OpenSuSE Leap 42.1 en ASUS H97-Plus

Hallo,

Waarschijnlijk ga ik een nieuwe PC volgens onderstaande configuratie aanschaffen.

· Cooler Master Silencio 452
· ASUS H97-Plus
· Intel® Core i7-4790 3,6Ghz 8MB
· 32 GB 1600MHz
· 500GB SSD
· 2TB HDD 7200rpm
· Intel® HD Graphics
· VGA, DVI, HDMI
· 4x USB 3.0 & 4x USB 2.0
· DVD/CD Brander
· Card Reader
· HD Audio

Wie weet of OpenSuSE Leap 42.1 met deze hardware overweg kan ?
Er zal een driver voor het “ASUS H97-Plus” moederbord geinstalleerd moeten worden.
Ik heb begrepen dat de “Intel HD Graphics” geintegreerd is in de processor, is de video(kaart)
driver onderdeel van de driver voor het moederbord, of is dit een aparte driver en moet deze dus apart geinstalleerd worden ?

Wie weet waar ik die drivers kan vinden, of installeert YAST deze drivers automatisch
bij het installeren ?

Is er wellicht ook een ASUS repository voor OpenSuSE Leap 42.1 ?

Wie helpt ?

Met vr. gr.
Flash2005

Driver moederbord?
Denk dat je helemaal niets “apart” moet installeren.

Dag, welkom !!!

Om te beginnen maar de klassieker: “Linux is not Windows”. Drivers zitten, op enkele uitzonderingen na, in de linux kernel.
Voor wat betreft de CPU en GPU: wel even oppassen, ik ben nog niet zo lang geleden bij iemand geweest die ervan overtuigd was dat zijn CPU ook GPU was, een i5 in dit geval, maar dat bleek niet zo te zijn. De leverancier zou je daar afdoende antwoord op moeten kunnen geven.
We hebben geen fabrikant gebonden repositories ( heeft geen enkele linux distro ). Ook een moederbord van ASUS ( of wie dan ook ) bestaat uit onderdelen die door de kernel wel herkend worden. Het is zeker 10 jaar geleden, dat ik heb meegemaakt dat een moederbord “vooruit liep” op de linux kernel.

In het kort: Als ik de hardware zo zie, zou je zonder problemen moeten kunnen installeren. WIl je dual-boot ( Windows + Linux ) of single-boot ( alleen openSUSE )?

Tip: Bij twijfel gewoon vragen, domme vragen bestaan niet en er hangen hier genoeg mensen rond die je met alle liefde helpen. Bedenk daarbij dat we allemaal 100% vrijwilligers zijn en hier actief zijn in onze eigen tijd, daarnaast gewoon banen, gezinnen Nz. NZ. hebben.

Nog terzijde: ik zie dat je ook in de engelstalige forums gepost hebt. Dat is op zich prima, maar zorg je er wel voor dat mensen niet in de ene nog oplossingen/adviezen blijven aandragen terwijl je in de andere de antwoorden die je zoekt al hebt?