Netwerk printer niet zichtbaar

Hoi,

Situatie:
Laptop met Tumble installed en printer aangesloten, gedeeld. Firewall off
Comp 1 met Leap 42.2. Printer is zichtbaar en er kan ook worden geprint
Comp 2 met Tumble. Instellingen exact gelijk aan Leap maar printer niet zichtbaar en ook niet afdrukken
Firewall off en “accepteer aankonidigingen van Cups servers” staat aangevinkt

Wat vergeet ik in te stellen?

Met de hulp van Google vertalen…

Wat wordt er door het volgende gerapporteerd?

lpinfo -l -v

Hi Deano_ferrari

thnx for your help

Here’s the outcome. I took this from the machine that doesn’t recognize the printers.

lpinfo -l -v
Device: uri = https
        class = network
        info = Internet Printing Protocol (https)
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = beh
        class = network
        info = Backend Error Handler
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = ipps
        class = network
        info = Internet Printing Protocol (ipps)
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = http
        class = network
        info = Internet Printing Protocol (http)
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = ipp
        class = network
        info = Internet Printing Protocol (ipp)
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = lpd
        class = network
        info = LPD/LPR Host or Printer
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = hp
        class = direct
        info = HP Printer (HPLIP)
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = socket
        class = network
        info = AppSocket/HP JetDirect
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = serial:/dev/ttyS0?baud=115200
        class = serial
        info = Serial Port #1
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = serial:/dev/ttyS4?baud=115200
        class = serial
        info = Serial Port #5
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = smb
        class = network
        info = Windows Printer via SAMBA
        make-and-model = Unknown
        device-id =  
        location =  
Device: uri = dnssd://Samsung%20CLP-320%20Series%20%40%20linux-7l4e._ipp._tcp.local/cups?uuid=76786d61-59f8-33bb-65df-831cb37fb720
        class = network
        info = Samsung CLP-320 Series @ linux-7l4e
        make-and-model = ColorLaserPrinter
        device-id =  
        location =  
Device: uri = dnssd://Samsung%20ML-1510_700%20with%20driver%20Samsung%20ML-1510%20Foomatic%2Fgdi%20%40%20._ipp._tcp.local/cups?uuid=933e1923-
7e49-3d82-7c31-7ea92e299eec
        class = network
        info = Samsung ML-1510_700 with driver Samsung ML-1510 Foomatic/gdi @  
        make-and-model = ML-1510_700
        device-id =  
        location =  
Device: uri = dnssd://Samsung%20CLP-320%20Series%20%40%20linux-7l4e._printer._tcp.local/
        class = network
        info = Samsung CLP-320 Series @ linux-7l4e
        make-and-model = unknown
        device-id =  
        location = 


Grtz
Karel

Dit zijn uit de Bonjour-uitzendingen die CUPS nu gebruikt …

Device: uri = dnssd://Samsung%20CLP-320%20Series%20%40%20linux-7l4e._ipp._tcp.local/cups?uuid=76786d61-59f8-33bb-65df-831cb37fb720
        class = network
        info = Samsung CLP-320 Series @ linux-7l4e
        make-and-model = ColorLaserPrinter
        device-id =  
        location =  
Device: uri = dnssd://Samsung%20ML-1510_700%20with%20driver%20Samsung%20ML-1510%20Foomatic%2Fgdi%20%40%20._ipp._tcp.local/cups?uuid=933e1923-
7e49-3d82-7c31-7ea92e299eec
        class = network
        info = Samsung ML-1510_700 with driver Samsung ML-1510 Foomatic/gdi @  
        make-and-model = ML-1510_700
        device-id =  
        location =  
Device: uri = dnssd://Samsung%20CLP-320%20Series%20%40%20linux-7l4e._printer._tcp.local/
        class = network
        info = Samsung CLP-320 Series @ linux-7l4e
        make-and-model = unknown
        device-id =  
        location = 


Misschien gebruik van de cups-browsed service zal nuttig zijn

systemctl enable cups-browsed
systemctl start cups-browsed

Het zal een lokale afdrukwachtrij maken Van Bonjour-uitzendingen van externe CUPS-printers

Voor meer informatie

man cups-browsed

Hi Deano,

tried both
systemctl enable cups-browsed
systemctl start cups-browsed
No results however

What can I try more?

Grtz
Karel

stof rapport kan worden verlangd

?? Please, don not translate. Can you repeat the question in English?

Sorry, it might have been better for you to post in the English forum. Anyway, I suggest you make a bug report for this.

rotfl! I see after your last post what you wanted to say.

