Hoi ik ben nieuw als het gaat om linux, en ik heb na de installatie van opensuse 42.1 alles geïnstalleerd wat ik nodig had. Maar nadat ik de nvidia driver had geïnstalleerd na het volgen van deze website: http://opensuse-guide.org/3d.php
Even een klein beetje achtergrond: aan jouw melding “zwart scherm met een knipperend streepje” zie ik dat de X-server niet kan starten. Die X-server is een stuk software dat ervoor zorgt dat de grafische desktop omgeving weergegeven kan worden. De oorzaak hiervan zal inderdaad te maken hebben met de NVIDIA driver, de X-server heeft die nodig en kan niet starten als die driver niet geladen kan worden. Op zich is e.e.a. wel terug te draaien, maar meestal is het beter om uit te zoeken wat er precies misgaat.
Vast en zeker is dit op te lossen, maar daarvoor hebben we jou ook nodig :). Waar gaat 't hier precies om, een PC of een laptop ? Hoe hangt deze aan het internet ( bedraad of draadloos )?
Een paar tips:
post commando’s, output enz. tussen CODE tags, de # in de opmaakbalk. In de klevende onderwerpen staan wel wat uitgebreidere instructies.
Laat kleur zoveel mogelijk achterwege ( mensen die uren achtereen forumswerk doen worden daar helemaal dol van, omdat iedereen kleurtjes op zijn eigen manier gebruikt ).
URLs /links kun je zonder meer in je post zetten, gewoon als tekst, de forums software zorgt er dan wel voor dat 't een mooie aanklikbare link wordt.
Linux is niet Windows. Ga ervanuit dat opnieuw installeren geen oplossing is. Als alles deugt zou dat immers hetzelfde resultaat moeten geven, en dat wil je net niet.
Als je niet weet hoe je output van commando’s gekopiëerd kunt krijgen, kun je er ook een foto van maken, ergens op het web zetten, en de link ernaar hier posten.
Hallo en dankje voor het verwelkomen. Om uw vragen te beantwoorden, ik heb opensuse 42.1 leap op mijn laptop geïnstalleerd. En de laptop was bekabeld aangesloten.
Laptop specificaties:
Acer
I7 4770 QM
10 gig ram 1600 mhz
120 gig ssd ( Windows )
1 terabyte hdd 5400 rpm
Partition 1 Windows data opslag
Partition 2 Windows data opslag
De rest van de hdd wordt gebruikt voor de / , /home & swap voor opensuse.
Ook al ben ik 55, “jij” is prima :D. En genoeg? 't Geeft me wel vermoedens, en die worden hier http://ark.intel.com/products/75117/Intel-Core-i7-4700MQ-Processor-6M-Cache-up-to-3_40-GHz bevestigd. 't Is wel een lekker monster, en je gedachtengang mbt NVIDIA is ook niet raar. Maar … jouw laptop heeft een zgn. NVIDIA Optimus configuratie, d.w.z. dat je twee grafische kaarten hebt. De Intel I7 4770 QM heeft nl. een eigen HD4600 grafische kaart/chip aan boord. Onder Windows is de bedoeling daarvan m.n. energiebesparing door de NVIDIA alleen in te schakelen als programma’s 'm nodig hebben. Onder linux ( niet alleen openSUSE ) is daarom iets anders vereist dan de “gewone” NVIDIA driver.
Je hebt een paar opties:
Bumblebee: je installeert dan wat extra software en gebruikt in principe alleen de Intel grafische chip. Wil je de NVIDIA gebruiken dan moet je een programma opstarten met een aangepast commando. Omdat je nu de NVIDIA driver geïnstalleerd hebt alsof 't gaat om een laptop met alleen NVIDIA, is daar even wat extra’s voor nodig, nl. een herstelactie.
Officieel nog experimenteel, maar prima werkend waar ik 't gebruikt heb ( o.a. in de Leap op mijn eigen laptop, die ook Optimus hardware heeft ): suse-prime. Dat biedt je de mogelijkheid om met een eenvoudig commando te kiezen of je je desktop wilt draaien op de Intel of de NVIDIA. Commando uitvoeren, uitloggen en weer inloggen en je bent omgeschakeld.
In beide gevallen komt het erop neer dat het scherm aan de Intel hangt. De NVIDIA stuurt dan kant en klaar beeld via de Intel. De eerste oplossing biedt je de mogelijkheid om dat per programma te bepalen, mijn ervaring is dat 't goed werkt, bijv. Google Earth draait een stuk soepeler als je dan opstart met ‘optirun google-earth’ ( zo werkt 't dan ), maar de tweede oplossing verkiest mijn voorkeur. Het even uit- en weer inloggen neem ik voor lief omdat de NVIDIA met de tweede methode echt op volle kracht te benutten is. Het verschil in Google Earth is aanmerkelijk. Het grootste gedeelte van de tijd staat Leap bij mij echter gewoon ingesteld op de Intel.
Geef maar even aan in eigen woorden wat jouw voorkeur zou hebben.
Even nog een opmerking: Dat de desktop nu niet werkt, is op openSUSE een minder groot probleem omdat we Yast hebben. Dat draait niet alleen in de grafische desktop omgevingen in de stijl van die omgeving, maar ook in een terminal of de console.