Tijdens de installatie van Leap 15.1 op een DELL XPS13 konden 4 “zypper” programma’s niet geinstalleerd worden, na installatie lukte dat wel, ging zelfs automatisch als je naar de softwaremanagement in Yast ging.
Op het einde van de installatie kreeg ik nog een melding van iets verkeerds, het advies was:
save_y2logs
te draaien. Dat leverde een bestand “y2log-NvaqgP.tar.xz” op, waar ik, ook uitgepakt, geen wijs uit werd. (kan ik zoiets attachen aan een bericht?)
Waar ik anders nooit last van heb gehad, was hetvolgende in Bash:
pcools@linux-p3mg:~> man ls
man: can't set the locale; make sure $LC_* and $LANG are correct
Man: find all matching manual pages (set MAN_POSIXLY_CORRECT to avoid this)
* ls (1)
ls (1p)
Man: What manual page do you want?
Man:
Het gaat dus om de eerste twee regels na mijn opdracht.
Tja, het is niet echt fout, maar ook niet erg consequent. Een mix van en_NL en en_US. Misschien struikelt man daarover. Het is kennelijk een waarschuwing, want hij gaat wel door.
Dat is heel iets anders. En het antwoord vind je in
man man
MAN_POSIXLY_CORRECT
If many man pages are available corresponding to the requested one, man will display them in a list, unless $MAN_POSIXLY_CORRECT is set, in which case the first page in the list will be displayed automatically.
Dan krijg je dus niet het lijstje daaronder, maar gelijk
man 1 ls
En dat vind je dus niet in /etc/sysconfig. Dat is een Environment variable, die de gebruiker kan zetten als hij dat interessant vindt. Of wel “voor een keertje”, ofwel voor al zijn sessies and dan doet de gebruiker dat in zijn .profile.