ---
Info-pad van inst.bron : /etc/zypp/repos.d/http-download.opensuse.org-7aba1e92.repo
MD Cache-pad : /var/cache/zypp/raw/http-download.opensuse.org-7aba1e92
hws@koos151:~>
(Opmerking: ik heb, na het installeren, uit voorzorg de games repo uitgeschakeld.)
Uit deze repo heb ik via Yast/Softwarebeheer het programma geïnstalleerd. Dit gaat snel en probleemloos.
Maar bij het opstarten, bijv. via Alt-F2 of via het Plasma keuzemenu zie ik heeel kort iets op het scherm langsflitsen. Dus geen programmavenster.
Vraag: hoe kan ik er achter komen wat er aan de hand is? Zou het misschien een Python gerelateerd probleem kunnen zijn?
Ken het programma niet, en weet dus ook niet wat het probleem kan zijn…
Maar als ik een probleem heb met een programma, start ik het altijd vanuit een terminal.
Dat geeft meestal al wel de informatie over wat er mis gaat.
Dank voor de suggesties.
Om verder te komen heb ik een desktop entry gemaakt (dwz. laten maken door Plasma5). Daarin staat:
[Desktop Entry]
GenericName=PySolFC
Name=PySol Fan Club Edition
Exec=pysol.py
Terminal=false
Type=Application
Categories=Game;CardGame;Game;
Icon=PySolFC
Hierna in de terminal “pysol.py” ingegeven en zie:
hws@koos151:~> pysol.py
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/pysol.py", line 28, in <module>
init()
File "/usr/lib/python2.7/site-packages/pysollib/init.py", line 91, in init
from six.moves import tkinter
ImportError: No module named six.moves
hws@koos151:~>
Na wat zoeken heb ik de indruk gekregen dat six.moves nodig is om applicaties zowel onder Python2 als Python3 te kunnen uitvoeren. Maar ik weet niets van Python…
Zijn er nog tips om verder te komen?
Ik dacht laat ik eens PySolFC installeren onder Tumbleweed:
> sudo zypper in PySolFC
Loading repository data...
Reading installed packages...
Resolving package dependencies...
The following 13 NEW packages are going to be installed:
fluid-soundfont-gm fluid-soundfont-gs libportmidi0 libSDL_mixer-1_2-0 libSDL_ttf-2_0-0 PySolFC PySolFC-lang python2-olefile python2-Pillow python2-pygame
python2-random2 python-tk timidity
The following 3 recommended packages were automatically selected:
fluid-soundfont-gm fluid-soundfont-gs timidity
13 new packages to install.
Daarna gestart:
> pysol
pygame 1.9.6
Hello from the pygame community. https://www.pygame.org/contribute.html
Dus op één of andere manier is six.moves geïnstalleerd.
Kan jij eens nakijken of je dezelfde packages hebt?
Eh, ik wil niet vervelend doen, maar PySol wordt niet echt onderhouden. 't Is python2 gebaseerd, en aangezien upstream python2 dood verklaard heeft, houdt de ondersteuning in TW ook binnenkort op. Je zult dus moeten uitvinden of PySol er oook al is in een python3 versie.
Ja, ik vermoedde al dat python2 het probleem was.
Ik vind het wel vreemd dat ik een pakket uit de openSuse games repo voor Leap-15.1 heb geïnstalleerd dat niet compleet blijkt te zijn.
Inderdaad, nu maar op zoek naar een python3 versie.
Het is wel opmerkelijk dat uit de reply van Marel bijkt dat het onder Tumbleweed wel goed gaat. (Afgezien van het ontbreken van de cardsets.)
Dank voor je hulp.
Het is wel verrassend dat het onder Tumbleweed wèl lijkt te lukken.
(Het ontbreken van cardsets was ook al een probleem onder Leap-42.3 en dat heb ik toen opgelost door ze op te halen bij sourceforge: het zijn “maar” databestanden.)
Maar om nou bij mijn huisgenoot Tumbleweed te installeren om PySolFC te kunnen gebruiken lijkt mij geen goed idee.
Ik heb via YaST het volgende lijstje met “afhankelijkheden” gevonden.
Wat wel onderhouden lijkt te worden is PySolFC (PySol Fan Club edition) en die heb ik ook onder Tumbleweed geïnstalleerd. PySolFC lijkt wel nog actief onderhouden te worden, de laatste update was 4 maart dit jaar. Zag dat er ook pysol was maar die de eerste keer blijkbaar over het hoofd gezien.
Dank voor de suggestie. Maar het is nou net de PySolFC uit de games repo voor Leap15.5 waar ik mijn probleem mee heb.
Wat de cardsets betreft: die heb ik al sinds een aantal jaren op de betreffende pc staan.
Mijn conclusies van deze draad zijn:
a) Dit gaat (voorlopig?) onder Leap niet lukken.
b) Ik ga een vervanging/surrogaat zoeken.
Inderdaad, ik had PySolFC al gevonden en geïnstalleerd. En zypper geeft aan dat het aanwezig is. En ik heb de cardsets ook gevonden en geïnstalleerd.
Maar als ik het opstart flitst er alleen maar heel snel iets over het scherm en daarmee houdt het op.
Ja, er komen meldingen: ik had die al eerder in dit draadje opgenomen, maar hieronder nog maar eens:
hws@koos:~> pysol.py
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/pysol.py", line 28, in <module>
init()
File "/usr/lib/python2.7/site-packages/pysollib/init.py", line 91, in init
from six.moves import tkinter
ImportError: No module named six.moves
hws@koos:~>
Intussen heb ik het probleem omzeild door een andere kaartspelapplicatie te (laten) gebruiken.
Dank voor de hulp!
Dank voor je hardnekkige meedenken
Ik heb je suggestie geprobeerd, en dat gaf me de melding dat six al was geïnstalleerd.
Ik heb op dit moment geen grote aandrang om zelf pysol te gebruiken. Wat mij betreft wil ik het wel hierbij laten.
(Maar eventuele nieuwe suggesties zal ik zeker gaan proberen (want ik ben wel nieuwsgierig, al heb ik geen aandrang.))