Kage’s request to not use Google (or other) “translate” software is very to the point.

@Kage. Dat is inderdaad lachen. Ik snapte er ook niets van.

Thank you very much for your help.
The reason I post in the dutch fora is that “technical English” is not tjat good on my part. If I post in the English fora everybody assumes that my English is good. (And they are right to assume that)
I will file a bug report

@Henk: ik had er ook al een translator overheen gehaald en toen werd de vertaling nog gekker lol!lol!lol!

Inderdaad, als je je een uurtje verveelt moet je teksten heen en weer terug en weer heen en weer terug laten doen.

Overigens verwacht men (in ieder geval noet iedereen) dat je Engels perfect is in het engelse deel. Niet iedereen heeft een eigentalig forum en moet het dus in het engels proberen. Daar wordt echt wel rekening mee gehouden. Maar je hebt gelijk dat het gebruik van de juiste technische termen erg helpt. Dat geldt echter ook voor echt engels sprekenden, die maken ook vaak een zootje van de computer technische uitdrukkingen.

Maar de vertaalsoftware begrijpt overigens nog minder van technische termen. Zie boven. Hoe je in hemelsnaam van een “bug report” een “stof rapport” kan maken ???

1 van de dingen waarom ik de openSUSE community geweldig vind.
Meeste zijn erg vriendelijk.
Ik heb in mijn steenkolen Engels ook wel eens gepost/gereageerd op het Engelse gedeelte.
De meeste zijn erg behulpzaam en kijken niet of perfect bent in de Engelse taal. (Wat op andere forums wel eens een probleem kan opleveren)

Het is zelfs de vraag of “de meeste” wel engels als eerste taal hebben. Kijk maar eens naar waar ze vandaan komen (als ze dat hebben ingevuld). Problematischer dan de de taal direct is vaak de cultuur erachter. Super beleefd, dan wel zeer terughoudend tegen direct en praktisch. Moet je ook rekening mee proberen te houden.

En vooral de engelstaligen, die vaak helemaal geen andere talen kennen en dus veel van de problemen met het posten in niet je moedertaal niet begrijpen, leveren soms problemen op. Bijvoorbeeld door uitdrukkingen uit TV series en films te gebruiken, die anderen echt niet kennen. Oogklepjes op en denken dat iedereen zo leeft zoals jij :wink:

Jullie hebben beide gelijk. Maar ik druk me niet zo makkelijk uit. Zeker niet wanneer het te technisch wordt.
De community is sowieso vriendelijk en behulpzaam. Maar er is ook al zoveel geducumenteerd.
Heel veel vragen die ik oorspronkelijk had zijn of door de documentatie of door het forum te lezen al beantwoord.
Ondanks dat er meer cummunities zijn die erg vriendelijk en behulpzaam zijn kom ik de laatste periode telkens weer terug bij OpenSUSE.
Kortom: dank allemaal!

Geen dank Kage. Het is precies de reden waarom we dit Nederlandstalige forum in de lucht proberen te houden. Volgens mij is het vooral aan Knurpht (Gertjan) te danken dat het bestaat. En zolang er vraag naar is gaan we door.

Dank je wel, vat ik op als compliment. Jij idem bedankt voor het posten en daarmee bijdragen.

Wat in mijn ogen belangrijk is - en ik geloof oprecht dat we met z’n allen hier daar best goed in zijn - is de middenweg tussen e.e.a. . De meeste posters hier hoef je niet te vertellen dat ze zelf ook ooit ergens onwetend begonnen zijn. Ik vind 't zelf nog steeds boeiende materie: Hoe verpak je nou technisch advies / informatie zodanig dat een beginner er z’n probleem mee oplost en ook nog enigzins snapt wat ie aan het doen is.?. Daarmee help je mensen echt.
Ik weet niet of ik jou er al ooit op gewezen heb, maar als je meer wilt weten over hoe linux werkt, zoek dan 's op “Korte uitleg”, dan kom je bij Henk’s posts daarover.

Dank je wel, vat ik op als compliment.

Zo is het ook bedoelt! Ook voor Henk.

Ik weet niet of ik jou er al ooit op gewezen heb, maar als je meer wilt weten over hoe linux werkt, zoek dan 's op “Korte uitleg”, dan kom je bij Henk’s posts daarover.

Jij hebt me er nog nooit op gewezen. Nu wel, maar ik had um al eens gelezen. :slight_smile:

Grtz
Karel