Niet automatisch terug in KDE desktop na installatie nvidia drivers.

Hallo allemaal.

Ik ben redelijk nieuw als het gaat om het gebruik van linux distri’s en dus heb ik een vraag die waarschijnlijk erg simpel lijkt. Maar niet voor mij dus.

IK heb de meest recente versie van Suse geinstalleerd en alles werkte prima, op wat grafisch nogal heftige applicaties na. Na wat zoeken bleek dat er geen Nvidia beeldschermadpater geinstalleerd was. Iets met rechten of zo. Prima, dus Suse heeft een een klik installatie. Top !

Maar na die installatie, die volgens het de installatie wizzard zelf prima verlopen is, kom ik in het line based inlog scherm, maar wel met een hogere resolutie. Lijkt er dus op dat de driver goed is geinstalleerd, maar hoe kom ik nou weer terug in KDE desktop ?

Iemand ? Dank u !!

Ha Ruud, welkom hier.

Het lijkt alsof er iets niet goed gegaan is met de NVIDIA driver. In de console (want dat is waar je in terecht gekomen bent, zegt resolutie niet alles; de nouveau driver geeft in de console kleinere lettertjes, dan wanneer de NVIDIA driver (goed) geïnstalleerd is.
Om je meteen maar even in te wijden: wij kunnen je 't beste, zo niet alleen, helpen als je zoveel mogelijk informatie geeft, en output tussen CODE tage plaatst. Staat wel wat over in de Klevende onderwerpen in de NL subforums. De info die we graag zien, is: openSUSE versie, linkje naar de gebruikte one-click, het model videokaart, welke desktop. Dat laatste weten we al. Maar eerst moeten we zien, dat we je op de grafische desktop ingelogd krijgen:

Als het goed is. staat er in je opstartmenu, meteen na het aanzetten van de PC, een optie Failsafe / Veilige modus. Kun je daarmee wel KDE in? Da’s makkelijker want dan kunnen we je ook vragen om output van commando’s te posten, en kun je programma’s grafisch laten draaien.

hallo

De 1click komt hier vandaan: SDB:NVIDIA drivers - openSUSE
het gaat om OS 12.1
KDE4, uit de iso file, ik weet niet welke dat precies is helaas, maar 3 werkt ook niet
GNOME 3, idem.

Ik heb het nog een paar ker geprobeerd, met KDE en GNOME.
De installatie lukt, de driver lijkt ook te werken, maar na reboot… kom ik in de console.
KDE laat me meestal (4 van de 5 installaties) met failsafe wel in de GUI.
GNOME heb ik nu 1 keer geinstalleerd en laat me vooralsnog ook in de GUI met failsafe.

Alleen waarschuwt gnome me wel nadat ik in failsafe heb geboot dat de desktop niet geladen kon worden omdat er warschijnlijk iets met m’n videokaart aan de hand is.

opstarten met " nomodeset" werkt ook niet.

Systeem gegevens:
Toshiba Satelite P100, dwz, C2D T6700, GeForceGo 7900 GS, 2 GB ram, 60 GB SSD (niet origineel), ICH7 op het moederbord.

Bedankt maar weer !

Zoals je al merkt, heeft opnieuw installeren geen zin. De installatie wordt op precies dezelfde manier uitgevoerd. Kun je in Failsafe opstarten, en dan in een terminal venster het volgende commando uitvoeren, en dan de output daarvan hier tussen CODE tags posten:

rpm -qa | grep nvidia

en van

ls -l /etc/X11/xorg.conf

en van

df -h

Daarnaast is er altijd ook nog de “hard way” om de NVIDIA driver te installeren. Maar eerst maar eens kijken wat hier voor output op komt. Dit wat betreft de driver.

Dan is er ook nog de mogelijkheid dat er iets niet goed gaat met systemd. Om daar omheen te gaan, in het bootmenu F5 indrukken en vervolgens onderaan kiezen voor System V. Mocht dat je wel inloggen op een normale manier, dan kunnen we dat blijvend maken, zodat je 't niet meer handmatig hoeft te doen.

En., dan is er nog de mogelijkheid dat je download corrupt is. Heb je de media check al eens uitgevoerd? Zit in het menu van de installatie media.