OpenSuse 11.3 overzetten op virtuele machine.

Hallo, naar lang zoeken op het internet ben ik hier terecht gekomen.

Ik gebruik OpenSuse eigenlijk al jaren op mijn server en ben er ook heel tevreden over.

Het enige nadeel is de hardware waar het systeem op draait. Dit is een Compaq Prolion ML 350 G2. Hier heb ik 6 scsi schijven in zitten waar het systeem in RAID 5 op is geïnstalleerd. Echter deze server gebruikt erg veel stroom.

Nu heb ik een Apple Mac Mini server gekregen, met osx Lion Server er op geïnstalleerd.
(gebruikt ongeveer een kwart van de stroom wat de prolion gebruikt, en we moeten toch allemaal om het milieu denken???;);))

Daar ik mijn suse nu goed geconfigureerd heb, mailserver, DNS server dhcp etz, wil ik het liefst mijn configuratie zo op een virtuele machine op de Mac over zetten.

Ik heb al gekeken naar ReDoBackup, maar dat gaat niet werken, omdat de server nu als Raid draait.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit het beste kan doen??

Martin

Ik ben hier in een wat andere situatie heel lang mee bezig geweest, ook met het punt van de RAID5. Na een paar dagen klieren en prutsen, ging mijn eigen server -die ook nogal het e.e.a. doet- flink stuk, en zo kwam ik erachter dat ik in 4 uur tijd van scratch de boel weer had draaien, incl. alle services. Er zijn tools om van een echte machine een virtuele kloon te maken.
Als je begint met een schone installatie in een VM heb je in ieder geval ook een draaiend voorbeeld. Zal morgen nog eens even kijken of ik nog wat restanten kan vinden van wat ik indertijd allemaal zelf heb uitgezocht.

Ik heb OpenSUSE 11.4 al draaien op de VM. daar moet ik nu mijn server op zien te kopiëren. Inclusief de mailserver, en natuurlijk ook de mails, gebruikers, adressen en zo.

Voor zover ik het kon overzien, is dit een goeie: Moving Physical Linux Server into Virtual Image | Spirit of Change Deze gaat over VMware, maar VirtualBox kan tegenwoordig prima omgaan met vmdk virtual disk images. Als je alles wilt meenemen, met zo min mogelijk moeite, zou ik kiezen om uit te vinden hoe je de hele 11.3 met data en al kunt virtualiseren, daarna middels ‘zypper dup’ opwaarderen naar 11.4. In mijn hierboven beschreven geval thuis, had ik niet met mail e.d. te doen.

Overigens zie ik nu pas, dat we, wereldwijd gezien, bijna buren zijn :)…Welke buurt ?

Okej, ik ga eens met Spirit of Change aan de gang. Zal vanavond laten weten of het wat geworden is.
Ik heb overigens Parallels op mijn mac staan, maar eens een image van de bestaande server, mag dat volgens mij niet uit maken.

Wereldwijd gezien zit ik in de Oranjebuurt lol!

Ze zitten altijd dichterbij dan je denkt: Plantsoenbuurt, wereldwijd gezien naast de deur…Langs 't spoor naar 't Noorderstation, dan kom je voor mijn huis langs :smiley:

Het probleem is een beetje dat je vraag in een wereld ligt die Parallels heet, of VMware, of VirtualBox (de laatste vind ik 't prettigst, maar da’s persoonlijk), en niet zozeer in openSUSE. Heb nog even wat zitten zoeken: Voor wat jij wilt, moet je inderdaad zien, dat je de “echte” machine in zijn geheel virtualiseert, vervolgens zou je kunnen upgraden naar 11.4. Daarna zou je zelfs kunnen overwegen om naar Tumbleweed te switchen, de “rollende” versie van openSUSE. Al zou ik dat op een productie server niet zomaar doen.

Vraagje: waartoe al deze services?

Heb 11.4 maar opnieuw geconfigurerd.

heb het allemaal bijna weer draaien.

En is inderdaad naast de deur waar je zit.

Om je vraag over de server te beantwoorden, heb voor mijn bedrijf een klein bedrijf- servetje lopen, zodat ik ook van onderweg bij bestanden kan komen en dergelijke. en een eigen mailserver. Voor de rest probeer ik ook graag dingen uit, uit nieuwsgierigheid.

In ieder geval bedankt.

Daar heb je in principe niet al die services voor nodig. Ik doe precies hetzelfde, zonder DNS etc, maar (vooral) m.b.v. “fish://” en “sftp://”. Uiteraard dien ik daarvoor wel mijn eigen IP te gebruiken zoals het nu is. Heb wel een tijdje dyndns gebruikt, maar net in die tijd wijzigde het IP dat ik van mijn provider krijg nogal eens en dan werkt dyndns ook niet meer.
Ben er door tijdgebrek nog niet veel verder mee gekomen, maar “owncloud” is volgens mij een prachtige oplossing voor ons soort situaties.

Waar “doe” je precies “in”?

een vraag als beginner ben ik nu bezig met 12.3 dat werkt prima daarbij heb ik nu virtual box draaien ook dat werkt goed volgens mij
maar er is ook een virtual machine van linux heb ik ontdekt KVM genaamd
mijn vraag werkt kvm goed is dat sneller en goed ?? ik heb geen idee

ik wil helemaal overstappen naar suse in overgang wil ik nog gebruik kunnen maken van windows vandaar de virtual machine erbij

graag een reactie

groet frits Veerman

Lekker houden bij VirtualBox. Zaken als Qemu, KVM, Xen vereisen diepgravende kennis, waarbij je rustig kunt zeggen dat er sprake is van een steile leercurve. Voor een oplossing als Windows zo nu en dan beschikbaar willen hebben, is VirtualBox of VMware Player veel toegankelijker.