opensuse leap 15.2 zwart scherm met cursor

Hallo, ik gebruik al jaren de opensuse versie, nu na een update in 15.2 en het herstarten van de pc krijg ik enkel een zwart scherm met een cursor en muispijl, ik kan dan inloggen via alt+ctrl+f2. tekst based only, ik kan yast starten maar dat is het ongeveer wat ik kan. Na wat opzoekingen denk ik te weten dat het te maken heeft met de drivers van de grafische kaart. Dus vraag ik hier wat suggesties. Leap 15.2 Amd Radeon hd7700… Peter

Hallo, even een update, ergens in het engels forum had ik gelezen om eens te proberen met een nieuwe gebruiker aan te maken, eureka, het werkt, enkel met de nieuwe gebruiker, wat zou ik kunnen doen om de oude gebruiker te herstellen? Alvast bedankt, Peter.

Dat begrijp ik niet. Als je na boot een “zwart scherm met cursor” krijgt, krijg je dus niet het GUI login scherm. En dan kun je dus niet in de GUI inloggen. Met geen enkele gebruker.

Als je met een nieuwe gebruiker er wel in komt betekend dat dat er iets in de settings van de originele gebruiker zit dat mis zit.

Hoe kom je daar achter? Het best is om naar aanwijzingen te zoeken in de boot log. Je hebt het voordeel dat je met een andere gebruiker wel het gewenst gedrag hebt dus je kan een goede log met een foute log vergelijken.

Om dat boot log te zien, doe op de commando prompt:

sudo journalctl -b X

Waarbij je X vervangt door -1/-2/-3… afhankelijk van of je de meest recente boot log wil hebben of die ervoor, of 2 ervoor …

Mocht je er niet uitkomen dan kan je de logs op https://paste.opensuse.org/ plaatsen en de link hier delen zodat anderen mee kunnen kijken.

Dat is op zich wel aardig advies @marel, maar wat voor zin heeft het om in de boot log te kijken als er iets fout gaat bij het inloggen?

Als er een gebruiker is die kan inloggen in de GUI (en een andere gebruiker niet) heeft dat allemaal niets met boot te maken. De bschrijving van @peterimpens is onduidelijk. (En hij is kennelijk een beetje uit zicht verdwenen).