Na update geen geluid meer

Hi all

Problemen dus, ik kreeg vanmorgen de melding dat er een update van phonon was via apper.
Ik heb die update geinstalleerd en nu blijkt dat ik helemaal geen geluid meer heb.

Via Yast > Hardware > geluid> geluidsconfiguratie zie ik mijn kaart staan, SB-X-Fi met als index “0”.
In systeeminstellingen > Multimedia in de linkerkolom zie ik phonon staan, klik erop en zie een verschil van één tabblad.
Voor de update had ik er drie tabbladen, nu nog twee nl. apparaatvoorkeur en backend.
Bij apparaatvoorkeur staat er enkel “default”, voor de update stond daar ook SB-X-Fi en kon ik mijn 5.1 systeem instellen, nu kan ik niets meer.
In systeemvak zie ik enkel “mixer” en “het sleuteltje voor instellingen”.

Raar geval als je het mij vraagt maar ben er nu al een drietal uur mee bezig en geraak nergens.

Zoals boven beschreven is dit in KDE
Wie kan mij helpen?
gr
Mario

Het lijkt me een KDE / Apper probleem. Hardware is niet zomaar weg, dat heb je al gezien.

Ik ben geen anti-apper man, maar heb iets dergelijks gehad. Er was een nieuwe KDE versie beschikbaar in mijn reposet, Apper handelde het updaten af. Na opnieuw inloggen had ik het microfoontje van mijn webcam als enig geluidsapparaat in KDE over. Yast, alsamixer etc zagen de geluidskaart allemaal, alleen KDE niet. Uit argwaan even een zypper up gedaan, en jawel, een hele zooi KDE updates die door Apper niet waren geïnstalleerd. Daarmee waren de KDE pakketten niet meer allemaal van dezelfde build. Update uitgevoerd, voor alle zekerheid gereboot. Daarna zag KDE de kaart weer, was alleen de HDMI out van mijn videokaart (die daarvoor ook niet te zien was) voorgeselecteerd.
Dus, eerst:


su -c 'zypper ref && zypper up'

vanuit een terminal venster, of
-Yast - Software - Softwarebeheer, dan via menu

  • Pakketten - Alle pakketten - Opwaarderen als er een nieuwe versie is.

Hi Knurpht,

Bedankt voor de reaktie, heb gedaan wat je voorgesteld hebt en waarlijk alles is terug in orde.
Heb mijn lesjes geleerd met apper, dus in het vervolg ga ik zypper up gebruiken.
Dank je
Mario