Goedenavind mede forumleden,
Loop tegen het probleem aan dat na een nieuwe installatie van Tumbleweed op een nieuwe mSATA SSD, de Akonadi geraleteerde aplicayies niet opstarten/werken:
Bij het aanklikken van de icon verschijnt een fractie van en seconde het icoon in het paneel onder in het scherm en er gebeurd verder niks.
Ben nu voor een ander een laptop (DELL Latitude E7250 i5) met Tumbleweed aan het installeren.
/Home partitie s versleuteld.
Naast Tumbleweed OS + KDE Desktop en het bijkomende standaardpakket aan software (zonder Games) heb ik de volgende applicaties geïnstalleerd:
-Signal Desktop
-Torbrowser-launcher
-Chromium
-Plasma-vault
-GParted (ben eraan gewend Yast patitioner moet ik nog aan wennen)
-hdparm
-KWrite
-Pidgin instant messanger (verzoek van de eigenaar)
-Kolour Paint (verzoek van de eigenaar)
Met soortgelijke installatie heb ik al vele mensen laten overstappen van Ms W10 naar openSUSE (zowel met LEAP 15.1 en Tumbleweed) en laptops die verouderd werden bevonden een nieuw leven gegeven.
Nu doet zichiets vreemds voor.
Het lijkt erop dat de Akonadi gerelateerde applicaties niet willen starten.
Kort verschijnt de icoon in het paneel en niets meer…
Dat geld voor Kontact, Kmail, PIM exportprogramma van gegevens, KTnef, KAddressBook, KOrganizer, KwalletManager (de laatste start niet op via het aanklikken va de icoon in de starter maar wel via systeeminstellingen accountbeheer, lijkt een broken link of zo). Knotes en Kwrite doen het wel en zijn m.i. ook niet Akonadi afhankelijk.
Verder draait het systeem prima.
Ik dacht het met een herinstallatie van akonadi-server wel op te lossen.
Met
zypper rm akonadi-server
Akonadi-server verwijderd en het systeem vervolgens opnieuw gestart en met
zypper in akonadi-server
Akonadi-server weer geinstalleerd.
Geen resultaat.
Het voelt alsof ik opnieuw moet installeren, wat op deze latop niet een direct probleem is, want ik heb alle data en de PIM-gegevens en e-mail van zijn andere systeem netjes geexpotteerd. Echter wellicht is er een manier om Kmail, Kontact etc. toch op een makkelijkere wijze aan de praat te krijgebn zonder nieuwe installatie.
Alvast mijn dank voor jullie inzichten.