Na ctrl s valt laptopscherm uit

Hallo,

Het gaat in dit geval over Ubuntu op een oude MSI laptop ER710.
Meteen bij gebruik van ctrl-s viel het laptopscherm uit. Nou heb ik al gelezen over ctrl-Q, maar daar lijkt het niets mee te maken te hebben.
Het gebeurde in Libreoffice in de grafische mode.
Bij opstarten verschijnt zelfs het bios niet en Ubuntu meldt een hardwarefout. Alsof er spontaan iets kapot is gegaan. De laptop start verder normaal op en de vga-poort werkt. De monitor wordt herkend met de juiste resolutie. Maar toch is die laptop nu praktisch onbruikbaar geworden.

Omdat Linux nu eenmaal Linux is (misschien wat kort door de bocht) durf ik op mijn huidige laptop de ctrl-s niet meer aan te raken.
Iemand nog een idee, of is dit een kwestie van jammer dan.

Louis

Ik denk dat je echt naar een Ubuntu forum moet gaan. Net zo goed als je met een kapotte Renault niet naar een Opel dealer gaat hoewel het alle twee autos zijn.

Er zullen hier slechts weinig mensen zijn die kunnen proberen om na te de doen wat bij jou gebeurt. Te meer omdat Ubuntu ongewtijfeld ook verschillende versies heeft en je helemaal niet noemt wat je gebruikt.

Hmm. Mag ik hier uit afleiden dat ctrl-S in de grafische mode per distributie verschillende functies kan hebben.
Een extra reden om ctrl-s niet zondermeer te gebruiken in linux, vooral voor degenen die overstappen vanuit Windows. Daar is ctrl s immers bijna routine.

  1. Ik heb geen idee over Ctrl-S in Windows. Ik weet bijna niets van Windows. Dus je woord “immers” is aan mij niet besteed. Ik weet ook niet wat het effect in Windows ou moeten zijn.
  2. Ik gebruik nooit Crtl-S in openSUSE en ik weet ook eigenlijk niet wat het zou moeten doen. Niet in openSUSE algemeen, niet in KDE (de desktop die ik gebruik) en niet in specifieke applicaties, behalve één (zie 3.)
  3. Op een asynchrone verbinding kun je de ASCII systeem codes DC1 en DC3 sturen, Die stoppen.starten respectievelijk de uitvoer van de andere zijde. Om DC1 en DC3 te versturen tik je op de terminal Crlt-Q resp. Ctrl-S. Je kon daarme dus op een originele async. terminal (denk TTY) de uitvoer naar je terminal pauzeren. Moderne emulatoren zoals xterm an konsole hebben die functie ook, maar daar is hij vrijwel zinloos.

Ctrl+s is een sneltoets voor het opslaan van een bestand (een document in Libreoffice of een webpagina in Firefox… etc)(in openSUSE)
Maar dit soort sneltoetsen veroorzaken nooit een hardwarefout.
Maakt niet welke distro je gebruikt.
Ubuntu (en dan met name de DE Unity) heeft heel veel sneltoetsen, en het zou niet best zijn als je een bepaalde combinatie zou doen dat je systeem stuk gaat.
ctrl+s laat bij Unity (volgens mij) alle bureaubladen zien (maar dat kun je zoals Henk al aangaf, beter op een Ubuntu forum vragen)
Als bij het opstarten zelfs het Bios niet meer verschijnt (wat niets met Linux te maken heeft) vraag ik mij af of je het wel in de software moet zoeken, maar dat er een probleem is met je (oude) laptop.

En dan is er nog de kans dat de BIOS/firmware/hardware van het apparaat zelf iets met Ctrl-S doet.

Nee, dat mag je niet afleiden. Net even wat KDE applicaties bekeken, Ctrl+s is Opslaan, is zelfs als Global Hotkey ( werkt overal ) “gezet”. Omdat 't in grafische omgevingen al zo lang als ik linux gebruik zo is, denk ik dat het best zo zou kunnen zijn dat MS dit uit de UNIX wereld gejat heeft. Ook veel GTK applicaties werken precies zo, GIMP, LibreOffice. De console is wat anders, en dan heb ik 't niet over een terminal programma, maar over de console. Daarin kun je Ctrl-q en Ctrl-s aanzetten om scrollen van messages te stoppen en weer aan te zetten.

BIOS niet. Daarvan is gedefiniëerd dat er geen toetsencombinaties gebruikt mogen worden.

Oké.

De sneltoets werkt zoals verwacht.

Het lijkt toch vooral een heel incidenteel geval.
Af en toe is er een heel korte flits op het laptopscherm. Genoeg reden om nog even verder te zoeken.