Netwerk doorbladeren. openSUSE versus Ubuntu

Naast openSUSE 13.1 gebruik ik Ubuntu 14. Ubuntu biedt de gebruiker de mogelijkheid om eenvoudig het netwerk te doorzoeken. Als ik bestanden wil zien op mijn Windows systeem dan geeft de optie “Het netwerk doorbladeren” achtereenvolgens als resultaat “Windows Netwerk”, mijn modem/router & SMB server. Een klik op een van beiden laat de Windows werkgroepen zien zoals gedefnieerd in mijn Windows systeem. Een klik op een werkgroep toont alle gedeelde mappen en/of bestanden in die groep. Geen gedoe met instellingen enz. Alles ingebakken. Bij openSUSE gaat dat m.i. niet zo simpel. Of ik ken het systeem niet en moet wat beter zoeken. Maar na een uurtje zoeken, geen resultaat. Ik vrees dat er wat moet worden gesleuteld onder YaST2. Maar wat en waar.

In Dolphin kan ik via Netwerk - Samba Netwerk browsen, maar dat heeft bij mij geen zin, omdat ik al 15 jaar zonder Windows leef. Op het moment dat schoondochter hier binnen is, zie ik daar keurig haar laptop.

Welke desktop hebben we 't jouw geval over? Voor zover ik weet is dit onder GNOME ook prima geregeld tegenwoordig.

En terzijde: je weet dat 13.1 verouderd is?

@Knurpht

Dat 13.1 verouderd is verbaast me niet. Ik had op het forum al iets gelezen over 13.2, dus zal ik maar eens upgraden. Vandaar dat ik dit onderwerp gezet heb onder “Andere versies”. Ik gebruik dit systeem eigenlijk alleen om het e.e.a. uit te testen en wat kennis over YaST2 op te doen, als vervolg op mijn eerste Linux systeem: SuSE Linux 7.1, geinstalleerd in 2001. Van een aantal verschillende varianten leer je tenminste wat. Leuk, omdat het niet allemaal eenheidsworst is. Ga in ieder geval eens kijken onder “Netwerk - Samba Netwerk browsen”. Dank voor de tip.

We hebben inmiddels Leap 42.1 :). Voor een deel gebaseerd op SUSE’s code base.

Leap 42.1. Opnieuw installeren vanaf scratch (download vanaf internet op DVD of USB-stick) of kan dat via een upgrade optie? Wat is verstandig.

Hang van je actieve repos af, en of je zelf 't gevoel/idee hebt dat een keer een schone installatie geen kwaad zou kunnen.

Hm, 13.1 mag “verouderd” genoemd worden, maar het is nog steeds ondersteund als Evergreen (and dat was dus eigenlijk de keuze die je had moeten maken).

Da’s alleen maar uitstel. 13.1 Evergreen support stopt in november.

Geloof dat ik toch nog maar even wacht met Leap 42.1 als ik de reacties lees op https://www.linux.com/news/software/applications/865760-opensuse-leap-421-review-the-most-mature-linux-distribution. En maar eens goed uitzoeken hoe dat zit met een live-versie op DVD/CD of USB. :\ https://susestudio.com ???

Ik heb nogal wat Leap installaties gedaan, zet standaard altijd “Online resources gebruiken” aan ( je installeert dan incl. updates ) en ondervind eigenlijk geen problemen.
SUSE Studio is leuk, maar kost even een aanloop als je zelf iets wilt maken. Er zijn overigens wel KDE Live media, maar dan met KDE Unstable ( direct from git ).
Tumbleweed heeft ook Live media.

Heel veel van die reacties hadden te maken met Plasma 5.
Dat heeft niets met openSUSE te maken (Kubuntu had zelfs nog meer problemen met Plasma 5)
Nu (een paar updates verder) vind ik Plasma 5 erg stabiel.
Ik draai vanaf dag 1 Leap 42.1.

Mijn ervaringen met Leap en Plasma5 zijn ook prima, maar ik zie nog steeds wel ruimte voor verbetering ( o.a. op nouveau ). En, sinds Kontact naar Frameworks5 is geport heb ik al mijn ( gelukkig IMAP ) accounts al 's opnieuw moeten aanmaken vanwege database corruptie. Nou zou ik dat 's in één keer voor allemaal moeten doen, maar dat kwam me steeds niet goed uit.

De reacties ( bedenk ook dat mensen zelden melden dat iets 't prima doet, en vaak als iets niet werkt ) zijn er zeker geweest, maar de mensen van kde.org hebben flink hun best gedaan om e.e.a. zo snel mogelijk te repareren/verbeteren. Als je tijdens installatie de online bronnen inschakelt, installeren de updates vanzelf mee en eindig je met een stabiele werkomgeving. Een “jammer” aspect van openqa is dat de tests in virtuele machines lopen. Ook niet echt want testen op echte hardware en de mogelijke combinaties ervan zou een volgende release waarschijnlijk tot na mijn EOL duren :slight_smile: